Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

O čem je Real Time Bidding

rtb - real time biddingLiz Rutgersson z Periscopix Ltd. z Velké Británie prezentovala na konferenci Daily Web 2014 předpovědi o Real-Time Biddingu na následující rok – její prezentaci si můžete stáhnout zde.

Real Time Bidding je technologie umožňující nákup reklamních ploch v aukci- při zobrazení každé imprese v reálném čase.

Jedná se o otevřený ekosystém, v rámci kterého kupující a prodávající komunikují prostřednictvím protokolu OpenRTB.

Obrovským pozitivem je cílení přímo na uživatele. Základem Real Time Biddingu je to, komu se reklama zobrazí. Jednou z nejčastěji využívaných metod cílení na uživatele je retargeting.

Zjednodušeně by se dalo říct, že díky RTB nenakupujete reklamní prostor, ale cílové publikum. Reklamu tedy nabízíte tím uživatelům, kteří mají o Vaše produkty reální zájem.

O čem je Real Time Bidding (RTB)?

Jak z překladu vyplývá, RTB představuje prodej bannerové reklamy v aukci v reálném čase.

Pokud reklamní systém při zobrazení stránky nemá přímo prodanou reklamu, nabídne volnou impresi Supply Side Platform-ě (SSP), kt. uspořádá aukci. SSP nabídne impresi Demand Side Platform-ě (DSP), kt. slouží inzerentům na nákup reklamy, jedná se např. o AdForm, Google DoubleClick Bid Manager, Sociomantic, Crimtan.

Inzerenti si dokáží nastavit přesná pravidla pro nákup impresí a pokud nabídka SSP odpovídá požadavkům některého z klientů, DSP ji nabídne tomu, kdo nabízí nejvyšší cenu, resp. nejvyšší výnosnost. Takový výběr následně DSP pošle SSP a to vybere nejvyšší nabídku a následně zobrazí její reklamu.

Interesantní je, že celá aukce trvá možná 100 milisekund a běžný uživatel si nic nevšimne.

Jak funguje RTB se dozvíte i z následujícího videa:

Podrobnější informace o RTB najdete např. i na níže uvedených portálech:

http://en.wikipedia.org/wiki/Real-time_bidding

http://www.slideshare.net/SearchLaboratory/what-is-realtime-bidding-rtb

http://www.etarget.sk/docs/etarget_rtb_manual.pdf

http://www.slideshare.net/whitehatcz/rtb-co-to-je-a-jak-ho-efektivn-vyuvat-svet-reklamy-rtb-filip-hromek

 

Výhody RTB

  1. CÍLENÍ – vzhledem k tomu, že umožňuje cílit přímo na uživatele, je velmi efektivní a atraktivní. Nevyhazujte peníze zbytečně – Vaše reklama se zobrazí pouze osobám, které patří do relevantní cílové skupiny. Např. ten, kdo na 3 web stránkách nabízejících elektro hledá smart tv je pro Vás mnohem vhodnějším terčem než ten, kdo momentálně hledá nejbližší restauraci. Imprese takového druhu je sice nákladnější, ale v konečném důsledku mnohem kvalitnější.
  2. DOSAH – přes jedno rozhraní máte přístup do různých reklamních sítí, které obsahují několik milionů webů – a řekněme si na rovinu web stránky a e-shopy neustále přibývají. Např. v ČR tvoří RTB plochy 70% českého internetu.
  3. TRANSPARENTNOST - kde se reklama zobrazila si dokážete zkontrolovat okamžitě, rovněž máte možnost nastavit, na kterých stránkách se nemá zobrazit (např. jsou-li předmětem cílení v jiné kampani nebo s nimi jednoduše nechcete mít nic společného).
  4. OPTIMALIZACE – pokud nejste spokojeni s návratností investic (return of investments ROI) okamžitě můžete nedostatky korigovat.
  5. CENA – cena za impresi je poměrně nízká. Na Slovensku se cena za 1000 zobrazení pohybuje již od 0.15 €, v ČR kolem 6 Kč. Devalvaci reklamních ploch se dá jednoduše zamezit nastavením minimální požadované ceny (tzv. price floors), se kt. se dá velice efektivně pracovat v rámci Doubleclick AdExchange. Google AdSence takovou možnost nenabízí.
  6. Obrovský potenciál – v zahraničí existuje i tzv. konzorcium vydavatelů, např. La Place Media. Vloni např. Etarget spustil svou vlastní síť – http://www.etarget.cz/rtb.htm

