Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

„Eshoprestart nejsou žádné kecy v kleci,“ říká jeho autor a zakladatel největšího hokejového e-shopu v ČR

Na internetu už jste určitě narazili na stovky návodů a tipů, jak vylepšit svůj e-shop. Jak jste ale sami možná zjistili, ne všechny fungují. A ještě méně je takových, které vašemu e-shopu přinesou reálné výsledky. Program eshoprestart je v tomto ohledu výjimkou.

„Jsou to asi dva roky zpátky, kdy jsme si řekli, že by bylo hrozně fajn kolem sebe najít stejně smýšlející lidi. Takové, kteří provozují e-shop, ráno s ním vstávají a večer usínají a hlavou se jim neustále honí myšlenky, co by šlo vylepšit nebo udělat jinak, aby se posunuli dopředu. Nikoho takového jsme ale kolem sebe neměli, proto jsme se rozhodli vytvořit projekt, díky kterému takové lidi najdeme,“ říká dnes s odstupem autor projektu eshoprestart, Daniel Višňák.

Zajímavá myšlenka na českém internetu slaví úspěch. Informace v programu jsou totiž opravdu unikátní, a to zejména proto, že jsou vyzkoušené praxí největšího hokejového e-shopu u nás. Daniel Višňák k založení programu říká, že v jeho začátcích mu informace podobného typu chyběly. „Sám jsem se za život účastnil několika e-shopových konferencí nebo workshopů, z 99 % to ale byla nuda, obecné informace a prostě jen takové ty ‚kecy v kleci‛,“ objasňuje. A protože jeho e-shopu se dařilo, rozhodl se své zkušenosti otevřeně předat ostatním, aby je sami mohli využít.

S Danielem Višňákem jsme si o celém projektu povídali.

1. Dane, byly tohle opravdu ty hlavní důvody k založení projektu eshoprestart?

Daniel Višňák – autor projektu eshoprestart

Daniel Višňák – autor projektu eshoprestart

Určitě ano, ale abych byl upřímný, lákala mě ještě jedna věc. Chtěl jsem své zkušenosti z oblasti hokeje předat ostatním provozovatelům e-shopů, kteří v mých očích dostatečně neumí využít potenciál prodeje zboží na internetu. Když jsem si například kupoval boty nebo oblečení, často mě mrzelo, jak prodejci jednali se zákazníky, jak měli odfláknuté popisky a tak podobně. Říkal jsem si, že kdyby dělali věci tak, jak se má, byznys by jim fungoval daleko, ale daleko lépe – prakticky tam nejsou hranice.

2. Projekt eshoprestart bude otevírat druhý rok na trhu, naplnil vaše očekávání?

Ano, ale je před námi ještě dlouhá cesta, která je pro mě obrovskou výzvou. Na českém trhu je ale téměř 40 tisíc e-shopů a já chci, aby se informace o programu dostala k co nejvíce provozovatelům. Jde mi o to, aby zjistili, že se mohou posunout dál, svůj byznys mohou dělat prostě jinak, efektivněji a mít logicky i jiné výsledky. 

3. Jaké jsou dosud ohlasy na program?

Programem prošlo už více než 200 českých i slovenských e-shopů a všichni do jednoho jsou z něj nadšeni. Samozřejmě jsem zaznamenal i negativní postoje, ale spíše od různých „odborníků“, kterým se eshoprestart nelíbí, protože jim „leze do zelí“. Najednou je tady něco úplně jiného, projekt, kde se lidé mohou dozvědět věci z praxe, které opravdu fungují, což tihle v uvozovkách experti často nabídnout nemohou.

4. Pojďme zpátky k lidem, kteří si programem prošli. Jaké výsledky jim eshoprestart přinesl?

Velikou část e-shopů z programu sleduji pravidelně a objevují se příběhy, kdy například jedna majitelka e-shopu pár let zpátky fungovala prakticky doma z obýváku a dnes si otevřela kamennou prodejnu v centru Prahy, má sklady v hodnotě několika milionů, tým zaměstnanců a každý měsíc dramaticky rostoucí obrat. A mě moc těší, když mi říká, že je to hlavně díky eshoprestartu. Že se díky programu začala na své podnikání dívat úplně jinak. Takových příběhů je celá řada, stačí se podívat na referencie ľudí, ktorí si programom prešli.

5. Jak je to s vaším e-shopem X-HOKEJ.cz? Stále na něm pracujete?

X-HOKEJ.cz jsme založili společně s mojí partnerkou v roce 2009 a už na začátku jsme věděli, že chceme být jedničky ve svém oboru, jinak to pro nás nemá význam. Jasně, dneska si to říká každý, že chce být nejlepší. My jsme ale nezůstali jen u slov a zrealizovali jsme to. Už po prvním roce jsme se stali jedničkou v rámci všech hokejových e-shopů, kterých na českém trhu bylo tou dobou zhruba sto. Tuto pozici jsme si udrželi až do loňského roku, kdy jsme e-shop úspěšně prodali společnosti General sport.

