Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Nejčastější chyby při online podnikání

chyby při online podnikání

Jako začínající podnikatel se s Vašim ecommerce projektem můžete dopustit různých zbytečných, často fatálních chyb a to především v následujících oblastech.

­­

Chyby při tvorbe www stránky nebo e-shopu

Pokud již www stránky provozujete, chyba č.1 je nechat starý web expirovat. Původní www stránky si ponechte a využijte např. jako podpornou stránku.

Pokud www stránky potřebujete vytvořit, může se stát, že se rozhodnete pro nevhodného dodavatele, co dokáže pořádně zamést s Vašim rozpočtem.

Často se setkáváme s novými klienty, kteří se, na základě doporučení od známých, rozhodli pro programování www stránek na míru, ale nakonec zjistili, že pro fungování e-shopu bohatě postačí  pronájem redakčního systému. Ať je to jak chce, předtím, než se definitivně rozhodnete, zkuste myslet i do budoucna. Web budete potřebovat  inovovat. Jste si jistí, že víte, jak to budete realizovat? Znáte všechny funkce www stránky nebo e-shopu?

Časté jsou rovněž extrémy, kdy klienti kvůli malichernostem typu zarovnání o 1px vpravo spuštění webu odkládají. Druhá skupina klientů jsou ti, kteří zase se spuštěním webu příliš spěchají a včera bylo pro ně pozdě.

Chyby v SEO

Okopírované texty, od dodavatele produktů nebo od konkurence, nejsou žádoucí. Stejně tak ani „podpultové“ praktiky v SEO. O ty se naštěstí postarají Google updaty.

Neberte SEO jen jako jednostrannou aktivitu týkající se optimalizace ve vyhledávačích, orientujte se např. na sociální sítě, blogy, srovnávače zboží a získávejte relevantní zpětné odkazy.

Nenaleťte prvnímu podvodníkovi, který se Vás bude snažit přesvědčit o tom, že Vám za krátký čas garantuje první místa ve vyhledávačích. Je to absolutní nesmysl, nejen vzhledem k měnícím se algoritmům vyhledávačů. SEO je běh na dlouhou trať.

Chyby v použitelnosti

Aby jste Vašim klientům, návštěvníkům www stránek nebo potenciálním zákazníkům naservírovali stránky, na kterých se budou dobře orientovat a najdou na nich to, co potřebují, nepodceňujte význam použitelnosti webu.

Pokud budete skálopevně přesvědčeni, že Vaše www stránky jsou ty nej, ověřte si nejdříve Vaše teorie v praxi – otestujte, jak s nimi pracují reální uživatelé.

Zachovejte si objektivitu! Vy Váš web znáte velice dobře, zdá se Vám dokonalý, proto můžete mít problém vcítit se do role uživatele, který jej navštíví prvně.

Chyby v copywritingu

Při tvorbě obsahu nezapomínejte na klíčová slova a důležité fráze. Přivádějí Vám na stránky nové návštěvníky a rovněž informují fulltextové vyhledávače o obsahu na www stránce.

Nezapomeňte, že obsah tvoříte pro návštěvníky webu, ne pro vyhledávače, proto to se zakomponováním keywords zbytečně nepřehánějte!

Uvědomte si, že obsah, který je vhodný pro Vaše letáky nebo jiné propagační materiály nemusí být ve stejném kontextu vhodný pro web.

Je důležité, aby jste měli jasně stanoveno, co chcete daným textem dosáhnout. O jakou výzvu k akci se  má jednat – objednání produktu, přihlášení k odběru novinek mailem, odeslání formuláře …

Vystříhejte se zbytečně dlouhých, nezajímavých textů. Jestli potřebujete zveřejnit rozsáhlejší obsah, využívejte tzv. bílá místa, oddychové zóny, kdy si zrak čtenáře odpočine, dále obrázky, kotvy nebo hypertextové odkazy.

Chyby při budování důvěryhodnosti webu

Na důvěryhodnosti určitě nepřidá nevkusný design www stránky nebo e-shopu, stejně jako neadekvátní obsah.

Potenciálního zákazníka nezajímá, že ve Vašem podání podle Vás jsou Vaše www stránky ty nej-nej-nej, jeho názor je ve většině případů diametrálně odlišný.

Stejně tak si nevybudujete důvěryhodnost ani v případě, že návštěvníci nenajdou na Vašich stránkách to, co deklarujete v PPC inzerátech nebo v reklamě. Držte se hesla: „Content is King!“ Dbejte na logickou strukturu a aktuálnost obsahu, optimální zahuštění obsahu klíčovými pojmy, sekci s častými dotazy, obchodními podmínkami, příp. fotogalerií Vaší pobočky, skladu nebo pracovníků, referencemi a samozřejmě – sekcí KONTAKT atd.

