Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Cloud webhosting – oblak, co rozvířil vody webhostingu

cloud, cloud webhosting, cloud web hosting

Víte, co je cloud nebo cloud webhosting?

Cloud webhosting je druh webhostingu, který nabízí

              • buď virtuální infrastrukturu
              • nebo platformu na provoz aplikací
              • příp.  software, který je přístupný z kteréhokoliv místa na světě.

Tento neobyčejný webhostingový oblak zabezpečuje maximální dostupnost aplikace prostřednictvím webserverů, kterých počet se online mění podle počtu požadavků.

Přes uživatelské rozhraní si dokážete zabezpečit dostupnost web stránky nebo aplikace při enormní zátěži a zároveň eliminovat počet participujících webserverů, pokud je zátěž nižší. Upgrade, bezpečnostní opatření i konfigurace z Vašeho listu „TO – DO“ odpadá, jelikož tyto úkony jsou v kompetenci administrátorů cloud webhostingu.

Hlavní rozdíl mezi klasickým webhostingem a cloud webhostingem je v tom, jaká cílová skupina ho využívá. Klasický webhosting  je určen zejména pro klientelu s nízkou návštěvností, přičemž cloud webhosting dokáže zabezpečit 100% funkčnost i aplikacím, které generují vysokou návštěvnost.

IRISOFT SYSTEMS, s.r.o. je jednou z mála českých firem, která cloud technologie využívá a myšlenky cloud webhostingu aplikuje v rámci výhod i svým zákazníkům.

O čem je cloud webhosting?

Výstižné vysvětlení podstaty cloud webhostingu v následujícím videu.

Výhody cloud webhostingu

  1. rychlost a spolehlivost – cloud dokáže „utáhnout“ i ty nejnáročnější aplikace
  2. nepřetržitý provoz – i díky vícenásobnému zálohování dat jsou Vaše aplikace funkční 24/7
  3. nižší náklady – platíte jen za traffic, který reálně využijete
  4. vhodný i pro laiky – cloud je vhodný pro kohokoliv, kdo potřebuje mít funkční aplikaci s vysokou nebo nepředvídatelnou návštěvností
  5. šetří Váš čas – už se více nemusíte starat o outsourcing (údržba, správa a aktualizace zařízení)
  6. podrobné statistiky
  7. nevyžaduje instalaci a provoz aplikace na vlastních zařízeních – snižuje primární náklady na software a jeho instalaci
  8. pokud Vám služba nevyhovuje, můžete bez problémů přejít k jinému dodavateli
  9. dodavatel nemá problém přizpůsobit se Vašim individuálním požadavkům
  10. kvalifikovaná technická podpora – nemůže sa stát, že telefon Vám zvedne rozespalý admin
  11. obchodní model se odvíjí od poskytované služby a jejího přínosu pro konkrétního zákazníka, proto je vysoká šance udržet si zákazníky
  12. test cloud hostingu většinou na 30 dní zdarma

Nevýhody cloud webhostingu

  1. jestli jednou data zveřejníte na cloud webhostingu, hrozí jejich zneužití – situace je však nepravděpodobná, i v případě klasického serverhostingu odevzdáváte data, ke kterým mají přístup administrátoři
  2. součástí funkcionality je i automatické škálování,v tomto případě zákazník dopředu neví, kolik bude platit

Informací o cloud webhostingu je na internetu obrovské množství. Rozhodli jsme se oslovit odborníka – Tomáše Srnku, který provozuje Relbit.com

Rozhovor o cloud webhostingu s jednatelem společnosti Relbit, s.r.o. Tomášem Srnkou

Tomáši, o cloudu se mnoho píše i hovoří. Termín cloud se považuje za buzzword (prodejnou nálepku). Váš investor – Juraj Ďuriš se v 1 rozhovoru celkem vtipně vyjádřil, že „Relbit řeší vypadávání vlasů developerů, kteří se nedobrovolně stali administrátori“.  V čem se odlišuje cloud webhosting od klasického webhostingu?

Klasický webhosting a cloud webhosting (odborně nazývaný PaaS = Platform as a Service) jsou služby na první pohled velice podobné, ale určené pro jinou cílovou skupinu. Webhosting je primárně určen pro lidi / firmy, které mají stránky s malou a ustálenou návštěvností. Na druhé straně je cloud webhosting služba, která je určena primárně jako náhrada za virtuální, resp. fyzické servery a jejich clustry (*cluster = více počítačů). Tedy cloud webhosting je určen zejména pro lidi / firmy, které mají weby s velkou návštěvností, případně návštěvností, kterou není možné předpovědět.

Existuje konkrétní cílová skupina, pro ktorou je cloud určen nebo mohou cloud webhosting využít i běžní smrtelníci jako například náš slovenský srovnávač zboží MojeObchody.sk?

