Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Na co si dát pozor při nastavování PPC reklamních kampaní

PPC. Wordcloud Concept.Blíží se vánoční svátky a pro všechny majitele www stránek a internetových obchodů nastává období, kdy se snaží získat co nejvíc objednávek.

Jednou z nejefektivnějších možností zisku v rámci předvánočního prodeje je právě PPC reklama.

Pokud s PPC reklamou jen začínáte, měli by jste se vyvarovat následujících nejčastějších chyb.

1. Asi nejdůležitějším je výběr správných klíčových slov. Na návrh klíčových slov existuje více online nástrojů zdarma. Pokud se orientujete na českou a slovenskou klientelu, využit můžete například:

V případě, že Vaši klientelu tvoří převážně anglicky mluvící zákazníci, k dispozici máte například Semrush nebo WordTracker.

Myslím, že není potřeba připomínat, že základem je znát svou cílovou skupinu. Díky tomu si dokážete rozdělit koncové zákazníky např. do dvou skupin – ty, kteří hledají laické odpovědi na své vyhledávací dotazy a  ty, kteří se v problematice pohybují na profesionální úrovni. Do reklamní sestavy je vhodné zařadit jako klíčová slova i názvy Vašich produktů (tedy i víceslovné pojmy), v jednotném nebo v množném čísle, příp. s diakritikou nebo bez. Inzerovat můžete i na názvy Vašich konkurentů. V praxi našim klientům, zejména na začátku kampaně, doporučujeme neinzerovat na vysoce konkurenční slova, event. na slova s nízkou vyhledávaností.

2. Vyberte si nejvhodnější reklamní systém!

V České republice je dominantní samozřejmě Google AdWords, Sklik a eTarget.cz, na Slovensku kromě AdWords i eTarget.sk.

3. Variabilita reklamních textů

Google a Seznam Vám automaticky vyberou texty, na které návštěvníci klikají nejvíc.

Připravte si proto více verzí, do kterých vhodně zakomponujete klíčové pojmy.

4. Reklamní text musí obsahovat dynamické klíčové slovo!

Za dynamické klíčové slovo se považuje to, které iniciovalo zobrazení inzerátu. V Google AdWords se označuje {Keyword:}, v eTargetu jako #KEYWORD#.

5. Investujte s rozumem!

Nenechte si vyklikávat kredit příliš všeobecnými pojmy jako např. „boty“, když můžete přesněji specifikovat, že nabízíte „dámské boty“ nebo „sportovní obuv“.

Pokud nemáte dostatek financí, na začátku reklamní kampaně nemusíte být hned na prvních místech ve výsledcích vyhledávání. Můžete nastavit nižší cenu za klik a tím obsadit např. čtvrté místo s více klíčovými slovy.

6. Propojte Google AdWords s Google Analytics!

Hlavní výhodou propojení je, že můžete odsledovat efektivitu placených a neplacených odkazů v Googlu. Nově máte v rámci propojení možnost vidět přímo Bounce Rate (míru odchodů) a když zjistíte, že klíčové slovo, na které návštěvníci klikli 200x má 100% bounce rate, rovnou jej můžete deaktivovat.

7. Oddělte kontextovou reklamu od vyhledávání!

V rámci vyhledávání na Googlu se snažíte co nejlépe odpovědět na otázku uživatele, ale v obsahové síti Vám jde především o stručnou charakteristiku Vašich produktů, firmy apod.

Rovněž se liší jednotlivé ceny prokliku, každá kampaň má jiné cílení, rozdílná je i míra prokliku (CTR) a samozřejmě počet konverzí.

8. Pozor na správné nastavení cílové stránky!

Jestli inzerujete např. na smart TV značky XY, logicky budete návštěvníky navigovat na cílovou stránku, kde smart televize nabízíte. Není vhodné negovat PPC reklamu tím, že jako landing page nastavíte úvodní stránku a spoléháte se, že se návštěvník sám zorientuje v menu.

9. Kampaň neustále sledujte, vyhodnocujte a aktualizujte!

Najděte si minimálně každý den alespoň chvíli času a věnujte se jen vyhodnocování efektivity jednotlivých klíčových slov, sledujte, co by jste mohli změnit, aby s rostoucím CTR rostl i počet objednávek. Obzvlášť důležité je sledovat, na jaká slova se Vaše reklama reálně zobrazuje.

