Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Neuromarketing – budoucnost výzkumu reklamy

To, že naše aktuální (psychické) rozpoložení sehráva důležitou úlohu při nakupování, víme všichni. I přesto chodíme do obchodů, když máme hlad, necháme se „ukecat“ na nesmyslné módní kreace, které skončí ve skříni a nikdy neuvidí světlo světa.

neuromarketing, internetová reklamaNeuromarketing zkoumá vliv marketingových podnetů na konečného spotřebitele nebo zákazníka. Zaobírá se senzorickou odpovědí organizmu, kognitívními a emocionálními reakcemi na marketingové podněty. Tento termín se roku 2002 použil na pojmenování průniku tradiční neurovědy a marketingu.

V rámci neuromarketingových výzkumů se používají metody a technologie jako:

  • měření fyziologických projevů (srdcová a dychová frekvence, měření galvanické kožní rekce, sledování očních zřenic)
  • EEG (elektroencefalografie – elektrody na koži temene hlavy měří konkrétní činnost mozkového spektra nebo změny fyziologického stavu)
  • fMRI (funkční magnetická rezonance využívá MRI skener na měření signálů v závislosti od úrovně okysličení krvi)
  • MEG (magnetoencefalografie – změny v magnetickém poli indukovány neuronální aktivitou v některé části mozkové kůry)
  • TMS (transkraniální magnetická stimulace – magnetické pole vytvářené jádrem zabaleným v elektrických drátech indukuje elektrické proudy v neuronech)

 

Díky neuromarketingu se nacházejí odpovědi na otázky, jaká část mozku má za následek reakci zákazníka na reklamu a jak zákazníci reagují na reklamní podnět.

Finální volba koupit produkt je ve značné míře výsledkem vlivu okolí – rodina, přátelé, sousedé – nebo autority (prodavač, dealer…).

Neuromarketing v USA a západní Europě je zaměřen na zjištění procesů v mozku v okamihu, kdy člověk udělá ekonomické rozhodnutí – realizuje nákup.

Při rozhodování o nákupu zboží sehrávají důležitou úlohu 3 mozkové oblasti:

  1. nucleus accumbens – část vnitřního mozku, kt. se zvykne označovat i jako „centrum odměny“; podílí se na vnímání příjemných pocitů
  2. insula cerebri – mozkový ostrov spracouvá nepříjemné – psychicky bolestní podněty
  3. mediální prefrontální kůra zabezpečuje např. bilanci rizika a následků, stanovování dlouhodobých cílů a jiných koordinačně-intelektuálních funkcí

Neuromarketingové analýzy od společnosti NeuroFocus, Berkeley, California využily společnosti jako například Google, Intel, PayPal, HP, Pepsi, Disney, Microsoft a další.

Velikán Google poskytuje granty ve výši 4,6 milionů USD na výzkum rozhodnutí a praktik online marketingu, na zjištění vzájemného vztahu mezi online a offline médii – právě prostřednictvím neuromarketingu se Google dozví kvantum informací o svých uživatelích – zda je víc ovlyvňují slovní nebo obrazové zprávy, jak reagují na online reklamní formáty, jak si prohlížejí reklamy a které reklamní odkazy jsou pro ně zajímavější, na kterou část reklamního inzerátu soustředí svůj pohled … Tyto vědomosti mají za následek neustálé inovace v Google Analytics Real Time, Google Webmaster Tools, Google AdWords, Google Analytics.

Proč se doporučuje boldovat klíčová slova v textech? Proč v popisku reklamího textu využíváme keywords? Proč reklamní odkazy v AdSense mají omezený počet znaků? … stačí dvouslovná odpověď – „protože neuromarketing“.

Určitě si vzpomínáte na reklamu o tom, že život je hledání – perfektní příklad využití výsledků neuromarketingových studií, kterým sa „inspiroval“ i Seznam. Vedla se velká polemika (důkazy i zde) o tom, kdo s touto unikátní ideou přišel jako první. V každém případě Seznamu tato krádež sloganu přinesla minimálně zvýšenou návštěvnost.

Zajímavý výzkum síly vnímání značky na preference chutí spotřebitelů se uskutečnil v roku 2004 na Baylor College of Medicine v USA. Respondentům nabídli colový nápoj, když nevěděli, co pijí, polovina uvedla, že se jedná o Coca-Colu a polovina tipovala Pepsi. Když byli ubezpečeni, že se jedná právě o Coca-Colu, na scanech mozku prostřednictvím MRI byla u většiny zaznamenána zvýšená aktivita v oblastech mozku souvisejícímí s pamětí a emocemi . Z výsledků výzkumu vyplýva, že povědomí o znacce Coca-Cola je tak silné, že jasně ovlyvňuje naše rozhodnutí o koupi tohoto nápoje v supermarketu.

Ptáte se, jak neuromarketing pomůže Vašemu webu, který se orientuje na českého nebo slovenského zákazníka?

Aplikace principů neuromarketingu se využívá v reklamních kampaních na internetu a má za následek zvýšení prodeje a získání spokojeného zákazníka.

tvorba web stránek, tvorba eshopů

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - Key Account Manager a příležitostně support klientů ByznysWeb.cz. Baví ji online marketing a vše, co je na internetech nové.

Diskuse k článku