Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Víte, kde najdete úspěšné farmáře? Na Farmárik.sk

Na to, abyste rozběhli své podnikání tím správným směrem, nepotřebujete mnoho.

Na začátek Vám stačí skvělý nápad a odhodlání.

Nápadů je kolem Vás dost, jen ještě mít oči otevřené. Poté vybrat ten nejgeniálnější z nich a dobře jej doladit a zrealizovat.

Pokud chcete uspět, mělo by být Vaše podnikání zároveň Vaším hobby. A  věřte, dá se to i v našich zeměpisných šířkách.

Představte si, že cestu do práce Vám lemují voňavé, levandulové záhony. Když máte chuť, vyběhnete si do zahrady na jahody, okurku nebo šťavnaté rajče. Když máte žízeň,  otevřete si 100% přírodní šťávu, a když se chcete odreagovat, vystřelíte si z luku.

Brali byste? 🙂

Pojďte s námi nahlédnout do zákulisí maličké firmy v srdci Bolešova na Slovensku, široko daleko známé svými vynikajícími, a přitom přírodními šťávami, osvěžujícím ciderem, sušeným ovocem a kompletním sortimentem pro menší a středně velké výrobce.

 

1. Jak jste se dostali k „farmaření“?

jak začít podnikat na internetu - Success Story Farmarik.sk

autor podnikatelského nápadu Ing. Jaroslav Kvasnica (vpravo) a správce e-shopu a IT systémů Jozef Ocelík (vlevo) z Farmarik.sk

Jako obchodník žijící v Praze a cestující neustále po celé EU jsem měl na jedné straně dost rušného života a touhu vrátit se a tvořit něco doma na Slovensku, ale na straně druhé jsem v průběhu častých cest viděl spoustu inspirací ve světě a říkal si, že proč to jde tam a ne u nás? Tím myslím existenci velkého množství menších výrobních provozoven, které vyrábějí tradiční regionální výrobky, na které je navázán i zážitkový cestovní ruch.

2. Máte příznačný název Farmárik a slogan Všechno začíná na farmě – prozradíte, jak vznikly a kdo za nimi stojí?

Co se týče názvu Farmárik a sloganu, tak jsme dlouho hledali něco, co by zastřešilo všechny aktivity, a v určitém momentu jsme si uvědomili, že opravdu všechno, co děláme, začalo na farmě. Na začátku je vždy farmář, který musí vypěstovat ovoce, obilí, mléko, ať už jdeme dělat víno, mošty, pivo, sýry, vždy to začne na farmě. A z toho vznikl Farmárik, protože náš cíl bylo na zpřístupnit sortiment zařízení pro menší a středně větší výrobce.

V našem týmu máme každý nějaké specifické schopnosti a pro firmu jako takovou je potřeba dát do kupy vyvážený tým lidí s různými schopnostmi a vlastnostmi.

Nenahraditelným členem týmu je můj společník Roman Chlebana, se kterým jsme firmu založili a společně ji budujeme. Já jsem sice hlavním tvůrcem záměru, ale on je zas jejím hlavním realizátorem. V době Vaší návštěvy ale musel řešit neodkladné pracovní úlohy.

Jozef Ocelík je zase zodpovědný za bezproblémový chod linek na výrobu šťáv a všech technických zařízení společnosti a rověž má na starost i správu e-shopu Farmarik.sk.

3. Kdo jsou  Vaši zákazníci?

Farmarik.sk - rady, ako si vyeobi´t vlastné pivo, víno, džem, šťavy, džúsy a iné

na www.Farmarik.sk najdete i kompletní návody a rady, jak začít s výrobou vlastních muštů, džusů, sirupů, džemu, piva, vína, sýrů apod.

Našimi zákazníky jsou hobby výrobci, kterých se snažíme povzbuzovat k tomu, aby své hobby přetavili i do podnikatelské činnosti a nebáli se své výrobky uvést i na trh. Abychom zákazníky přesvědčili o tom, že to jde, a uměli jim kromě zařízení poradit i ohledně toho, jak na to, tak jsme i my naše jedno hobby – výrobu výrobků z ovoce, přetavili postupně od hobby výroby přes menší výrobní provozovnu až do středně velké výroby.

