Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Webdesign trendy na rok 2018

Jaké webdesignové a typografické trendy můžete pro svůj e-shop, webovou stránku nebo tvorbu loga využít v roce 2018?

Zeptali jsme se profíků Evy Roverové a Jakuba Ptačina. 

Eva Roverová, grafická designérka a ilustrátorka

Eva Roverová, grafická designérka a ilustrátorka, eva-roverova.cz

1. Evo, když bychom chtěli v roce 2018 vytvořit moderní logo pro web, jak by mělo vypadat?

Ačkoli trendy nás v daném momentě obklopují a jsou lehce rozpoznatelné jako např. děravé džíny nebo letní květinový potisk, nehodí se zcela pro tvorbu loga. Možná se ptáte proč – chcete přeci být „in“ ? Odpověď je zcela jednoduchá: logo představuje základní reprezentaci značky, která by měla v čase trvat déle než jen jednu nebo dvě sezóny. Logo je stavebním kamenem vizuální identity a jako takové by mělo tvořit stabilní a kvalitní základ, který by se rychloobrátkovým trendům = řešením měl vyhýbat.

O designu loga a jeho významné roli by se daly psát  „romány“ a existuje spousta kvalitních článků i celých publikací, které se věnují sémantickým významům, estetické stránce nebo i technickým nárokům, případně psychologii značek a jejich vlivům na naše chování, korektnímu užití apod. Je naprosto jisté, ale i prokázané, že kvalitní logo design pozitivně ovlivňuje každý projekt, ať už v komerčním, nebo neziskovém sektoru, a má vliv na správné vnímání značky u veřejnosti.

Trendy v designu lze i do určité míry předvídat na základě stávajících dominantních elementů, které se objevují napříč grafickým segmentem, a často se o nich diskutuje nebo se prezentují na oborových portálech. Na několik zajímavých předpovědí se můžete podívat v článku přímo se zabývajícím trendy v logo designu.

Pokud bychom tento článek stručně shrnuli, díváme se na následující trendy, doporučení, ale i prvky, kterým je nutné se zaručeně vyhnout:

 

1. Kreativní typografie

  • originální výrazná textová řešení od nápadité typografické kombinace dvou fontů až po ručně kreslené ztvárnění, tzv. handlettering

Ukázky kreativní typografie:

redesignované logo albi  instagram psané logo psané logo
Povedený redesign loga Albi Instagram logo   Logo The Runway Outlet 

 

2. Výrazná barevnost a kontrasty

  • přechody, tzv. gradienty, které dominovaly v roce 2017, zůstávají a spolu s nimi i velmi výrazné barvy a kontrasty
  • názorný příklad gradientu v samotném grafickém symbolu je již zmíněné logo Instagramu

Ukázky výrazné barevnosti a kontrastu v logu:

 google logo  logo Bahamy logo weather underground
Výrazné kontrastní barvy v Google logu    Logo The Islands of the Bahamas    Barva a gradienty v logu Weather Underground

 

3. Geometrický liniový styl

  • oblíbenost linek a kontur je stále obrovská, nabízí velmi široké možnosti a variabilitu

Ukázky log v geometrickém liniovém stylu:

 logo města Příbram  hotel koster  logo De Martino
Logo města Příbram    Logo Hotela Koster    Logo Fornace de Martino

 

4. Design optimalizovaný/ovlivněný formáty pro sociální sítě

  • většina sociálních sítí nabízí čtvercové formáty pro display loga a toto v některých případech vede k variabilnímu designu, resp. k optimalizaci designu pro tyto specifické možnosti

logo optimalizované pro sociální sítě

zdroj obrázku

 

  5. Zjednodušené písmo/iniciály symboly

  • logo jako forma iniciály/písmene nebo jejich kombinací není sice žádnou novinkou, ale stále se drží jako stabilní možnost užití
 ramotion logo  logo armani exchange  logo pinterest
logo agentury Ramotion        Logo Armani Exchange      Logo icon Pinterest

 

6. Logo vizualizace v reálných mockupech

  • toto je spíše doporučením, jak návrhy prezentovat při logo designu, a sice formou reálných vizualizací

Zde mohu pro lepší ukázku nabídnout svou prezentaci jednoho novějšího projektu, ve které byly návrhy loga prezentovány formou mockupu:

                                                       

A na závěr dva směry, které jistojistě není vhodné používat:

  7. Stylizované lidské postavy

  • ano, ano a ano nepoužívejte v logo designu lidskou postavu a zejména ne v tomto stylu. V angličtině se nazývá podobný směr „swooshy people“, volně přeloženo jako rozlítané/rozhoupané postavy. Tato symbolika je natolik nadužívaná, až je designově kontraproduktivní, neestetická a jednoduše nezajímavá… Takto nemůže být vytvořeno originální logo nemůže být vytvořeno.

lidské postavy v logu

zdroj obrázku

 

8. Pixel design

  • byl „in“ na přelomu 80. a 90. let minulého století a zrovna tak jako vlnité velké disko vlasy zaručí pouze to, že budete působit všelijak, jen né svěžím dojmem….

pixel logo

zdroj obrázku

 

2. A co trendy ve webdesignu? Kromě responzivního webdesignu, co je IN?

Design obecně, ať se jedná o módu, interiéry, nebo produktový či průmyslový design, podléhá trendům a nejinak je tomu i v grafice, do které spadá tvorba loga (nebo chcete-li tvorba logotypu či značky).

