Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Získejte nové zákazníky e-shopu díky videu

O síle videa v online světě asi nikdo z nás nepochybuje. Vždyť začněme u sebe: Na co klikáte častěji? Na obrázky, nebo na videa? Rozhodně na video nenatrefíme na internetu tak často, a i proto nás osloví víc. A co je nejdůležitější, dynamická kreslená videa za krátký čas zprostředkují rozsáhlý obsah, který nedokážeme jinou formou v takovém čase a prostoru vyjádřit.  Proto jestli si i vy již delší dobu pohráváte s myšlenkou začít s videi, máme pro vás inspiraci.

Google chce nabízet uživatelům hodnotný a zajímavý obsah, proto máte díky videu mnohem větší šanci na úspěch. Zejména pokud je video vtipné. Takže můžete ignorovat tradiční marketingové kampaně a raději se soustředit na nenucené budování povědomí o své značce díky dobrým a vtipným videím, která mohou být navíc i virální.

Jaké jsou hlavní výhody animovaných marketingových videí?

  • lepší pozice na Googlu,
  • virál vyšší míra sdílení uživatelé jeví čím dál větší zájem o videa, video sdílíme raději než text,
  • za krátký čas odprezentují mnohem více informací než text na webu.

Abychom si představili, co je to vlastně explainer video, podívejte se pro začátek například na to naše, které mají na svědomí profíci z RoadCrossers.com. Celkem se jim povedlo, co říkáte?

Jak se dělá explainer video?

Vyzpovídali jsme profíka –  Jakuba Ovesného z Roadcrossers.com.

1. Jakube, jaká je optimální délka explainer videí: 30, nebo 60 vteřin?

Jakub Ovesný Roadcrossers.com

Jakub Ovesný kromě šéfování Roadcrossers působí jako lektor LEARN2CODE

Neexistuje jedna optimální délka pro všechna videa.

Je důležité posuzovat jejich dobu trvání podle toho, o jaký typ videa jde, kde bude zveřejněno a o čem se v něm hovoří.

Když myslím typ videa, bavíme se o různých preroll reklamách, jejichž délka je ideálně co nejkratší, 8 až 10 vteřin. Samozřějmě to neplatí pro video explainer, kde potřebujete vysvětlit zákazníkovi, jak funguje daný produkt nebo služba. Ty se pohybují většinou kolem 2 minut.

Co se týče kanálu, kterým budeme video promovat a na kterém bude odkomunikováno, můžu říct, že v současné době se to dělí zejména na dvě mediální platformy a těmi jsou  Youtube a Instagram. Tyto sociální sítě tvoří momentálně 99 % video contentu v celém online prostředí.

Co se týče Youtube, tam nejste příliš omezeni délkou.

Ve všeobecnosti ale platí, že pokud nezaujmete do 30 vteřin,  ztratíte téměř třetinu publika, a když se vám to nepodaří ani do minuty, ztratíte téměř polovinu diváků. Micro videa, která jsou s velkou oblibou používána na Instagramu, mají svou optimální neoficiální délku definovanou přímo Instagramem, a to je 15 vteřin. Instagram tuto hodnotu později prodloužil na aktuálních 60 vteřin. Ale stále platí, že pokud umíte všechny potřebné informace vtěsnat do 15 sekund, máte vyhráno.

2. Jak dlouho orientačně trvá taková práce, co všechno obnáší (scénář, příprava kalkulace, animační práce, voiceover selekce hlasů…)? Co potřebujete vědět od klienta?

Příprava animovaného videa zahrnuje:

  • sběr prvotních informací o videu,
  • na jaké účely má být použito,
  • jakými komunikačními kanály se bude promovat,
  • jaká je jeho cílová skupina.

Na základě těchto informací a krátké osnovy videa, kterou obdržíme přímo od klienta, vypracujeme cenovou nabídku a scénář, ve kterém budou detailněji popsané jednotlivé scény a taky text, který namluví tzv. voiceover.

Dalším krokem je postupně všechny scény ze scénáře rozkreslit do statické podoby. Někdy je vhodné, zejména v případě komplikovanějších videí, nakreslit storyboard,což je vlastně zhruba tužkou naskicovaný děj, ve kterém je vidět, co se nachází na scéně, jak bude umístěna kamera a zda nejsou v ději nějaké výrazné logické chyby. Jakmile již máme rozkreslenou a schválenou statickou grafiku od klienta, přistupujeme k animaci a rozpohybovávání grafických podkladů. Tato část je časově výrazně nejnáročnější.

