Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Google Universal Analytics

google universal analyticsO google analytics, měření návštěvnosti, analýze web stránky, měření klíčových slov nebo měření sociálních sítí jsme si co to řekli v předcházejících článcích : Analýza web stránky s google analytics.

Hry s čísly, vyhodnocování statistik a nekonečné měření patří mezi naše nejoblíbenější záliby. Proto máme pro Vás další, poměrně žhavou novinku od Google Analytics.

V říjnu 2012 google spustil pro vybrané velké společnosti novou testovací verzi analytického nástroje Universal Analytics. Na vavřínech jsme nezaspali a novou platformu Universal Analytics jsme s radostí otestovali. Pojďme si ji spolu představit.

Platforma Universal Analytics

universal analytics, měření návštěvnosti, analýza web stránky

Nastavení platformy pozůstává z těchto kroků:

1. krok: Jelikož stále jde o beta verzi, je potřeba požádat o přístup. Platforma je k dispozici pouze pro omezený počet uživatelů schválených v beta verzi. Požádejte o přístup k Universal Analytics.

2. krok: Vytvořenie účtu– Ve svém klasickém google analytics účtu si vytvořte nový účet a vlastnictví, které budete využívat výhradně pro platformu UA. Další údaje získané pomocí nové platformy se budou dále odesílat do tohoto vlastnictví. V účtu si můžete založit více vlastnictví na platformě UA.

3. krok: Konfigurace funkcí – Po nastavení je potřeba zvlášť nakonfigurovat jednotlivé funkce. Pokud chcete platformu UA vyzkoušet na webových stránkách, které již sledujete pomocí služby Google analytics, doporučujeme Vám použít souběžně kódy sledování ga.js a analytics.js s cílem zachovat kontinuitu v prvním účtu. Tedy údaje získané bez použití platformy UA posílejte na zvlášť vlastnictví a údaje získané technologií UA posílejte do speciálního vlastnictví.

4. krok: Odesílání údajů – Nová platforma Vám umožňuje posílat údaje nejen z webových stránek, ale i z mobilních zařízení, digitálních přístrojů, hracích konzol apod. Údaje poté můžete odesílat z nástroje pro operační systém Android nebo iOS.

universal analytics, měření údajů přes analytics, měření web stránky

V čem se Universal Analytics liší od Google Analytics?

V první řadě bych poznamenala, že v současné době nejsou k dispozicí žádné nové přehledy ani nový design. Novinkou jsou Vlastní dimenze, které jsou stejně viditelné ve stávajících přehledech. Zde je důležité uvědomit si, že hlavním cílem platformy Universal Analytics je inovace ve shromažďování údajů.

Top výhody nové platformy Universal Analytics

Služba Universal Analytics umožňuje shromažďovat více typů údajů. Ve srovnání s klasickým Google Adwords tak získáte lepší představu o návštěvách a interakcích na Vaší stránce – nákup, registrace, přihlášení se do newsletteru apod. Mezi nejzajímavější sledování považuji možnost zjištění jaký výkon dosahují Vaše mobilní aplikace.

Nejvíce nás ale zaujala možnost sledovat návštěvníka z různých zařízení. V současnosti pokud přijde návštěvník na Váš web z notebooku a za hodinu z tabletu a za další hodinu z mobilu, „starý“ Analytics ukáže, že to byly 3 unikátní návštěvy, co je samozřejmě špatně, jelikož reálně se jednalo pouze o  1 unikátního návštěvníka. Toto se bude snažit řešit nový Analytics Universal.

Po novém se každému návštěvníkovi přidělí speciální CID kód. Pokud se například Váš zákazník přihlásí do eshopu přes notebook, dáte mu přes analytics speciální CID kód. Jestli se ten samý návštěvník později do Vašeho eshopu přihlásí z tabletu, Analytics to rozezná a bude jej definovat jako jednoho unikátního návštěvníka. Samozřejmě tuto možnost ještě podrobně otestujeme a budeme Vás o ní co nevidět informovat.

Další zajímavostí je možnost nastavení časového limitu návštěvy a kampaně. Příklad – pokud máte spuštěnou malou kampaň na sociálních sítích a chcete mít naměřeny co nejrelevantnější údaje, případně nastavení časového limitu návštěvy na Vaší web stránce, můžete si tak dobu klasické návštěvy, která končí po 30 minutách, změnit až na 4 hodinovou. I při měření kampaní si můžete limit z klasických 6  měsíců změnit až na 1 rok.

Vyloučení vyhledávacích dotazů

Mezi další zajímavou úpravu patří například možnost vyloučení hledaných výrazů. Google Analytics automaticky identifikuje klíčová slova, které lidi zadali do vyhledávání a jejich prostřednictvím se následně dostali na Váš web. Tyto konkrétní výrazy najdete na kartě Zdroje návštěvnosti – vyhledávání – organické. Pokud ale zadáte do seznamu vyloučená klíčová slova, nebudou tato slova v přehledech uvedena jako klíčová slova z vyhledávání. Místo toho se započtou jako přímá návštěvnost. Pokud chcete například vyloučit vyhledávací slovo název Vaší web stránky nebo název firmy, návštěvníci, kteří se dostanou na Váš web prostřednictvím vyloučených výrazů, budou započteni jako přímá návštěvnost.

Za novou změnu v Google Analytics můžeme považovat:

Integraci údajů týkajících se více zařízení a platforem. Měření nám umožňuje shromažďovat a odesílat údaje z jakéhokoliv zařízení. Tedy je možné měřit více než jen samotné web stránky. Využitím nového kódu analytics.js můžete zjistit, jaké interakce uživatelé nejvíce využívají na zařízeních jako jsou smartphony, tablety, herní konzoly apod. Jednoduše shrnuté výhody:

– souhrnný přehled o mobilních aplikacích

– sledování zákazníků na mobilech, tabletech…

– synchronizace offline a online údajů (kampaně, telefonní hovory, návštěvy prodejny apod.)

– získání údajů o  nákladech z jakékoliv reklamní kampaně, nejen náklady z reklamy v adwords

– definice vlastních metrik a dimenzí ( díky nim můžete shromažďovat údaje, které Google Analytics automaticky neměří)

vytvořit www stránku, vytvořit e-shop

tvorba www stránky

avatar
Autor: Petronela Jesenáková Ing. Petronela Jesenáková - PPC a SEO specialista, držitelka certifikátu Google AdWords Qualified individual - Reporting and Analysis. Je nejmladší z týmu "ByznysWebáků" a ráda poradí i Vám, jak vytvořit úspěšný web. Spravuje reklamní kampaně klientů v Googlu, Seznamu i na Facebooku.

Diskuse k článku