Na zodpovězení této otázky si dovolím kousek „teorie“ :). Rozlišujeme tři  základní typy cloud-u:

  1. IaaS (Infrastructure as a Service) – jedná se o poskytování virtuální infrastruktury, tedy virtuálních serverů a síťových komponentů, které můžeme dynamicky měnit (příklad: Amazon EC2).
  2. PaaS (Platform as a Service) – je služba poskytující platformu na provoz aplikací. Nedostanete k dispozici administrátorský přístup na server, ale plně nakonfigurované místo pro vaši aplikaci. (přiklad: Heroku, Google App Engine, Relbit).
  3. SaaS (Software as a Service) – tuto službu využívá většina z nás každý den. Patří sem všechny online služby, které jsou přístupné kdykoliv a odkudkoliv. Příkladem jsou služby jako GMail nebo Dropbox.

Jak už jsem řekl, cloud služby používá většina z nás den co den. Konkrétně služba Relbit je určena pro majitele stránek s velkou resp. nepředvídatelnou návštěvností nebo každému, komu se nechce starat o vlastní, resp. virtuální server.

Datacentra pro Relbit máte v Praze, v Sydney a ve Phoenixu v USA. Kteří nejznámější giganti Váš cloud webhosting využívají a kolik máte momentálně klientů?

Nemohu, bohužel, prozradit, kdo jsou naši klienti, jelikož jsme smluvně zavázani. Mohu však prozradit, že naši klienti jsou zejména poskytovatelé SaaS – podobně jako Byznysweb – působící ve střední Evropě, ale i v zahraničí, hlavně v USA.

Dalším typem našich klientů jsou reklamní agentury resp. jejich klienti, kteří mají nepředvídatelnou návštěvnost. Facebook Fan Page s 250 tisíci fanoušky umí zvýšit návštěvnost na stránce někdy i 100-násobně v průběhu 2-3 vteřin :-).

cloud webhosting, cloud, cloud web hosting, návštevnosť na stránkeUkázka:  Prudké zvýšení návštěvnosti na stránce

 

 Jaké jsou hlavní výhody cloud webhostingu?

Hlavní výhodou je, že se člověk nemusí starat o server, resp. servery. Systém sám přizpůsobí množství výkonu přiřazeného pro web aplikaci, aby byla vždy dostupná. Jak jste uvedla v první otázce, výborně to vystihl p. Ďuriš v jiném rozhovoruaby programátoři byli programátory a ne administrátory.

Ve srovnání s klasickým webhostingem by se dalo hovořit i o 1 drobné nevýhodě cloudu, která ale vyplýva z individuálního přístupu k jednotlivým klientům. Zákazník dopředu neví, kolik bude platit, jelikož poplatek se odvíjí od reálného vytížení webserverů. Byl tento fakt jednou z primárních negativních reakcí IT odborné veřejnosti?

Těch nevýhod je v oblasti cloud hostingu více. Ve všeobecnosti se považuje za největší nevýhodu ztráta kontroly nad údaji – je to důležité mít na paměti, že nahrávaním dat do cloudu (či už webstránek, emailů nebo souborů) ztrácíte nad nimi kontrolu. Přístup k nim mají další lidé – administrátoři cloud-u (minimálně).

Další vzpomínanou nevýhodou je to, že v případě funkce Auto-scaling (automatické škálování) neumíme dopředu odhadnout, kolik bude klient platit. Neexistuje na to žádný univerzální vzorec. Jednoduchší web aplikace spotřebuje někdy i 20-30x méně výkonu než rozsáhlé webové aplikace. Nezůstává nic jiné než to zkusit a následně se rozhodnout, zda-li službu využívat chcete nebo ne.

V čem vidíte potenciál cloud webhostingu do budoucna?

Myslím si, že cloud webhosting je ještě jen na začátku své cesty. Uplatnění cloud web hostingu se bude do budoucna jen zvyšovat. To souvisí s trendem, kdy se existující desktopové aplikace přesouvají na internet, do služeb typu SaaS.

Cloud webhosting využívá například srovnávač zboží, katalog služeb a firem – BoziCeny.cz.

Na cloud webhostingu bude hostovaný i nový redakční systém FLOX 2.0, který pro Vás usilovně testujeme.

Cloud webhosting je revoluční způsob hostingu, ktorý je určen hlavně pro klienty využívající náročné aplikace spojené s vysokou návštěvností, resp. s návštěvností, jejíž výška sa nedá dopředu přesně stanovit.

Existují 3 druhy cloud-u:

  1. IaaS (Infrastructure as a Service)
  2. PaaS (Platform as a Service)
  3. SaaS (Software as a Service) – v Europě i ve světě nejrozšířenější způsob, který využívá např. Gmail, Facebook alebo Twitter

tvorba web stránek, tvorba eshopů

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - Key Account Manager a příležitostně support klientů ByznysWeb.cz. Baví ji online marketing a vše, co je na internetech nové.

Diskuse k článku