Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Poznejte uživatele Vaší www stránky/e-shopu – Zápisky z konference Daily Web 2014 – 5.část

uživatelské testováníZnáte 5 stylů rozhodnutí o designu? Proč před úpravou web designu zrealizovat výzkum? Odpovědi na tyto a další otázky přinesla Tina Ličková z 2fresh.sk na konferenci Daily Web 2014.

 

Mezi nejčastější problémy v rámci tvorby designu patří fakt, že:

  • pořád spěcháme
  • nesledujeme aktuální trendy
  • máme strach dělat chyby
  • nekoncentrujeme se na zákazníka
  • myslíme si, že máme pravdu
  • neustále opakujeme „ověřené“ postupy

5 všeobecně uznávaných rozhodnutí o designu

Pokud se při tvorbě webdesignu nebo jakéhokoliv designu budete snažit využívat kombinace následujících stylů, můžete si být jisti, že budete postupovat správně.

1. Unintended Design 

Neúmyslný design vznikne např. tehdy, když se team příliš zaměřuje na samotný vývoj produktu nebo finální návrh grafické šablony a uniká mu nutnost popřemýšlet nad samotnou použitelností. Ne vždy je každý neúmyslný design zlý. Stačí špetka kreativního myšlení a ze zdánlivě nevyhovujícího nápadu může být použitelný kousek.

2. Self Design

Váš egocentrický pohled není na škodu, ale ani intuice nebo přesvědčení o správnosti rozhodnutí nemusí být v souladu s potřebami Vašich zákazníků. Do Vašeho jednočlenného teamu pozvěte další spolupracovníky nebo oslovte členy rodiny a otestujte si používání aplikace, produktu nebo orientaci na samotné web stránce nebo e-shopu.

3. Genius Design

Hrát se na nějvětší odborníky na světě jen na základě Vašich interních průzkumů není právě nejvhodnějším konstruktivním řešením.

Vaše vědomosti a doposud získané vědomosti sice  nejsou na škodu, ale zkuste i jiné perspektivy.

Nebo se minimálně poraďte s dalšími členy teamu, podělte se o Vaše zkušenosti, inspirujte se jejich úspěchem.

I přes to, že máte ověřeno, že návštěvníci Vaší web stránky nebo e-shopu preferují fulltextové vyhledávání v pravém bočním sloupci, zkuste si před zkopírováním v praxi ještě jednou otestovat, zda to tak opravdu pořád funguje.

4. Activity-Focused Design

Počítejte s různými scénáři aktivit. Využijte uživatelské testování, aby jste zjistili, jak budou návštěvníci web stránky nebo e-shopu reagovat a plnit základní úkoly – dokončení objednávkového procesu …

Sáhněte např. po workflow diagramech.

5. User-Focused Design

Jestli se zaměřujete především na koncové uživatele Vaší www stránky nebo e-shopu, dáváte si námahu s vytvořením uživatelských person, realizujete interview, testujete jednotlivé prototypy atd., snažíte se o hloubkové zkoumání Vaší cílové skupiny, lépe tak pochopíte její potřeby a dokážete uživatelům připravit opravdu skvělý zážitek např. ze samotného nakupování na Vašem e-shopu.

Odborníčka Tina Ličková je proto za research před zahájením prací na designu. Dokážete tak například:

  • odhalit případné chyby, kt. se „nevědomky“ dopouštíte
  • získat nové náměty, resp. podněty na opravu
  • získat kvantum informací za relativně krátký čas a to poměrně levně :)

Navíc, bez testování nedokážeme odhadnout chování online zákazníků na web stránce. Rovněž si ušetříte finance a čas a získáte cenné rady, jak vylepšit použitelnost webu. Např. příliš malý font písma, nesrozumitelné termíny, nejasně formulované obchodní nebo reklamační podmínky, neadekvátní formuláře, nefungující hypertextové odkazy apod.

Za důležité, resp. klíčové faktory úspěšného výzkumu považuje:

  1. dobrou cílovou skupinu
  2. kvalitní hypotézy
  3. A/B testování
  4. dobrou interpretaci dat
  5. facilitaci
  6. vyhodnocování získaných dat
  7. plán zapracovaní změn

 Užívatelské testování

Je vhodné aplikovat v jakékoliv fázi vývoje projektu –  i když  se jedná jen o náčrty, prototypy, grafické návrhy nebo kompletně funkční web.

  • klasické uživatelské testování
  • vzdálené testování (remote testing)
  • testování technického řešení
  • testování oční kamerou
  • testy navigace
  • kvantitativní testování.

 

Pokud se právě chystáte inovovat webdesign Vaší web stránky nebo e-shopu, možná se inspirujete i trendy flat designem:

http://www.1stwebdesigner.com/flat-web-design-inspiration/

http://www.elegantthemes.com/blog/resources/40-web-design-blogs-to-follow-in-2015

Webdesign trendy na rok 2015 najdete i v našem článku – http://blog.byznysweb.cz/2015/01/webdesign-trendy-na-rok-2015-zapisky-konference-daily-web-2014-4-cast/

 

jak si vytvořit webové stránky, jak založit e shop, vytvoření e-shopů, vytvořit web stránky na 15 dní zdarma

tvorba www stránky, webové stránky, tvorba e-shopu

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - Key Account Manager a příležitostně support klientů ByznysWeb.cz. Baví ji online marketing a vše, co je na internetech nové.

Diskuse k článku