Chyby při provozu a rozvoji webu

Nejzákladnějším faux pas je, pokud nabízíte neaktuální informace. Titulní stránku Vám „hyzdí“ např. informace o aktuální akci z roku 2012 nebo vánoční přání a PF  Vašim zákazníkům.

To, že se z Vašeho webu stávají tzv. mrtvé stránky, signalizuje např.:

  • nedostatek finančních prostředků na zaplacení aktualizace
  • nedostatek kapacit na realizaci potřebných změn nebo nezaškolený personál
  • váznoucí firemní procesy – odpovědná osoba není vhodná na manažování takových činností
  • nesledování statistik návštěvnosti, úspěšnosti www stránky nebo reklamních kampaní a nevyhodnocování údajů, rovněž i fakt, že průběžně nevyhodnocujete vykonané změny
  • bezhlavé hospodaření s budgetem
  • zlá komunikace se zákazníky, fanoušky a followery na sociálních sítích
  • bezradné kopírování úspěchů konkurence – ne všechno, co se povedlo konkurenci musí stoprocentně přinést úspěch i Vašemu webu!

Chyby v online reklamě

Před zahájením reklamní kampaně si vypracujte nebo nechte vypracovat marketingový plán. Ten by Vám měl poskytnout odpovědi i na dotazy typu, jaká je má cílová skupina, co ji chci nabídnout, jakým způsobem, jaké marketingové strategie mám použít, kolik Vás to bude stát a jiné.

Investujte už na začátku podnikání, při spuštění www stránky nebo e-shopu, nečekejte až na ten světlý moment, kdy se Vám začne dařit.

V každém případě by jste si měli vědět vyhodnotit, kolik Vás stojí reální zákazník. Efektivní vyhodnocování je i v tomto případě základ úspěchu.

Online reklama nabízí široké spektrum možností, neupínejte se proto jen k zaručené PPC reklamě, zkuste i kampaně na sociálních sítích, affiliate marketing, nebo, pokud Vám jde především o budování povědomí o značce, tak například i média …

Při honbě za novými zákazníky ale nezapomínejte na Vašu existující zákaznickou platformu, odměňte své stálé zákazníky např. slevou na další nákup nebo drobností k objednávce nad určitou hodnotu.

Chyby ve správě PPC

PPC kampaň dokáže zázraky, ale nezakryje nekvalitní web. Pokud cílová stránka, tzv. landing page, neplní základní kriteria, můžete investovat  obrovské sumy, a i tak se úspěchu nedočkáte.

Dbejte proto na správnou a přehlednou strukturu stránky, maximální dostupnost webu, co nejsnadnější nákupní proces a jiné důležité aspekty úspěchu PPC reklamy.

Využívejte co nejvíc možností PPC reklamy – PPC není jen o textových inzerátech ale např. i o kontextové reklamě na partnerských www stránkách (videoreklama, bannery).

V rámci měření návratnosti investic měřte i čas strávený správou kampaní. Stejně tak sledujte i nákupní cesty Vašich zákazníků, aby jste se jim mohli připomenout např. prostřednictvím remarketingu.

Měřte i celkové hodnoty objednávek, nastavte si měřící kódy na vlastní, reálně naměřené hodnoty.

Všechna data, které získáte vyhodnocováním PPC kampaní, archivujte a aplikujte na Vašich stránkách – na titulní stránku přidejte např. klíčové pojmy, které Vaši zákazníci nejčastěji vyhledávají ve vyhledávači.

Chyby při linkbuildingu

Budování zpětných odkazů není o tom, že si vyměníte s partnerským webem ikonku s hypertextovým odkazem na Váš web. Jedná se i o tzv. interní přelinkování webu. Odkazujte v textu na další sekce, kde o dané problematice informujete.

Je potřeba uvědomit si i fakt, že v tomto případě nevítězí kvantita nad kvalitou. Získávejte jen kvalitní zpětné odkazy – z vyhledávačů, ze srovnávačů zboží, ze sociálních sítí, z podpůrných stránek, z blogů apod.

Chyby v analýze návštěvnosti

Důležité je, aby jste si zvolili vhodný nástroj na měření návštěvnosti. Našim klientům doporučujeme začínat vždy s Google Analytics, který je jednoduchý a přehledný.

Následně práce s naměřenými hodnotami jde snadno.

Když se Vám stane, že konkrétní kampaň se neukázala v daném čase jako efektivní, neházejte flintu do žita! Kampaň dočasně pozastavte a s odstupem času se k ní můžete vrátit (možná postačí jen drobná úprava).

Podnikat bez jediné chybičky se Vám možná nepovede, ale nezoufejte! Nikdo učený z nebe nespadl. Vždyť na vlastních chybách se učíme nejlíp :)

 

Poznámka: článek byl zveřejněn na portálu manazerskecentrum.sk

vytvořit www stránku, vytvořit e-shop

tvorba www stránky

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - Key Account Manager a příležitostně support klientů ByznysWeb.cz. Baví ji online marketing a vše, co je na internetech nové.

Diskuse k článku