Takže nejsme jen prodejce zařízení, ale máme i reálnou zkušenost jako výrobce, a tak našim zákazníkům dokážeme poradit, jak mají postupovat, jaký úřad oslovit, jak vyřídit potřebné povolení, na co si dát pozor. Tím, že kromě zařízení máme i vlastní výrobky šťávy, sušené ovoce, cider a džemy, tak v dnešní době máme již širokou škálu finálních zákazníků, převážně lidí hledajících kvalitní výrobky, ale i množství malo- i velkoobchodních zákazníků, kteří naše výrobky prodávají ve svých prodejnách, kavárnách a restauracích…

4. Stroje, potřeby a zařízení pro drobnochovatele, výrobce vína, piva, sýrů, destilátů a šťáv nabízíte zákazníkům na Slovensku, v ČR a Polsku. Plánujete expandovat i do dalších krajin?

farmarik.sk

etiketování nového produktu – Witchman cider – jablečný a Witchman cider – černý rybíz

Náš sortiment je dost specifický a na to je Slovensko dost malé. Abychom zvýšili kvalitu služeb, dostupnost sortimentu, termín dodání, tak potřebujeme větší trh. Náš největší problém je termín dodání. Zákaznici jsou z e-shopů zvyklí na určitý standard, ale v našem případě, vzhledem k tomu, že se jedná o velmi specifické výrobky, kde je ten objem zákazníků velmi malý, nedokážeme mít tak široký sortiment skladem. Spousta výrobků má velmi vysokou variabilitu, krátkou expiraci, proto potřebujeme zabezpečovat výrobky just in time od výrobců. Větší trh nám proto umožňuje zkvalitňování našich prodejních aktivit, jelikož s rostoucím počtem zákazníků si můžeme dovolit budovat stále větší a větší skladový obrátkový sortiment, a tím zrychlovat vyřizování objednávek. Momentálně se chceme pořádně etablovat na již rozběhnutých trzích, zvýšit kvalitu, rychlost a ještě případně přidat maďarský trh a obsluhovat tzv. V4 region. Nebráníme se ani další expanzi, ale to ukáže čas.

5. Vaše produkty kromě e-shopu nabízíte i na tradičních farmářských jarmarcích, např. v Trenčíně. Máte pocit, že slovenský spotřebitel si raději koupí slovenský přírodní výrobek, nebo dá přednost přeslazenému nápoji známé značky?

vynikající přírodní ovocné šťávy od Farmarik.sk

Jako každý podnikatel i my se snažíme využívat všechny distribuční kanály a najít pro nás ten nejefektivnější. Zároveň se snažíme, a to především v našem regionu, budovat silné povědomí o naší společnosti. Je to součástí toho konceptu, který prosazujeme, tzn., aby se výrobky vyráběly a prodávaly regionálně. Tím, že odpadnou náklady na přepravu, výrobek je ekologičtější, protože se nemusí přepravovat přes půl světa. Podporuje to regionální zaměstnanost, ekonomiku a zároveň to do určité míry umožňuje existenci menších výrob, protože výrobní náklady menšího podniku jsou sice vyšší oproti velkým výrobcům, ale právě ten prodej přes vlastní podnikovou prodejnu, jakož i odpadající náklady na přepravu ten výrobek dělají konkurenceschopným. Jako všude i zde existují zákazníci, kteří nehledí pouze na tyto  charakteristiky regionálního výrobku, ale jsou i zákazníci, kteří si toto všechno uvědomují a vyberou si právě ten náš výrobek.