Další možnost je např.

 

Na co se zaměřit při nastavení RTB kampaně?

  • podle Vaší cílové skupiny si vyberte vhodné DSP – pokud se jedná o menší kampaň, zvolte přímý nákup, když chystáte větší kampaň, hledejte RTB systém jako např. Sociomantic apod.
  • Prostudujte si pravidla schvalování reklamy – např. Etarget je v tomto ohledu velice „tolerantní“, kreativitu máte kompletně ve vlastních rukách, zatím co Google AdForm má značné omezení.
  • To, že vyhrává ten, kdo platí nejvíc je sice pravda, ale ve finále se platí suma za druhou nejvyšší hodnotu.
  • Algoritmy vyhodnocují výsledky kampaně různě, dejte si pozor, když cílíte na CPC  (cost per click) nebo CPM (cost per mile).
  • Pokud podnikáte v specifickém oboru nebo máte úzké cílové skupiny, optimalizujte jen CPM.
  • Když zvýšíte CPC, snížíte CPM.
  • Zjistěte si, jaké data DSP systémy zobrazují – některé např. nabízejí údaje o viděných reklamách, některé zobrazují méně dat. Pro Vás jsou nepochybně zajímavá data o post-impression konverzích, o tom, zda uživatelé reklamu opravdu viděli nebo ne (bannery se někdy sice načtou, ale uživatel k nim nedoscrolluje).
  • Berte na vědomí, že v budoucnosti budou dominovat i mobilní RTB kampaně.

real-time-biddingJako každá kampaň, i RTB si vyžaduje, aby se jí někdo věnoval. Nejlépe na full-time. Proto, pokud nemáte člověka, kt. by tuto práci zastal, svěřte se raději do rukou profesionálům. Je síce jednoduché kampaň založiť a „nejako“ nastaviť, ale dosiahnuť potrebné výsledky nedokáže bez vašej pomoci.

Tento reklamný formát využívajú predovšetkým väčšie korporácie, kt. nepostačuje AdWords reklamný priestor, resp. remarketingový potenciál v AdWords.

Ak vám už RTB kampaň funguje, nezabudnite, že tvorí len časť úspechu. Návštevníkom, ktorých privediete na váš web, by ste mali ponúknuť atraktívny obsah, aby sa transformácia na zákazníka podarila na 100%.

Ponúknite im preto interakciu – vďaka ktorej začnú po vašom produkte túžiť, priamo si ho kúpia, alebo sa jednoducho zoznámia s vašou ponukou. Stačí, ak stavíte na gamifikáciu, súťaž, video, newsletter, kontaktný formulár alebo len pridanie medzi fanúšikov na Facebooku.

 

Zdroj:

http://digiday.com/platforms/what-is-real-time-bidding/

http://www.businessinsider.com/rtb-or-real-time-bidding-is-the-future-2013-9

http://blog.better-marketing.cz/tipy-a-triky-pro-nastaveni-a-optimalizaci-rtb-aktivit/

 

jak si vytvořit webové stránky, jak založit e shop, vytvoření e-shopů, vytvořit web stránky na 15 dní zdarma

tvorba www stránky, webové stránky, tvorba e-shopu

 

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - Key Account Manager a příležitostně support klientů ByznysWeb.cz. Baví ji online marketing a vše, co je na internetech nové.

Diskuse k článku