Obor grafického designu je extremně dynamický, neustále se vyvíjející a nové trendy se zde velmi snadno a rychle šíří. V tomto je zcela srovnatelný s módním segmentem, kdy se jedno léto nosí mini v klasicky černé a za rok maxi délky v pastelových odstínech. Bohužel mnohé trendy nemají dlouhou životnost a pozornost si udrží po dobu jedné sezóny, na druhou stranu si některé (trendy) získají mainstreamovou oblibu tak podstatnou až se z nich stává stabilnější součást vizuálního světa toto lze konstatovat např. u liniového stylu (kontury, linky), který se začal šířit cca v letech 2013/2014 napříč grafickým designem a stále se objevuje v různorodých variantách.

Pokud by čtenáře zajímaly trendy v grafickém designu obecněji, doporučuji si projít tento článek, který je výborně připraven textově, ale i se spoustou vizuálních příkladů >> Design Trends 2018.

 

3. Doporučujete svěřit se do rukou zkušeným webdesignérům a grafikům? Jak taková spolupráce probíhá?

Určitě je mnohem efektivnější, když design loga či webu zajistí profesionální grafický designér nebo studio, které na základě detailních informací o segmentu/oboru podnikání nebo působení dané organizace navrhne koncepční řešení loga, jež se dále vyvíjí do finální podoby a následně aplikuje napříč komunikačními kanály.

Na počátku tvorby konceptu je třeba důkladně poznat projekt, pro který se logo či design tvoří. Je nutné znát odpovědi na mnoho otázek od zaměření a oboru projektu / firmy / produktu / služby přes cílové skupiny po technické nároky, preference a požadavky na styl, formy užití atd. Tyto dotazy vám bude klást grafický designér nebo zástupce design studia/agentury, a teprve až váš projekt pozná detailněji a pochopí jeho potřeby, je možné začít s návrhy vhodných konceptů.

Jiné nároky a potřeby na design loga budou v oboru auto průmyslu, jiné v módě a odlišně se bude prezentovat zahradnictví nebo produkt pro děti.

 

Jakub Ptačin

Jakub Ptačin, spoluzakladatel Studio Echt

A jak vidí webdesign v roce 2018 Jakub Ptačin, spoluzakladateľ Studio Echt, Slovensko.Digital, Mediatechna, konference By Design, obchodu Nosene, fast-foodu Ty Somaru?

1. Ve webdesignu se do popředí dostávají kromě videa i různé pohyblivé efekty, animace, cinemagraphs, full-screen formuláře, duotone nebo double exposure, koláže. Jaké další prvky doporučujete zakomponovat do webdesignu e-shopu nebo webové stránky, aby byl co nejkonverznější?

Vami vymenované prvky sa na samotnej konverzii podieľajú z môjho pohľadu minoritne. Je to celé o kvalite obsahu, textov a produktu. Sústredil by som sa najmä na naozaj dobrý obsah a až potom na to, ako bude zabalený. Všeobecne ale platí, že to netreba preplácať a nesnažiť sa tam natlačiť každý trend.

 

2. Jaké budou typografické trendy v následujícím roce?

V typografii to podľa mňa nie je až tak o trendoch, lebo základné pravidlá platia neustále. Ešte bude asi stále dosť geometrických sans písiem a čoraz viac webov postavených čisto alebo hlavne na silnej a výraznej typografii.

 

3. A co trendy v designu loga? Jak by podle vás mělo vypadat nadčasové logo?

Neexistuje univerzálna odpoveď a je možné, že niektoré typy podnikania nepotrebujú štandardné logo, ako si ho predstavujeme my z fachu. Ak udržíte rovnakú typografiu a farby, už máte základ vašej vizuálnej identity. Hlavný faktor je však ten, že to nie je o logu, ale o už spomenutej vizuálnej identite – o komplexnom prístupe k vašej vizuálnej komunikácii s klientmi a inými stakeholdermi. Konzistencia sa vypláca aj ekonomicky.

 

Věříme, že vám odpovědi oslovených profíků ukázaly tu správnou cestu, a pochopili jste, že na vytvoření dobrého loga, které dokonale vystihuje vaše podnikání na internetu, nebude stačit program Malování. Vždy je lepší zainvestovat a svěřit se do rukou někomu zkušenému. Vaše logo a webdesign jsou základem vizuální identity vašeho podnikání na internetu, produktu nebo služby.

Když se i přesto rozhodnete zkusit tvorbu loga pro svůj web na vlastní pěst, Eva Roverová pro vás sepsala inspirativní návod, jak na to.

 

Doporučujeme přečíst i články o #SEO, #PPC trendech a trendech v nativní reklamě.

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Maté jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@irisoft.sk :)

Diskuse k článku