Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Slevové kupóny – dvojsečná marketingová zbraň?

slevové kupony, slevové portály, vouchery, slevový kupon, slevový portálSlevové kupóny nebo vouchery představují obchodně-marketingový nástroj nebo příležitostný prodejní kanál, prostřednictvím kterého můžete nabízet Vaše produkty.

Počet zájemců, nainfikovaných nakupováním na slevových portálech nebo hromadným nakupováním, neustále stoupá.

A majitelům web stránek zůstává často jediné – pokud chtějí prodávat, musí inzerovat na slevových portálech.

O tom, že slevové certifikáty jsou zdrojem příjmu, svědčí i fakt, že i Facebook testuje nový typ reklamy, který je založen právě na slevových kupónech.

Vlastní sekci slev a slevových kuponů má například i srovnávač zboží heureka.cz.

Jak to funguje?

lsevové kupony, slevové portály, slevový portál, voucherSlevový portál nabízí slevové kupóny nebo vouchery na různé produkty či služby.

Přes slevové portály se dá prodat cokoliv – od zábavných předmětů a běžných produktů nabízených v internetovém obchodě, přes relaxační, kosmetické a gastronomické služby, až po luxusní pobyty nebo dovolené. Sortiment, který prodáváte, se rázem stane atraktivním, pokud získá nálepku konkrétní slevy.

Slevy je možné filtrovat podle aktuálnosti, města nebo kategorie, které se týká.

Slevomaty fungují na stejném principu. Stačí, pokud si vyberete produkt nebo službu, kterou jste ochotni „obětovat“ se slevou v určité výši (slevy najdete od 30-60 a více procent).

Počítejte však i s provizí pro slevový portál.

Jakmile slevový agregát nabídku zveřejní, může začít s prodejem slevových kuponů prvním zákazníkům.

Obrovskou výhodou je, že hodnotu kupónu dostanete zpět ještě předtím než si zákazník kupon stihne uplatnit.

Za všechno může win-win nebo jak to vlastně vypuklo

Koncept slevových kupónů je v zahraničí známý jako win-win koncept, tedy koncept výhra-výhra.

Strategie dvojitého vítězství není nic jiného než-li způsob řešení konfliktu, při kterém obě strany dosáhnou užitek nebo satisfakci.

První sleva, která byla v historii lidstva nabízena přes slevový portál (v r. 2008), byla sleva na pizzu jedné restaurace v Chicagu. V roku 2010 se americká firma Groupon stala leaderem slevových portálů. Dnes má 35 miliónů uživatelů a počet zaměstnanců se vyšplhal na 10-tisíc.

Čím více peněz máte, tím větší „kuponář“ jste

Dokazují to průzkumy Mintelu.

Čím solventnější zákazník, tím více ho přitahují slevy.

Na druhé straně můžeme konstatovat, že slevové kupóny zasahují paralelně do všech vrstev společnosti, rozdíly jsou minimální, téměř zanedbatelné.

Není všechno zlato, co se blyští

Slevové kupóny mají svá pozitiva, ale i negativa.

Mezi hlavní výhody voucherů patří:

  • výborné a rychlé promo pro novinky z Vaší nabídky

  • nízké náklady

  • velký dosah

  • kompenzace případné finanční ztráty z minulých období

  • pravidelné, automatické zasílání newsletterů (directmailing)

  • trendy způsob nakupování originálních dárků, atraktivního zboží

  • kolektivní nakupování (získání slevy díky kolektivnímu nákupu) rozšiřuje potenciální klientelu

Negativa slevových kupónů:

  • možné ohrození lojality

  • přecenění skladových zásob a personálních kapacit při uspokojení vyšší poptávky

  • velká konkurence

  • možné získání image výprodejového portálu před krachem
  • nabídnutí slevy neobsahuje branding (budování značky, povědomí o značce)
  • nemožnost přesného cílení na skutečnou cílovou skupinu

  • nejsou vhodné na všechny druhy zboží – tedy ani pro všechny internetové obchody

  • klamavá reklama – vytváření umělých, předražených a většinou neprodejných nabídek, na které je uměle aplikovaná obrovská sleva

Nebojte se slevových portálů, i přes uvedená negativa existuje pár dalších důvodů, proč se slevové portály vyplatí využít:

  1. šance za krátký čas oslovit tisíce lidí
  2. k produktu můžete nabídnout i alternativní produkty – např. nabízíte kolo, nabídněte i reflexní a ochranné prvky nebo cyklistické oblečení
  3. nezáleží na tom, jak dlouho jste na trhu, zviditelnit se můžete vždy, když potřebujete (za předpokladu, že zákazníci mají s Vámi pozitivní zkušenosti)
  4. když chcete provětrat Vaše skladové zásoby a personál :)
  5. slevové portály jsou oblíbené zejména v hlavním městě a v městách s větší populací, proto pokud Vaše prodejna nebo podnik sídlí v krajském městě, neváhejte ani chvíli

Máte web stránky nebo e-shop a již jste využili nebo plánujete využít slevový portál?

Jaké jsou Vaše zkušenosti se slevovými portály?

Které slevové portály znáte?

Budeme rádi, když nám Váš vztah k slevovým portálům vyjádříte v dotazníku.

Výsledky průzkumu zveřejníme na blogu o podnikání na internetu, na sociálních sítích a v PR správě.

tvorba web stránek, tvorba eshopů

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - Key Account Manager a příležitostně support klientů ByznysWeb.cz. Baví ji online marketing a vše, co je na internetech nové.

Diskuse k článku