Souběžně s animovaním se řeší í výběr vhodného hlasu, který nám namluví průvodní text. Klient nám definuje:

  • věkový interval,
  • barvu hlasu,
  • pohlaví

a na základě toho my zašleme na výběr několik vhodných kandidátů.

Hned poté přistoupíme k samotnému nahrávání vybraného hlasu, který bude doprovázet animaci a podle kterého doladíme výsledné načasování animace.  

Poslední krok je přidat tento voiceover k hotové animaci, přidat různé zvukové efekty a hudbu do pozadí, která podbarví atmosféru videa.  Když toto všechno dotáhneme do úspěšného konce, následuje finální export, tzv. render, který může zabírat při 2minutovém videu někdy i 3 až 4 hodiny. Následně už putuje hotové video do rukou klienta.

ukážkový scenár explainer videa pre BiznisWeb

ukázkový scénář explainer videa pro ByznysWeb

3. Proč se vyplatí investovat do explainer videí i menším a středním e-shopům

V dnešní záplavě různých vizuálů, fotografií a statické reklamy je video vhodná forma, jak vystoupit z davu a zaujmout potenciálního zákazníka. Když skrolujete FB zeď, určitě více upoutáte pozornost pohyblivým obsahem než například fotografií. Co se týče samotných webových stránek a umístění videa na nich, je to zase dobrá volba, jak udržet zákazníka na svém webu co nejdéle. Část vyhledávacího algoritmu od Googlu počítá i čas, který strávili návštěvníci na webu, a podle toho řadí své výsledky.

Navíc podle více statistik je 85 % zákazníků náchylnějších ke koupi produktu, pokud o něm viděli video. Další nesporná výhoda je, že videem vysvětlíte svůj produkt nebo službu několikrát rychleji než obyčejným textem. A právě ta rychlost a schopnost zaujmout pěkným video explainerem je v této zrychlené době velmi potřebná.

4. Jakube a poslední otázka, jak podle Vás co nejlépe vyhodnocovat efektivitu inzerce videí na FB, Youtube, Instagramu? Doporučili byste nějaké konkrétní nástroje pro majitele e-shopů a webových stránek?

V poslední době se trošku změnil princip vyhodnocování videí, a to z klasického počtu vidění na počet hodin viděného videa.

Facebook  začal totiž počítat jedno zhlédnutí až po 3 vteřinách přehrávání videa a Youtube dokonce až po 30 nebo, pokud je video kratší, rovnou celou jeho délku.

A teď nám vychází, že celkový čas zhlédnutého videa je relevantnější hodnota.

Každá z těchto platforem má vyvinutou  svou službu na vyhodnocování efektivity videí a taky získání této hodnoty.

V případě Youtube existují jejich vlastní Youtube Analytics, kde najdete všechny potřebné informace, taky je dobré seznámit se s nástrojem Traffic Sources, který je jejich součastí  a poskytuje komplexní pohled na všechny potřebné zdroje, odkud se k vašemu videu divák dostal. Zda si jej vyhledal přímo přes Youtube nebo k němu například přišel prostřednictvím externího linku.  Youtube analytics jsou naštěstí velmi podobné  klasickým Google Analytics. Takže pokud jste je někdy řešili, neměl by to být větší problém se v nich zorientovat. Je tam možnost globálně si prohlédnout statistiky pro celý váš kanál nebo vyfiltrovat konkrétní video.

Facebook má video statistiky trochu snadnější, ale při správném pochopení jednotlivých čísel umí stejně přinést reálný obraz o sledovanosti atd.  Najdete je v Page Insights pod záložkou Video.

video štatistiky Facebook

přehled video statistík na Facebooku

Instagram má z těchto velikánů nejsnadnější analytics. Dokážete k nim přistupovat pod každým příspěvkem zvlášť. Obsahují údaje o impresích, dosahu, interakci atd. Je však potřeba mít byznys účet.


Tak co? Přesvědčili jsme vás? I toto je cesta, jak zaujmout a v konečném důsledku získat nové zákazníky, a to možná mnohem snadnější, nemyslíte? Určitě doporučujeme video obsah, a jestli potřebujete pomoc profíků, seznam námi ověřených najdete na
 byznysweb.cz/experti.

avatar
Autor: Jana Kvasnicová Jana Kvasnicová - Key Account Manager a příležitostně support klientů ByznysWeb.cz. Baví ji online marketing a vše, co je na internetech nové.

Diskuse k článku