6. Nabízíte i skvělou, nejen teambuildingovou aktivitu provozujete veřejnou lukostřelnici. Kontaktují Vás firmy nebo jednotlivci se zájmem o výuku nebo vyzkoušení lukostřelby?

teambuilding trenčín, lukostreľnica bolešov, výučba lukostreľby

v areálu Farmarik.sk v Bolešově najdete i veřejnou lukostřelnici

Kromě práce samozřejmě musí přijít sem tam i nějaká zábava. Jak jsem uvedl už na začátku, náš záměr je budovat i zážitkový cestovní ruch, který bude doplňkem k naší výrobě. Lukostřelba je, doufáme, pouze začátek a postupně přibudou další a další aktivity.  Snažíme se dát do kupy partičku lidí se zájmem o tento sport tady u nás a přitom nabízíme možnost vyzkoušet si lukostřelbu i jiným zájemcům. Momentálně to není úplně pravidelně, ale čas od času půjčujeme vybavení i bez instruktora na různé akce. Je zde ale větší potenciál i zájem, ale přiznám se, že rozběhnutí výroby nám dalo opravdu zabrat a tuto aktivitu jsme až tak aktivně nerozvíjeli. To ale  nyní chceme napravit a aktivně na tom pracujeme.

Již brzy plánujeme přehlídku výroby rozšířit o zážitkový cestovní ruch kromě možnosti vyzkoušet si lukostřelbu Vám nabídneme i splavení Váhu na trase BolešovTrenčín.

7. Jak vypadá Váš pracovní den, resp. jak dlouho trvá?

Mudr. Lenka Džubáková, kožná lekárka, partnerka p. Kvasnicu z Farmarik.sk

partnerka p. Kvasnici, MUDr. Lenka Džubáková s dcerou Milicou

Pracovní den podnikatele, zejména toho, který je ještě stále na začátku, trvá 24 hodin – spánek + práce v době spánku. 🙁

Člověk se snaží chodit stále s otevřenýma očima a vymýšlí, neustále hledá, jak věci dělat lépe, kvalitněji, efektivněji, jinak. A i když po náročném dnu usne, tak pracuje i v době spánku. Tělo sice spí, ale mám takový dojem, že mozek ještě i potom ty informace analyzuje a hledá jak na to. :(.

V mém případě to není ani tak o práci, jako o životním přesvědčení.

Život se dá přežít různě. Od studentských let jsem cestoval po celém světě a v jednom momentě jsem si uvědomil, že nikde není tak hezky jako na Slovensku.

Proto se snažím hlavně o to, abychom tady  mohli normálně, slušně žít. Práce je koníčkem a spousta těch aktivit jako ty jarmarky, různé akce, tvorba webových stránek, vyžaduje množství času, proto si říkám, že je to i o životním stylu, přesvědčení. Někdo se večer podívá na film a někdo sedne k počítači a pracuje na webu.

U toho všeho ale člověk nesmí zapomínat na své nejbližší. Já mám to štěstí, že moje partnerka Lenka je mi obrovskou oporou. Je kožní lékařka, ale zajímá ji i oblast zdravé výživy a pomáhá mi při tvorbě obsahu některých marketingových materiálů. Máme stejné názory a navzájem se skvěle doplňujeme. A naše dcera, Milica, je rovněž nepostrádatelnou členkou našeho týmu. Pravidelně mě chodí kontrolovat, abych nezapomněl ani na rodičovské povinnosti. 🙂

8. Co rozhodlo o tom, že jste Váš e-shop vybudovali právě přes ByznysWeb? Co považujete za 3 největší výhody?

ukážka responzívnej verzie e-eshopu Farmarik.sk

hned po výrobě následuje přidání nových produktů do e-shopu – ukázka responzivní verze Farmarik.sk

Jednou večer jsem si sedl k počítači a lovil na internetu, když tu, ani nevím jak, jsem narazil právě na Vaši stránku. Zaujala mě možnost vyzkoušet si službu zdarma. Tak jsem si začal hrát. Měl jsem určitou představu, co bych chtěl, a Váš systém mi umožnil si to postupně vytvořit. Problém byl pouze v tom, že jak jsem si sedl k PC, tak jsem u něj strávil 3 roky. Administraci webu jsem proto později přenechal kolegům a momentálně se věnuji převážně komunikaci s odběrateli a dodavateli. Za hlavní výhody považuji jednoduchost, komplexnost a existující telefonickou a osobní podporu. Já i moji kolegové jsme byli vícekrát na školení a vždy jste nám dobře poradili.

Zkoušeli jsme i jiné systémy, ale nejvíc se nám osvědčil právě ten Váš, poskytuje všechny potřebné funkce a neustále jde vpřed“.

