Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Proč klienti rychle ztrácejí důvěru v reklamu na Googlu?

Někdy mě pořádně štve, když si čtu noviny nebo časopisy a narážím na chválozpěvy o tom, jak je reklama na Googlu jednoduchá. A jak lehce, rychle a zázračně si dokáže každý začínající inzerent úspěšnou reklamu v Googlu sám spustit a spravovat. Samý kecy! :-)

Ví, začínající inzerent v Googlu jak má nastavit shodu klíčových slov? Ví, na jaká vyhledávaná slova se reálně zobrazuje jeho reklama?

Z praxe vidíme, že takhle rychle a zázračně spuštěné reklamy přežijí maximálně v 5-ti % případů. Proč? Ukažme si na příkladech:

Reklama v Googlu na všeobecná klíčová slova nemusí být úspěšná

Příklad 1:
Klient má eshop s potřebami do koupelny. Klient vložil do reklamní kampaně klíčové slovo ve všeobecné shodě „obchod s bateriemi“.

 

První chyba – klíčové slovo je všeobecné. Na začátku se nezaměřujte na inzerci pro všeobecná slova jako „obchod s bateriemi“, zaměřte se na konkrétnější víceslovné pojmy jako „dřezové baterie“. Ještě lepší na názvy produktů nebo značku jako „dřezová baterie grohe“. 

Druhá chyba – klíčové slovo je ve volné shodě. Co znamená volná shoda a jaké jiné typy shod existují, píše má kolegyně v tomto článku v bodu 3. Google nemusí reklamu zobrazit na přesné, Vámi zadané vyhledávané slovo (vyhledávané slovo = slovo, které reálně vyhledávají návštěvníci Googlu, v Analytics se používá pojem „vyhledávací poptávky“/“vyhledávací dotaz“) nebo relevantní varianty Vašeho klíčového slova.

Při volné shodě Google zobrazí reklamu i pro vyhledávaná slova, která obsahují pouze jedno slovo z Vašeho víceslovného klíčového slova. Google v našem příkladu zobrazoval reklamu klienta pouze na vyhledávaná slova, která obsahovala „obchod“
a úplně ignoroval „s batériemi“.

Reklama se zobrazovala, když návštěvníci v Googlu vyhledávali tyto 3 klíčové výrazy:
„obchod a prodej“
„práce a obchod“
„obchod prodej nákup“
… tedy žádná velká relevance k pojmu „obchod s bateriemi“. Klient nic neprodá a ztrácí důvěru v reklamu v Google.

Příklad 2:
Kurník v Google reklameDalší případ je z naší kuchyně :-). V české kampani se nám zatoulal pojem ve všeobecné shodě „chci obchod“. Nikdo neklikl na přesný pojem „chci obchod“, ale návštěvníci Googlu vyhledávali:
„chci koupit kurník“
„chci koupit falešné bankovky“
„chci koupit rtuťovou rychloběžku“
„chci koupit vodu jako naftu“
„chci si koupit prsa“
„chci koupit podprsenku pro dceru“
„chci koupit perlotvorka mořská“
„chci si koupit želvu“
„chsi pronájem … “
… na posledních dvou příkladech je vidět, že Google zobrazí reklamu i když se shoduje jen část klíčového slova nebo Google klidně zobrazí reklamu na chybný podobný pojem, v tomto případě si „chci“ vyměnil za „chsi“. Google naší vinou vůbec nezobrazil, při volné shodě, reklamu na relevantní, námi zamýšlená, klíčová slova.

Jak zjistit, na jaká vyhledávaná slova se zobrazuje moje reklama v Googlu?

Jak v AdWords zjistím, na jaká reálná klíčová slova se zobrazuje mnou zadaná reklama? Doporučuji pravidelně kontrolovat 2 přehledy – jeden v Google AdWords a druhý v Google Analytics.

