Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Jak připravit svůj e-shop na vánoční sezonu

tipy jak o Vánocích na e-shopu prodat vícZaměstnanci celý týden čekají na víkend a podnikatelé celý rok na vánoční sezonu. Je to tak i u Vás? Konečně přichází čas, kdy mohou Vaše tržby slušně narůst a vykompenzovat Vám všechny méně vydařené měsíce v roce. Být dobře připraven je však základ. Proto si ukážeme, na čem by bylo dobré popracovat, aby se Vám již letošní vánoční sezonu dostavily ty nejlepší výsledky. Pojďme na to!

Aby se zákazník na Vašem e-shopu / webové stránce cítil komfortně

V první řadě je velmi důležité to, jak se lidé na Vašem webu cítí. A nyní, v předvánočním čase to platí dvakrát, protože všichni jsme tak trochu ve stresu a shonu. :o)

Každý web něco vyzařuje a to lidem buď sedí, nesedí, nebo nevadí. Podle toho se rozhodnou, zda na něm zůstanou a nakoupí, nebo půjdou ke konkurenci.

Objektivně to umí posoudit nestranný člověk, který na Vašem e-shopu / webové stránce nikdy nebyl. Dejme tomu, že se Vaše potenciální zákaznice jmenuje Katka. Dejte jí 3 otázky, abyste zjistili, kde máte rezervy:

1. Jaký má první dojem z e-shopu? – Jak na ni na první pohled působí, ale bez servítky, upřímně, pokud Vám chce pomoci…

A) První dojem je opravdu důležitý. Otevírá, nebo zavírá dveře samotnému nákupu. Proto je potřeba vizuálně zaujmout, být in, ale pozor působit příjemně, nevtíravě a jednoduše. Pokuste se vytvořit dojem, že máte svůj styl, jasnou cestu a víte, co dělat, a děláte to s radostí. První dojem vytváří hlavně design, grafika webu, použití barev, písma, obrázků a rozmístění prvků na stránce. Pokud potřebujete právě s tímto pomoct, podrobněji jsme to rozebrali na blogu.

B)  Buďte nejen vizuálně atraktivní, ale i „in“. Dejte najevo, že jste trendy a aktuálně přinášíte to „nejčerstvější“ a nejlepší na trhu. Nalaďte zákazníky na vánoční notu. Vyměňte dosavadní okoukanou šablonu za vánoční. Stačí si jen pohrát se sekcí DESIGN nebo přidat slide do dynamického banneru. Tento efekt rovněž skvěle motivuje Vaše návštěvníky i věrné zákazníky k nákupu.

Myslete na to po celý rok, někdy stačí pouze malá změna výměna hlavičky nebo banneru na titulce a jste zase jiní.

2. Dejte Katce úkol – najít nějaký vánoční produkt z Vaší nabídky – zjistěte, jak rychle se jí to podaří a zda vůbec.

Pokud produkt najde rychle a podle možnosti na jeden dva kliky, tak jste na tom velmi dobře. V opačném případě je zřejmé, že Vaše stránka není uživatelsky přívětivá. To zákazníky v předvánočním shonu (ale i mimo něj) určitě odradí od nákupu a půjdou tam, kde se dokážou snadněji a rychleji zorientovat a nakoupit.

ByznysWeb umožňuje pro lepší orientaci, kratší a rychlejší cestu k cíli umístit např. na titulku blok Rozcestník, který nejen Katku zavede přesně do kategorie s vánočními produkty.

přesměrujte zákazníky přímo do potřebné kategorie produktů

použijte blok Rozcestník jako například galanteriaivana.sk

3. Poslední, ale velmi důležitá úloha pro Katku je – oba výše uvedené úkoly zopakovat na mobilu nebo tabletu.

Responzivní verze webu je dnes nevyhnutelnost, vždyť všichni fungujeme na mobilech a smartphonech.

V ByznysWebu máte proto e-shop nebo web přizpůsobený pro mobilní zařízení již od testovací verze.

Ale pozor, Katka by neměla zápasit s malými tlačítky, nebo nepřehledným menu. Měla by se zaměřit, kromě rychlosti načtení, i na to, zda je:

  • prohlížení webu pohodlné a opravdu přehledné na všech mobilních zařízeních,
  • při kliknutí na menu, při vyplňování formuláře a objednávky dostatek místa,
  • obsah webu a navigačních prvků zredukovaný, přizpůsobený pro mobilní zařízení,
  • produktový obrázek dostatečně velký a pro ni dobře viditelný a čitelný,
  • celý nákup jednoduchý a komfortní.

Tak a nyní, když Katka zvládla první 3 úkoly, jsme o krok blíž k vánočním nákupům v e-shopu.

Prodávejte užitek, který z nákupu zákazník má, ne zboží

V popisu produktů, případně služeb nikdy nezapomínejte na užitek. Ten je jedním ze základních argumentů, který prodává. Dejte zákazníkům jasné argumenty, proč se rozhodnout pro Vás, jaký problém si koupí vyřeší, k čemu dospějí a jak jim umíte pomoci. Ideálně, když je prostor na praktické ukázky a příklady ze života i s popisem přínosu, to se počítá nejvíc.