6. V čem byl X-HOKEJ.cz tak unikátní, že se mu podařilo nejen se na pomyslný vrchol dostat, ale hlavně se na něm udržet?

Přenesu to do hokejové terminologie. Říká se, že můžete jednou vyhrát mistrovství světa, a to třeba i díky tomu, že vám přeje štěstí. Nemusíte být nejlepší, ale prostě vám šla takzvaně karta. Obhájit titul pak bývá výrazně těžší. A když vyhrajete 7× za sebou, tak už to není o štěstí. Je to o tom, že máte opravdu dobrý tým, dobře trénujete, máte taktiku, která funguje, a k tomu všemu to musíte ještě prodat na ledě v zápasech. Prostě se počítají výhry. My jsme se na vrcholu udrželi díky tomu, že jsme dělali naprostou většinu věcí jinak než všichni kolem. Navíc jsme se snažili neustále všechny věci průběžně vylepšovat, abychom neusnuli na vavřínech, protože konkurence nikdy nespí.

7. Říkáte, že jste dělali věci jinak. O co konkrétně šlo?

Dobře, něco jsme dělali jinak, něco pořádně a důsledně a v řadě věcí jsme byli tak trochu inovativní. Podívejte se třeba na komunikaci. Jak dnes naprostá většina e-shopů komunikuje? Jedním slovem tragédie. Když si něco objednávám na internetu, tak si často připadám jako na jiné planetě. Abych musel pomalu přemlouvat prodejce, že mu chci dát své peníze. U nás jsme zavedli jednoduché pravidlo, že jsme pro naše zákazníky byli k dispozici každý den, tedy od pondělí do neděle od 8 ráno do 22 hodin večer. Víte, jaký byl konverzní poměr po osmé večer? Několikanásobně vyšší než přes den. Jde o to, že lidé přijdou večer z práce, jdou na internet a začnou nakupovat. Často se chtějí na něco zeptat, ale většina e-shopařů už tak pozdě nekomunikuje. Jakmile zákazník vidí, že je prodejce online, napíšou mu nebo zavolají, a když je správně obsloužíte, máte velkou šanci, že obchod bude váš.

8. Souhlasím s touto myšlenkou a pohledem na věc. Znát svou cílovou skupinu a čas, kdy je aktivní, je zcela nezbytné. Tomu je potřeba přizpůsobit i svůj pracovní čas. Lze si nějak situaci ulehčit? Máte nějaký ověřený nástroj?

Ano, tak to ale prostě je. V rámci komunikace jsme využívali krom e-mailu nebo telefonu taky třeba aplikaci na on-line chat se zákazníky Smartsupp

Myslím, že ji většina lidí dnes už zná, ale také je třeba říct, že s ní většina lidí pracuje průměrně a vůbec nevyužívá naplno její obrovský potenciál. Úplně tou nejzákladnější věcí je být online třeba do těch desíti večer. Zrovna nedávno jsem se bavil s majitelem e-shopu, že se jednomu zákazníkovi věnoval právě přes Smartsupp poměrně pozdě večer. Psali si asi patnáct minut a tenhle zákazník pak objednal za 60 000 korun. Kdyby byl offline, tak tu objednávku prostě nemá a přesně tohle musí majitelé e-shopů pochopit. Pak tenhle zákazník u něj podobné objednávky několikrát zopakoval. Jenže, co vám řekne plno majitelů e-shopů…? Já chci mít večer klid… Pak tady ale něco nehraje…

9. Nakousl jste téma komunikace, co dalšího se lidé v eshoprestartu mohou dozvědět?

Eshoprestart je v podstatě celá naše cesta, krok po kroku, jak jsme věci dělali a měli je nastavené tak, aby nám přinesly výsledky. Hodně lidí se diví, proč to tak otevřeně říkám, že oni si své postupy chrání a nikomu je neříkají. Já se na to dívám úplně jinak. Chci pomocí tohoto programu ukázat, že e-shopový byznys není ve skutečnosti nijak těžký. Stačí ho jen dělat trošku jinak, dívat se na to z pohledu zákazníka a dávat tomu srdce a prostě něco navíc. Pak přijdou výsledky, které byste možná ani nečekali. V eshoprestartu procházím každé klíčové téma, od strategie přes SEO, sociální sítě, newslettery, Heureku, komunikaci, popisky, ale třeba i videa, fotky a tak dále.

10. Skvělé je, že i když jste investovali minimum do placené reklamy pro X-HOKEJ.cz,  dokázali jste uspět. I to je jedna z výhod třeba obsahového marketingu.

