Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Trendy v online marketingu

smarttalk, trendy online marketingu

Září bývá vždy nabité samými supr akcemi, které pomáhají majitelům e-shopů zvládnout blížící se vrchol sezony v podobě Vánoc v co nejlepší formě.

Úterní večer 19. 9. 2017 v KC Dunaj v Bratislavě patřil spíkrům z nejoceňovanějších slovenských digitálních agentur, kteří prezentovali své nejúspěšnější reklamy a podělili se s námi o současné trendy v online marketingu.

Triad – Video je trend, vyzkoušejte svůj první livestream 


Z každé strany slyšíme jen o tom, jak je důležitý obsah a že videa jsou hudbou současnosti a budoucnosti. Je ale možné udělat kvalitní video s nízkým rozpočtem?

Odpověď je jednoznačně ano a potřebujete k tomu „pouze“ dobrý nápad. Lidé chtějí vidět autenticitu, reálný příběh a cítit emoce, to je chytí za srdce. Pokud se svým zákazníkům dostanete pod kůži a postupně si s nimi vybudujete vztah, máte vyhráno. Dobré video natočíte i s lepším smartphonem, nepotřebujete žádné drahé stroje. Stačí se jen zamyslet a vytvořit si scénář pro svůj příběh. Může to být i krátké video z vašeho zákulisí, např. jak balíte balíčky nebo naskladňujete nové produkty. Výhodou videa je, že máte x pokusů na jeho natočení a půjdete s ním ven až tehdy, když s ním budete spokojeni.

Co ale, když je to livestream?

Tam už neexistuje další pokus… jdete live! ☺ Můžete si všechny věci naplánovat do nejmenšího detailu, ale nikdy nebudete 100% připraveni. Ale právě to baví lidi nejvíc, tím se tvoří nečekaný příběh a oni si budou pamatovat to pobavení. Přesně jako u kluků z Triadu, když dělali pro operátora O2 na Facebooku kampaň, cílem které bylo osvobodit se od vázanosti k dalším operátorům. Vznikl tak „Opeřený livestream“,

jeden z nejúspěšnějších livestreamů na Slovensku. Hlavní úlohu hráli 4 holubi v klecích označené písmeny A, B, C, D. Lidé měli uhodnout, který holub po otevření klece vyletí jako první, a svůj tip měli napsat do komentářů.

Pokud chcete vidět, jak to dopadlo, pusťte si video.

Livestreamy jsou čím dál populárnější. Jsou skvělou příležitostí, jak být originální a patřit mezi první, jelikož lidi na tento typ videí nejsou zvyklí.

Treska na Spotify

Spousta mladých lidí používá ve svém prohlížeči nástroj AdBlock.  Většina reklam se k této skupině uživatelů tedy nedostane. Zatím ale neexistuje nástroj na blokování audio reklamy. Proto se v Triadu rozhodli k propagování Tresky zvolit právě audio spoty v Spotify, což je světoznámá služba pro hudební nadšence, kterou používá zejména mladší generace. Oproti spotům v klasických rádiích je výhodou této reklamy přesné cílení a přesné měření. Když si jako e-shop zaplatíte reklamu v rádiu, můžete se jen odhadem domnívat, k jakým a ke kolika lidem se asi dostala. Ve Spotify ale můžete zacílit reklamu podle pohlaví, věku, ale i playlistů a oblíbených hudebních žánrů uživatele této služby. To vám dává obrovský prostor na správné zacílení. Samozřejmostí je cílení podle typu zařízení (desktop, mobil, tablet), taky na typ operačního systému, ale dokonce i cílení na konkrétního mobilního operátora. Pokud jste šikovní a víte, jak na takový typ reklamy, s cenou se můžete dostat i na pár haléřů za uživatele, jako se to povedlo Triadu s Treskou.

PS: Digital – Peter Šebo – Budoucnost zákaznické podpory patří chatbotům

chatbot ako súčasť zákazníckej podporyUž jste slyšeli o nástroji chatbot nebo jste jej dokonce vyzkoušeli? Chatbot je umělá inteligence ve formě live chatu, která dokáže komunikovat lidskou řečí. Je to v podstatě naprogramovaný robot sloužící jako support pro vaše zákazníky. Musí udržovat souvislou, srozumitelnou a přirozenou komunikaci, jako kdyby byl na druhé straně člověk. V současnosti je chatbot spojován především s Messengerem.

Věděli jste, že Messenger můžete používat i bez toho, abyste byli na Facebooku?

Jak řekl Peter Šebo z agentury PS: Digital, „pro mladé lidi je Facebook out, Messenger cool“. Na Facebooku jsou jejich rodiče, učitelka nebo starší sousedka z horního poschodí. 🙂 Proto si hledají jiné sociální sítě.

Mám pro vás i pár statistik:

  • Messenger v současnosti používá celosvětově 1,3 miliardy lidí.
  • 80 % zpráv přes Messenger je použitých pro byznys. Lidé si jej již osvojili jako komunikační kanál a běžně jej při komunikaci s e-shopy používají.
  • Firmám, které začaly na komunikaci se svými zákazníky využívat tento kanál, se snížilo použití klasického call centra až o 50 %.
  • Open rate Messengeru je 100 %! Protože se vždy podíváte, kdo vám píše. Pro srovnání, pokud má nějaký e-shop open rate newsletteru 30 %, je to obrovský úspěch.

