Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Jak získat zpětné odkazy?

linkbuilding, anchor text, majestic seoLinkbuilding, cílené budování zpětných odkazů v rámci off-page optimalizace, představuje pro Vaše www stránky a internetové obchody lepší umístění ve vyhledávačích a zvýšení návštěvnosti. Není důležité, jaké kvantum zpětných odkazů se Vám povedlo získat, rozhodující je jejich kvalita a relevantnost.

Jak tedy budovat kvalitní zpětné odkazy?

Zpětné odkazy můžete získat i bezplatně, ale na úkor Vašeho času. I přes kritiku odborníků se často jedná o velice kvalitní zdroje.

Zdroje je vhodné analyzovat prostřednictvím analýzy odkazového profilu. Zjistíte tak např. celkový počet odkazů, přirozenost zpětných odkazů nebo tempo růstu ve srovnání s konkurencí. Pro analýzu doporučujeme nástroje jako MajesticSEO, Google Analytics, Google Webmaster Tools nebo OpenSiteExplorer.

Registrace do katalogů a srovnávačů cen

Odborná veřejnost se k uvedené linkbuildingové možnosti staví ne příliš pozitivně, ale i naproti tomu se jedná zřejmě o nejrychlejší způsob získání zpětných odkazů. Zaregistrujte proto Vaše www stránky a e-shopy alespoň do nejpopulárnějších katalogů a srovnávačů, na kterých nakupují Vaši zákazníci.

Slevové portály

Rostou sice jako houby po dešti, ale inzerovat v nich se určitě vyplatí jelikož vysoké procento populace nakupuje právě na slevomatech. Slevové portály Vám přinesou vysokou návštěvnost a pomohou např. k vyprodání zboží, který Vám již delší dobu překáží na skladě.

Vydávání PR článků, tiskových zpráv

Hodnota zpětných odkazů z PR článků sice není příliš vysoká, ale patří  mezi nejrychlejší způsoby získání zpětných odkazů. Existuje množství PR portálů, na kterých můžete Vaše PR články publikovat. Nemluvě o tom, že PR článek poslouží i jako obsah pro Vaše www stránky a e-shopy nebo blogy a zároveň získáte i obsah na sociální sítě. Připravte si ale minimálně 4-5 verzí článku, stejně tak i tiskových zpráv, aby Vaši snahu o získání zpětných odkazů nevyhodnotil Google jako duplicitu.

Sociální sítě a média

Facebook, Twitter, Google Plus nebo Pinterest, Youtube, Vimeo, všechny Vám dokáží generovat minimálně přímou, i když pouze jednorázovou, návštěvnost. Získáte ale dlouhodobý zpětný odkaz. Při vytváření profilů nebo stránek na sociálních sítích dbejte především na nadpis, popis, které jsou pro Google klíčové. V neposlední řadě samozřejmě i na samotný obsah, který má Vaše fanoušky nebo followery zaujmout a v nejlepším případě motivovat ke sdílení na jejich profilech.

Výměna partnerských odkazů

Výměna odkazů patří mezi starší linkbuildingové praktiky, v důsledku Google updatů dnes již velmi málo využívané. Výměna se realizuje mezi dvěma obsahově příbuznými www stránkami, nejlépe s webem, který se nachází na prvních 3 místech ve výsledcích vyhledávání. Další možností je odkazování na Vaše microsites ze stejné oblasti podnikání.

Affiliate marketing

Na „mateřský e-shop“ odkazuje X obsahových www stránek, které zabezpečují prodej. Webmaster získává kromě zákazníků z provizního prodeje i množství zpětných odkazů. Affiliate web ale spusťte po konzultaci s odborníky, affiliate totiž dokáže být dobrým sluhem, ale stejně tak i strašným pánem.

Linkbaiting

Představuje soubor aktivit, díky kterým získáváte zpětné odkazy přirozeným způsobem – lidé, fanoušci nebo followeři z vlastní iniciativy šíří Váš obsah. Je jen na jejich rozhodnutí, zda odkaz sdílejí nebo jej považují za nezajímavý. Jedná se např. o virální videa, zajímavé články, videa, infografiky, obrázky apod.

Interní prolinkování mezi podstránkami

Zpětné odkazy můžete získat z tzv. interního prolinkování, kdy např. na titulní stránce nebo v kategorii produktů použijete rozcestník. Prostřednictvím obrázků, hypertextových odkazů nebo boxů se návštěvník dostane na konkrétní podstránku a nemusí listovat v menu. V nastavení hypertextových odkazů nezapomeňte používat klíčová slova, na které jste optimalizovali danou sekci. Rovněž je důležité vyplnit i alternativní tagy u obrázků, v případě, že přesměrování realizujete jejich prostřednictvím.