Samozřejmě. To je právě jeden z výsledků, které přinese správné nastavení SEO, práce s obrázky a videi a dalšími věcmi. Pak se dostanete na Google nebo Seznam v relativně krátké době na přední místa. No a na co klikají lidé více? Na placenou reklamu, nebo na první pozice ve vyhledávačích? Do placené reklamy jsme investovali každý měsíc jen 1000 korun, abychom byli vidět na Heurece, a konec. Ceny jsme neřešili, měli jsme je dané vzorečkem, který určoval naši marži, kterou jsme si stanovili. Ve výsledku jsme měli ceny výrazně vyšší než konkurence, a přesto jsme prodali nejvíce hokejové výstroje na českém internetu. V programu se snažím vysvětlit, aby se majitelé e-shopů nesoustředili jen na cenu, ale na to, co nabízí zákazníkovi.

11. Zní to opravdu zajímavě. Člověka hned napadají myšlenky, že se to e-shopové podnikání dá opravdu dělat jinak a i na tak přeplněném trhu výrazně prorazit.

Ono to tak jen nezní, ono to tak opravdu je. A jakmile se s tím majitelé e-shopů ztotožní a budou připraveni tvrdě pracovat, tak uspějí. Eshoprestart jim může spoustu věcí ukázat, nasměrovat je na nějakou cestu, oni po ní pak musí jít a ty věci prostě uvést do praxe. Každý si ale musí uvědomit, že i tady platí přísloví, které už říkaly naše babičky – bez práce nejsou koláče a e-shop je tvrdá dřina, to je prostě realita. Ale když se dělá správně a chytře, je to opravdu skvělá práce. A taky je to jeden z důvodů, proč jsme letos rozjeli projekt unikátní TALKshow „o e-shopu s e-shopaři“, aby všichni viděli, jaký je opravdu reálný život e-shopaře, a dokázali se v tom inspirovat, poučit a třeba najít i motivaci. (První díl této TALKshow si můžete prohlédnout zde).

12. Pracujete kromě TALKshow i na jiných projektech, nebo už není prostor?

Prostor je vždycky a ve všem. Je to jen o tom, jak si to člověk nastaví. Samozřejmě ale nemůžete dělat všechno a nic. My máme nastavené další plány s eshoprestartem, víme, čeho s ním chceme dosáhnout, ale jdeme postupně, aby byla zachována prioritně maximálně kvalita. Po eshoprestartu jsme dokončili projekt eshopmind, který na eshoprestart navazuje. Jde o myšlenky a nápady, které samotný e-shop dokážou posunout zase dál. Momentálně natáčíme projekt eshopvideo, ve kterém se zájemci mohou naučit, jak si vytvořit super video recenze produktů, které dokážou dramaticky navýšit obrat. Od ledna jsme se vrhli také na TALKshow. Mezi naše další plány výhledově patří pak sepsání eshoprestartu do podoby klasické knihy, dokončit blog eshopnarovinunatáčet takzvaný flashback X-HOKEJ.cz, ale to jsou všechno věci, které budou navazovat. Až když je nějaký projekt kompletně dokončen, tak má cenu otevírat další. Každopádně už teď mají e-shopaři dostatek kvalitních informací pro to, aby se začali posouvat výrazně dopředu, a my kontinuálně pracujeme postupně na dalších věcech.

13. Zní to jako výčet hodně zajímavých věcí. Kdo si ale něco podobného zkusil, moc dobře ví, že za každým takovýmto projektem jsou desítky, někdy i stovky hodin těžké práce. Je něco, co vás do téhle práce neustále dobíjí?

V první řadě si myslím, že já ani moje partnerka Lucka, se kterou celý eshoprestart děláme, nejsme typy, které by někdo musel v tomhle směru nabíjet. Člověk jde často večer spát sedřený tzv. na kůži, bez síly, ale ráno vstáváte zase plní energie a odhodlání do své práce. Tohle funguje, když milujete to, co děláte, a my to tak máme. Samozřejmě že jsou velmi příjemné zpětné vazby, které na naši práci a projekty dostáváme. Vzájemně se to tak doplňuje. Je super kolem sebe vidět e-shopy, jak se doslova pod rukama mění v pozitivním slova smyslu díky radám, které jim říkáte. To je prostě skvělé.

A na závěr dobrá zpráva pro všechny e-shopaře využívající ByznysWeb (verzi FLOX3) v administraci svého e-shopu, v sekci Nastavení – Výhodné nabídky najdete vše potřebné k uplatnění slevy, kterou pro vás Daniel Višňák připravil:

sleva na program eshoprestart

sleva na program eshoprestart čeká na klienty ByznysWebu v administraci e-shopu ve FLOX 3

Čas máte ale jen do 13. 6. 2017tak si pospěšte a využijte šanci na rozvoj  svého podnikání na internetu. Eshoprestart je skvělým krokem k novým a spokojeným zákazníkům.

Přejeme příjemný restart s programem eshoprestart.cz.

podpis-cz

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Maté jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskuse k článku