9. Co nejvíc funguje na Vaše zákazníky? Prozradíte nám, jaké marketingové kanály se Vám osvědčily? Jak jste Vy na začátku rozbíhali byznys?

muštáreň Farmarik v Bolešove

muštárna v Bolešově – pokud si přivezete vlastní ovoce, v muštárně Vám z něj rádi udělají vynikající přírodní šťávu

Sortiment výrobků je široký a na každý výrobek funguje něco jiného. Řekl bych, že důležitá je kombinace všeho a postupně to zdokonalovat. Registraci do katalogů, klíčová slova a SEO optimalizaci považujeme za absolutní nevyhnutelnost. Ostatní nástroje pak podle produktu. Prodej přes internet je i o ceně – takže v první řadě je potřeba mít slušný konkurenční výrobek, když jej máte a víte to, tak se jednoznačně vyplatí investovat do PPC kampaní. U výrobků, které je třeba lidem představit, je PPC kampaň neefektivní, tam spíš pomůže kampaň na Facebooku, články, newsletter. Nemohu jednoznačně říct, že by nám něco výrazně pomohlo, ale je to o postupné mravenčí práci.

10. Odkud máte nejvíce nových zákazníků?

Máme pár konkurenčních výrobků za slušnou cenu, kde nám fungují PPC kampaně.

Mnoho zákazníků máme i regionálně z reklamy v rádiu. Tito klienti si přijedou vyzvednout zboží osobně a později si již zboží objednávají přes e-shop.

11. Co byste poradili začínajícím podnikatelům, kteří uvažují o založení e- shopu? Co je podle Vás nejdůležitější?

farmarik - potřeby nejen pro farmáře

Platí i v online světě, v 1. řadě buďte člověkem a tvořte obsah pro lidi. I takovéto pravdivé citáty najdete v prodejně Farmarik.sk v Bolešově: „Moudrost starých otců praví, že dobré víno tvoří dobrou krev, dobrá krev je předpokladem dobré nálady, dobrá nálada je tvůrcem dobrých myšlenek, dobré myšlenky dávají vyniknout dobrým skutkům a dobré skutky dělají člověka člověkem.“

Klíčovým faktorem úspěchu je vytrvalost a pružnost. Každý záměr nějak začne, je třeba mít samozřejmě určitou představu o tom, co chci, a plán, jak na to, ale člověk nikdy přesně neví, jaké faktory jej ovlivní. Důležité je vůbec něco začít, jelikož spousta lidí o něčem jenom sní, ale nikdy nezačne. Nevzdát se po prvním neúspěchu a nebát se zkusit věci někdy změnit i o 100 %.

Z pohledu e-shopu je nutné si uvědomit, že se nemusíte stát IT odborníky,  i já jsem si  úplně na začátku myslel, že se nejdřív musím naučit být kvazi webdesignér, dokud jsem našel ready řešení, a že mým hlavním záměrem není webová stránka samotná, ale prodej produktů. Proto neztrácejte čas tím, že se budete chtít naučit programovat webové stránky. Raději si sedněte k PC a vyzkoušejte to. Pak například zjistíte, že se systémem od ByznysWebu může mít každý své vlastní webové stránky nebo e-shop.

Na závěr bych si dovolil doporučit začínajícím podnikatelům, aby na sebe nepřestávali pracovat a své podnikání neustále rozvíjeli. Když se chcete inspirovat, dveře u nás máte vždy otevřené. Budeme rádi, když se k nám do výroby přijedete podívat osobně a ochutnáte i naše produkty. 🙂

Kvalita je nejlepší byznys plán. Kvalitní produkty se prodávají samy a spokojenost zákazníků je nejekonomičtější zdroj Vašich dalších příjmů.

Podnikání na internetu samozřejmě není jen o úspěchu, musíte i něco obětovat. Zejména svůj čas, ale když máte kolem sebe lidi se stejným přesvědčením a odhodláním, všechno Vám půjde snáz.

Věříme, že jste se v příběhu p. Kvasnici našli i Vy a že Vás inspiroval.

Přejeme Vám, aby cesta za Vašim splněným snem byla stejné voňavá jako v tomto případě.

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Maté jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskuse k článku