 

Možná jste za ostatní měsíce na slovenském internetu zaregistrovali zlatého Sajfu. Jde o reklamu pro Tatra banku, která má nalákat mladé lidi, aby si u ní založili účet.  Agentura PS: Digital přišla s nápadem, jak oslovit tuto cílovku. Pro Messenger Tatrabanky vymyslela chatbota v podobě Sajfy, který s nimi bude komunikovat v reálném čase na úrovni jazyka mladých. Tato kampaň měla obrovský úspěch a přinesla zajímavá čísla.
„Sajfa“ poslal za celé trvání kampaně 1 milion zpráv, 20 000 zpráv denně, 800 za hodinu. Mladí poslali Sajfovi 37 600 obrázků, nejvíce zpráv mu poslala Laura, a to 853. ☺ Komunikaci vyplo 35 % lidí. Pokud jste se Sajfovi déle neozvali (např. 3–4 dny), poslal vám zprávu ve znění: „Hej kámo, už ses dlouho neozval, co je s tebou, rozešla se s tebou přítelkyně?“ ☺ Samozřejme spoustu mladých psalo Sajfovi i vulgarismy, konkrétně 3683krát.
Pokud byla tato slova v komunikaci, chatbot měl připravenou pohotovou odpověď, třeba „na takovém orgánu nehraji“. Nebo na slovní spojení „si zabil“, které je charakteristické především pro slovenského rappera Rytmuse, jste dostali odpověď „sorry, ale nezabíjím“.

Chatboti mají před sebou velikou budoucnost, ale aby byli plnohodnotnými partnery v lidské komunikaci, musí ujít ještě dlouhou cestu. Musíme je nejdříve naučit spojovat související věci.

Virtuální realita, nebo reálný svět? Vyberte si

S pojmem „virtuální realita“ se setkal již každý z vás.

Jaké je ale její současné využití a co nám do budoucna může přinést?

Představte si, že jdete kupovat byt v některém z moderních developerských projektů, který bude hotov až za pár měsíců nebo let. Na prodejním místě si nasadíte virtuální brýle a svůj budoucí byt máte na dosah. Můžete se v něm projít, vidět nábytek, barvu nebo tapety na zdi a vychutnat si ten úžasný výhled z okna. Virtuální realita vám překryje reálný svět.

V současnosti je to pomocí brýlí, v budoucnosti bude mít možná každý z nás v oku nějakou čočku a přes den se budeme rozhodovat, zda chceme vidět reálný svět, nebo raději virtuální. Do parku si nebudeme muset brát knihu, protože bude v čočce. Doma se budeme v obýváku večer koukat s partnerkou na stejnou bílou zeď, přičemž ona uvidí telenovelu a vy fotbal ☺. Krásný, idylický večer, a dokonce se u toho můžete držet i za ruce. ☺

Předtím, než si reálně vymalujete ložnici třeba na růžovo, ve virtuální realitě se nejdřív přesvědčíte, zda je to opravdu dobrý nápad.

Chystáte se v létě na dovolenou a stále se rozhodujete mezi dvěma rezorty? Vstoupíte do virtuální reality, kde se projdete po pláži, podíváte se do svého pokoje v hotelu a uvidíte, zda je opravdu s výhledem na moře.

Podívejte se na výbornou reklamu spojenou s virtuální realitou na pivo Old Irish, která byla natočena v gruzínském hlavním městě Tbilisi, kde vstupovalo na trh.

Tohle pivo znají kromě Gruzínska i na celém světě právě díky popularitě uvedené reklamy, kterou již viděli miliony lidí. Za její vznikem stál opět „jen“ dobrý nápad a značka piva dostala za málo peněz spoustu muziky. Rozpočet na tuto reklamu byl tzv. „slovenský“. ☺
Toto byl jen zlomek možností, jakou budoucnost můžeme očekávat. Co nám ale reálně virtuální realita přinese, se dozvíme až za několik let. Její využití může světu velmi pomoci (medicína, věda, průmysl atd.), ale naopak v některých oblastech i uškodit, zejména vztahových a sociálních.

Rozšířenou realitu používáte i vy, jen o tom možná ani nevíte

Ženy, znáte to. Neumíte se rozhodnout, zda si máte koupit bílou, nebo černou kabelku. Jste v obchodě a nemáte nikoho nablízku, kdo by vám poradil. Vyfotíte ji a pošlete svému partnerovi nebo nejlepším kámoškám. Okamžitě dostanete odpověď a vy jdete z obchodu spokojené a vysmáté s novou kabelkou. Rozšířená realita byl pro mě do účasti na této přednášce nový pojem a ani jsem doposud netušil, že i já ji využívám ve spojitosti s mou manželkou, když mi z obchodu posílá fotky, které tričko nebo boty jsou hezčí.☺

Budoucnost rozšířené reality vám může přinést i to, že když někoho potkáte na ulici, tak vám hned Facebook poví, tak toto je Jirka, dělá v ByznysWebu, má 32 let, poslouchá rock a zatím je volný, bez dětí a bez závazků. ☺ A když už o něm víte tyto informace předem, můžete s ním lépe navázat komunikaci. Nebo půjdete po městě a budou se vám zobrazovat recenze od vašich kámošů na podniky, které budete mít po cestě. Jaké jídlo nebo pivo vám tam doporučují ochutnat a jak byli s daným podnikem spokojeni. Případně se vám bude po potulkách městem zobrazovat menu restaurací, které vás budou lákat na jejich speciality a různé akce.

 

Zajímavé, co říkáte? Možná se vám to zdá jako daleká budoucnost, ale nemusí to tak být. Vývoj v online marketingu totiž postupuje mílovými kroky. Proto se vyplatí neustále vzdělávat a sledovat aktuální trendy. Já sám ročně navštívím desítky podobných eventů a školení a získané vědomosti ihned aplikuji ve svém internetovém obchodě liliana.sk.

avatar
Autor: Marián Ďurmek Spolu s bratrem Dušanem provozujeme od roku 2011 e-shop liliana.sk, kde pomáháme ženám se správným výběrem spodního prádla, plavek a dámského oblečení.

Diskuse k článku