Tvorba microsites nebo minisites

Finančně náročnější metoda získávání zpětných odkazů, ale na druhé straně velmi efektivní. Základem je tvorba kvalitních textů, které samozřejmě nesmí být totožné s hlavní www stránkou. V rámci microsites můžete založit firemní blog, na kterém budete publikovat zajímavé články z oboru, dění ve firmě nebo obsah, který budou Vaši fanoušci sdílet na sociálních sítích – videa, fotografie apod. Počítejte s tím, že kromě kvalitního obsahu musíte na každé microsite zrealizovat i kvalitní SEO.

Pokud Vás nenapadá žádný nový a unikátní obsah, můžete se vydat i cestou „recyklace“ již publikovaného obsahu. Pozor ale na bezhlavé kopírování dat!

Bookmarking

Alias záložkovací systémy, v ČR je k dispozici např. linkuj.cz, tipper.cz nebo jagg.cz, na Slovensku např. vybrali.sme.sk.

Sociální bookmarkingu umožňuje uživatelům filtrovat jen obsah, který je zajímá. Na tomto principu funguje např. zamichej.cz.

RSS feed k článkům, produktům nebo novinkám na www stránce

Rich Site Summary nebo Really Simple Syndication, zkráceně RSS, umožní návštěvníkům Vašich www stránek nebo e-shopů odebírat Vaše novinky.

Výhodou je, že není potřeba zadat e-mailovou adresu, stačí si jen v prohlížeči otevřít konkrétní URL adresu, např. http://www.vasedomena.cz/e/rss/news nebo http://www.domena.cz/e/rss/products.

Prostřednictvím RSS získáte zpětné odkazy i díky tomu, že uživatelé odebírající aktuality a novinky z Vašeho webu zveřejní na své www stránky odkaz na Váš web.

Mezi další neplacené možnosti získávání zpětných odkazů patří:

  • komunikace s fanoušky na sociálních sítích
  • zasílání  novinek mailem
  • rozvoj Vaší online komunity
  • komentování odborných článků
  • zapájení se do diskusí pod firemním profilem nebo jménem

Pokud Vám Váš rozpočet dovoluje, investujte i do placených odkazů.

Nemám ale na mysli nákup zpětných odkazů jak to bylo v minulosti zaužívané. Klienti žádali tzv. SEO lišty, kupovali backlinky z linkových farem, ale díky Google updatům je podobným praktikám konec.

Placené zpětné odkazy získáte např. z PPC reklamních kampaní, bannerů nebo sponzorovaných článků, příp. kampaní ze sociálních sítí (sponzorované příběhy na Facebook-u) nebo placených PR článků. Placené odkazy jsou nejlépe vyhledatelné a nabízejí nejvyšší míru prokliku.

Tip: když jste vyčerpali všechny uvedené možnosti a potřebujete získat více zpětných odkazů, nezapomeňte na Váš blog, příp. oslovte bloggery a požádejte o recenzi Vašich produktů nebo služeb. Další možností jsou produktová nebo firemní videa, zveřejnění prezentací nebo studií na Prezi.com nebo Slideshare, event. zřízení RSS feedu (z blogu, samotného webu, nabídky produktů, článků, novinek atd).

Kvalitní zpětný odkaz musí obsahovat anchor text. Jedná se o viditelnou, resp. aktivní část zpětného odkazu, který je podtržen a odkazuje na danou podstránku.

Všeobecné fráze typu: „Neváhejte a klikněte!“ nahraďte konkrétními klíčovými slovy nebo pojmy, na které chcete posilnit pozice ve vyhledávačích. Samotný anchor text motivuje uživatele internetu ke kliknutí a tedy k návštěvě Vašich www stránek nebo internetového obchodu.

Kromě kvalitního anchor textu je potřeba správně volit i cílovou URL nebo směrování odkazu. Adresa musí být relevantní k vyhledávanému pojmu.

Kromě analýzy zpětných odkazů se věnujte i kontrolování jejich aktuálnosti. Není nic horšího než když se po kliknutí na odkaz zobrazí chybová hláška 404!

Pozn.: článek byl publikován v časopise Ezisk.sk

vytvořit www stránku, vytvořit e-shop

tvorba www stránky

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Maté jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskuse k článku