Pokud potřebujete zjistit, na jakých pozicích se zobrazují Vaše reklamní inzeráty, doporučujeme využít např. Google AdPreview. V žádném případě se nepokoušejte vyhledávat Vaše inzeráty klasickým způsobem, tedy prostřednictvím vyhledávání klíčových pojmů. Dosáhnete tak jen chaos a pozice se budou lišit na různých zařízeních. Generujete tak tzv. zobrazení bez kliknutí, co snižuje míru prokliku a Vaše reklama se nebude zobrazovat tak často jak by měla. V některých případech může opakované vyhledávání bez kliknutí na reklamní inzerát vést k úplnému nezobrazování reklamy, na daném zařízení, jelikož se Google domnívá, že o ně tím pádem nemáte zájem.

Podle portálu KISSmetrics mezi nejčastější chyby v rámci Google AdWords reklamy patří např.:

  • Nesprávně koncipované reklamní sestavy – na základě analýzy Vaší cílové skupiny by jste měli rozdělit, které skupině potencionálních zákazníků budete zobrazovat konkrétní reklamy. Např. v rámci kontextové reklamy můžete uživatelům zobrazovat jiný reklamní banner než v případě pouze produktové reklamy. Zaujmout je můžete například probíhajícím výprodejem. Samozřejmostí je i výběr klíčových slov pro jednotlivé reklamní sestavy.
  • Nesprávně nastavená shoda klíčových slov – vybrat si můžete z následujících možností:
    • přesná shoda – z Vašeho kreditu se odečte nastavená suma v případě, že uživatel zadá přesně zadefinovaný pojem – např. „dámská mikina“
    • frázová shoda – Váš inzerát na pojem „dámská mikina“ se zobrazí i těm, kteří zadají do vyhledávače „červená dámská mikina“
    • volná shoda – její prostřednictvím se Vaše reklama na klíčové slovo „dámská mikina adidas“ zobrazí i těm uživatelům, kteří vyhledávají klíčové slovo „dámská mikina adidas s kapucí“
    • modifikovaná volná shoda – modifikátor (znak +) na začátku jednoho nebo více slov v klíčovém pojmu s volnou shodou přispívá k zvýšení relevance návštěvnosti Vašich PPC inzerátů, zvyšuje míru prokliků a rovněž míru konverze. Každé slovo, které má na začátku modifikátor volné shody, musí být vyhledávané uživatele v přesné podobě nebo jako příbuzný variant ve formě nesprávného pravopisu, zkratky, akronymu, synonymu nebo odvozených tvarů apod.
  • Ignorace možnosti nastavení negativních, resp. vylučujících klíčových slov – zůstaňme např. u prodeje dámských bot. Ve Vašem e-shopu nabízíte všechny možné druhy dámských bot, ale nespecializujete se na dámské sportovní boty, proto v rámci Google AdWords kampaně zadefinujte pojem „sportovní“. Prostřednictvím statistik Google Analytics získáte seznam dalších pojmů, které Vám zbytečně vyklikávají kredit z PPC kampaně.
  • Podceňování vlastních nápadů a kreativity – ne vždy musí výsledek získaný ze statistik zaručit i 100% úspěch, proto je vhodné zapojit Vaše vlastní nápady, příp. si je otestovat. V rámci testování se rozhodujte např. podle toho, který z bannerů přináší nejvyšší míru prokliků, nejvyšší rychlost konverze, resp. nejvíc konverzí ve srovnání s investicemi.

K tomu, aby i Vaše internetová reklama byla efektivní, nepotřebujete mnoho. Stačí, aby jste neinzerovali na všeobecné pojmy, propojili statistiky z kampaně v Google AdWords i s Google Analitycs, pravidelně je sledovali a statisticky vyhodnocovali. Doufám, že uvedené body Vám pomohou zorientovat se v nastavení reklamní kampaně pro Vaše www stránky nebo e-shop.

Zdroj:

http://blog.kissmetrics.com/10-commons-adwords-mistakes/

http://blog.biznisweb.sk/2011/10/najcastejsie-chyby-v-ppc-reklame-robite-ich-aj-vy/

http://blog.biznisweb.sk/2012/04/ako-klienti-rychlo-stracaju-doveru-reklamu-google/

http://blog.biznisweb.sk/2013/09/online-nastroje-pre-odhad-trafficu-klucovych-slov/

Pozn.: článek byl publikován i na portálu manazerskecentrum.sk

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Maté jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskuse k článku