Jak psát popisy produktů, které opravdu prodávají? odpovědi se dočtete v článku.

Neprodávejte jen to, co chce zákazník

Fakt, že Vaši zákazníci se na e-shopu dobře orientují, je sice skvělý, ale tím Vaše úloha nekončí. Nabídněte jim alternativní produkty, které by je mohly v čase Vánoc oslovit. Nenechte je jen tak z Vašeho e-shopu odejít.

A samozřejmě, v závěru nákupu je vždy prostor na to ocenit jejich důvěru ve Vás, ocenit jejich nákup bonusem. V ByznysWebu máte několik možností, stačí si vytvořit např. vlastní bonusový program nebo produkty se zvýhodněnou cenou. Více v článku na blogu.

Omezte vánoční nabídku

Pokud se rozhodnete pro  konkrétní slevu, motivujte Katku, aby se rozhodla objednat hned, jinak se Vaše nabídka ztratí v moři těch dalších. Limitujte nabídku časově a toto datum dodržte. Pomůžete tak nejen Katce dospět k rozhodnutí nyní a teď. Funguje to!

Budujte si dobré vztahy i na sociální síti

Váš e-shop nebo webová stránka je Vaší vizitkou, ale statickou. Sociální síť je známkou toho, že Vaše komunikace je otevřená, transparentní, a že Vaším záměrem není jen provětrat peněženku zákazníků, ale také je poznat, dát jim prostor na vyjádření, komenty, názory, postřehy.

Kromě toho je to i příležitost, jak dát najevo, že Vašim zákazníkům rozumíte a že je spousta toho, co společně sdílíte. Vánoční čas je na Facebooku ideální na poznávání se a utužování vztahů.  

tip na navázaní diskuse s fanoušky

Tip na navázání diskuse s fanoušky: Stačí hodit do pléna otázku: „Jaká je Vaše oblíbená vánoční reklama? Nás baví stará dobrá od Kofoly.

A nezapomeňte, že nejen o vánoční sezoně skvěle fungují i dobře nastavené a odkomunikované soutěže na Facebooku nebo vytváření obsahu, který je vtipný a virální. Hlavně nebuďme příliš vážní, na sociální síť se to nehodí, nechcete přece nikoho nudit. ;-)

Jaké vánoční newslettery fungují?

Reklamy je tolik, že ji často ignorujeme. Neděláme to záměrně, ale málokdy nás něco osloví. Kdy jste naposledy viděli reklamu, u které jste se zastavili? A jaká byla?

Myslím, že znám odpověď: Byla výjimečná tím, že byla jiná, neprodávala na první pohled, nebyla tak škrobená, případně byla vtipná, nebo měla hodnotu navíc. Ano, přesně to je to, co funguje i v případě newsletterů.

Zkuste poslat klasický vánoční newsletter, jen s produkty, které máte ve vánoční nabídce, a s profi nafocenými obrázky.  A později zkuste poslat podobný newsletter, ale například s fotkou oblečení na Vaší spokojené zákaznici, ne na modelce.

Nebo nafoťte produkt s příběhem o jeho použití v reálném životě a popište jeho přínos pro zákazníka. Přidejte tomu špetku emoce. Popište, jak si například Váš zákazník koupil robotický vysavač a zjednodušil si život. Díky tomuto rozhodnutí má nyní více času (např. na vnoučata a doplňte reálnou fotku). Uvidíte, jakou sílu má takový přirozený newsletter (ale samozřejmě esteticky pěkně upravený). Protože méně je někdy více.

Využijte silu referencí

Že jste si získali důvěru a věrnost klientů, je úžasné, ale nenechte si to pro sebe. Nabídněte zákazníkům reference na Heureka.cz, na e-shopu, ale i na Facebooku. Reakce zákazníků totiž prodávají nejvíc, zejména u prvního nákupu.

ověřený e-shop, certifikát od Heureka.cz

velmi příjemný způsob, jak se odvděčit spokojeným zákazníkům, zvolil i náš klient beardguru.sk

 Víte, co ještě můžete získat referencí? Když dostanete pochvalný e-mail, můžete z něj vyčíst důležitou výhodu, kterou ocení i další zákazníci. Proto je důležité komunikovat ji i na sociální síti a samotném e-shopu. Vašim klientům přijde vhod, když se budou moci utvrdit v tom, že u Vás jsou na správném místě, a to nejen o Vánocích.

Tak do toho, přátelé! Udělejme spolu všechno pro to, aby byla letošní vánoční sezona doposud nejlepší.

Jsme rádi, že Vám můžeme pomáhat být blíž k Vašim zákazníkům po celý rok. Přejeme Vám, ať počet Vašich spokojených zákazníků rok co rok roste, stejně jako objem Vašich objednávek. Přejeme vydařenou vánoční sezonu a těšíme se na Vaše úspěchy. :)

Za tým ByznysWebu

Daniela

avatar
Autor: Daniela Mudráková Daniela je profesionální copywriterka, specializuje se i na SEO copywriting a content marketing. Je expertka na psaní poutavých textů pro webové stránky, e-shopy a blogy. Cenné rady, jak tvořit obsah, který Vám pomůže získat více zákazníků najdete i na jejím blogu danielinopero.sk

Diskuse k článku