Pokud máte v kampani klíčová slova ve volné, modifikované nebo frázové shodě, dopředu přesně nevíte, na jaké různé pojmy začne Google zobrazovat reklamu. To neplatí, pokud budete používat přesnou shodu, při přesné shodě Vám ale mohou uniknout kvalitní, relevantní a  vyhledávaná slova.

Často, když přebereme reklamu v Google AdWords, máme dojem, že ani někteří největší poskytovatelé PPC reklamy, ačkoliv mají mnoho telefonistů, vyhledávaná slova nekontrolují. Nedopusťte se stejné chyby :).

1. Vyhledávaná slova v Google AdWords

Kde najdu přehled s vyhledávanými slovy?

V reklamní sestavě klikněte na záložku (1) Dimenze a klikněte na (2) Zobrazit: Vyhledávací dotazy.

Výhoda: Měření je celkem přesné a můžete definovat vyhledávaná slova, která nijak nesouvisí, a nastavit je jako negativní slova.

Nevýhoda: Nemůžete přiřadit vyhledávaná slova k Vámi zadaným klíčovým pojmům, na které inzerujete. Nedokážete tak jednoznačně definovat, které klíčové slovo Vám dělá potíže a stopnout ho nebo mu nastavit jinou shodu. I když zadáte mnoho negativních slov, o týden můžete najít jiná, nevhodně vyhledávaná slova, a přidání negativních slov je potřebné zopakovat.

vyhledávací dopyty google adwords

2.Vyhledávaná slova v Google Analytics

Tento přehled v Analytics získáte pouze pokud máte propojenou reklamu AdWords a Analytics.

Kde v Analytics najdu přehled s vyhledávanými slovy?

Klikněte na (1) Standartní přehledy – (2) Inzerce – (3) AdWords – (4) „Vyhledávací dotazy ve shodě“. Nastavte si i (5) Sekundární dimenze: Klíčové slovo.

Výhoda: Vyhledávaná slova, si na rozdíl od předcházejícího přehledu, dokážete spojit s Vámi zadaným klíčovým slovem z AdWords. Tak se můžete lépe rozhodnout, zda klíčové slovo nestopnete, nebo mu nenastavíte přesnější shodu nebo cenu na volnou shodu snížíte a do kampaně přidáte stejné klíčové slovo s jinou shodou/shodami.

Nevýhoda: Tento přehled zobrazuje pouze vyhledávání slova, na které návštěvníci reálně klikli. Pokud máte CTR 4%, vidíte jen 4% ze všech Vyhledávaných slov. Jde ale o ta nejdůležitější vyhledávaná slova, která Vám odčerpávají peníze.

vyhledávací dopyty google analytics

Rekapitulace aneb 3 rady k efektivní internetové reklamě:

1. Inzerujte na konkrétnější, většinou víceslovná klíčová slova, která lépe vystihují to, co nabízíte. Vyhýbejte se všeobecným, jednoslovným klíčovým slovám, která jsou obyčejně dražší a méně úspěšná.

2. Při kampani v Google nestačí sledovat jen samotnou kampaň, ale rovněž je potřebné kontrolovat, na jaká vyhledávaná slova se reálně reklama zobrazuje. Předejdete tak utrácení peněz a zlepšíte CTR a efektivitu reklamní kampaně.

3. Nespoléhejte se ale pouze na jeden zdroj statistik vyhledávaných slov v Google AdWords. Reklamní kampaň propojte a statistiky vyhledávaných slov sledujte i v Google Analytics.

tvorba web stránek, tvorba eshopů

avatar
Autor: Peter Polakovič Peter Polakovič - jednatel IRISOFT SYSTEMS, s.r.o. Své bohaté zkušenosti a vědomosti z oblasti tvorby web stránek a e-shopů, internetové reklamy a správy reklamních kampaní aktivně využívá i v praxi. V týmu zastává roli hlavního zdroje pozitivní energie, která z něj vyzařuje i mimo "provozních hodin".

Diskuse k článku