Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Public Relations v online marketingu

Další z inspirací ze světa online marketingu a PR pro Vaše web stránky nebo e-shop

význam blogerů a blogů pro PR v online marketinguNa konferenci Internet je sexy se skloňovala i magická zkratka PR.

Co vůbec znamená? Dokáže PR pomoci v internetovém podnikání? Existuje vztah mezi blogery a PR v online marketingu?

PR = Public Relations, označuje nepřímé propagační vztahy, kterých cílem je šířit informace pasivnímu subjektu a vytvořit tak požadovaný postoj podporující odbyt a dlouhodobý úspěch.

Lidově řečeno – PR představuje styk s veřejností – na internetu i mimo něj. PR  propaguje značku, produkt, firmu nebo jednotlivce s cílem zvýšit prodejnost a publicitu.

Pokud jste malá firma a provozujete e-shop nebo web stránky, zřejmě nemáte možnost provozovat samostatné PR oddělení.

PR oddělení v online marketingu se zaměřuje na:

  1. budování a udržování vztahů s online médii (zasílání PR správ novinářům a jejich zveřejňování na PR portály, zveřejňování reklamních bannerů v rámci bannerové reklamy prostřednictvím Google AdWords)
  2. publicitu produktu – propagaci na sociálních sítích (Facebook, Google Plus, Twitter a Youtube)
  3. firemní komunikaci (interní i externí) – např. distribuce informací o aktuálních akcích zaměstnancům i klientům
  4. budování image firmy a její reprezentace – vystupování v médiích, rozhovory s novináři

Za poslední 2 roky se budování vztahů v rámci PR  (za kterých byly doposud považovaní převážně novináři) výrazně rozšířilo i na blogosféru.

O blogerech se traduje, že jsou objektivní, nemají důvod lhát, nikdo je neplatí, nejsou zkorumpovaní.  A hlavně, my sami jsme líní  hledat informace, proto jsou pro nás blogy zdrojem aktualit nejen ze světa, ale i z jednotlivých oblastí života – lifestyle, IT, kosmetika, lidské vztahy … O několik let nebudeme noviny číst vůbec, uplatnění blogerů má proto perspektivu.

Budoucnost PR je v spoluhledání a spolutvoření, tato spolupráce pomáhá propagovat Vaše produkty i Vaši firmu.

Inspirujme se výrobcem jeansů Levi´s. Ve spolupráci s blogery natáčejí „produktová videa“ o tom jak probíhá proces výroby jeansů, kteří lidé se podílejí na jejich výrobě, v jakých krajinách apod. Výsledkem je samozřejmě obrovská prodejnost na celém světě. Přesvědčte se sami, že to stojí za to:

Spolupráce blogerů a firem nebo značek není žádnou novinkou ani v České republice nebo na Slovensku.

Příklad ze Slovenska – Aublog.sk

Průkopníkem této spolupráce blogera a značky je Shopping Center Aupark v Bratislavě, který pomocí fashion blogerů (blogerů píšících o módě)  prezentuje zboží z jednotlivých obchodů v Auparku.

V ČR např. módníunie.com nabízí založení vlastního fashion blogu

Jak mi blogeři pomohou prezentovat můj e-shop?

podnikání na internetu, blog o podnikání na internetu  Nezáleží na tom, co prodáváte. Stačí najít jen vhodného blogera (nejlépe se zvučným jménem) a požádát ho o natočení krátkého videa o Vašem produktu, napsání krátkého príspěvku nebo recenze  o produktu, který mu darujete nebo půjčíte na určitý čas.

Jak poznat dobrého blogera?

  •  Otestujte si jej – neposílejte mu výrobek na testování hned, pokud odepisuje na e-maily stroze, po 3 týdnech …, zkuste mu nejdříve zaslat něco levnějšího – např. vzorek vůně. Dejte blogerovi přibližný termín, kdy chcete jeho recenzi zveřejnit. Při komunikaci s blogerem dodržujte běžná pravidla komunikace – oslovujte jej jménem.
  • Proklepněte si jej – dohledejte si o něm informace na Googlu, zjistěte, zda jsou jeho příspěvky komentovány a případně, kolik má fanoušků na sociálních sítích. Všimněte si, zda je styl jeho psaní blízký Vaší cílové skupině. Postarší pán těžko vystihne přednosti kosmetické novinky.
  • Nenápadně si jej vyzpovídejte – pokuste se od něj získat přibližné údaje o statistikách návštěvnosti jeho blogu, příp. pro jaké další firmy píše (zeptejte se je na jejich názor ohledně spolupráce s blogerem). Dejte pozor, protože nekteří blogeři mohou být placeni Vaší konkurencí a mohlo by dojít k přesně opačnému efektu než-li k užitku.

Tip na nenáročné získání blogera

  • nemusíte jít za Mohamedem (blogerem), bloger si může najít cestu k Vám. Zveřejněte na Vašich fan stránkách na sociálních sítích, na web stránce…, že hledáte blogera na otestování produktu XY, natočení videa nebo napsání recenze.

Možná jste postřehli, že i v naší slovenské pobočce byl známý slovenský bloger 🙂

V létě nás poctil svou návštěvou bloger Branislav Rác, který natáčel videá o slovenských internetových spoločnostech:

* omlouváme se za sníženou kvalitu videa, porucha není na Vašem přijímači

 

Blogery, kteří píší o Vašem odvětví podnikání, najdete přes starý-dobrý Google.

Další možností je založení vlastního blogu prezentujícího Vaší firmu a Vaše produkty, e-shop

Blog si můžete založit i na 15 dní zdarma na ByznysWeb.cz.

vytvořit web stránku, vytvořit blog

 

Balíček START Vám k tomu postačí. Nabízí možnost vložit texty a obrázky, máte k dispozici e-mailovou adresu, více než 500 grafických šablon, 100MB prostor.

Pokud jste naším klientem a plánujete založení blogu, využijte naši akci a založte si blog s 15% slevou (AKCE platí jen do pátku 16.12.2011 – 16:00). Více informací o akci najdete i zde.

vytvoření blogu s 15% slevou

Jako alternativní blog Vám poslouží i sociální síť – Facebook, Twitter, Google Plus. Zveřejněte link na recenzi Vašeho produktu z Vašich stránek nebo video z Youtube.com.

tvorba web stránek, tvorba eshopů

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Maté jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskuse k článku