Jak sledovat efektivitu online reklamních kampaní?
Odeslali jste newsletter a chcete vidět, kolik návštěvníků kliklo na vložené odkazy? Máte reklamu v Skliku a potřebujete zkontrolovat počet návštěvníků z reklamy a zjistit, jaká klíčová slova reálně návštěvníci vyhledávali? Využijte Google Analytics URL Builder!
Do URL adresy, na kterou prostřednictvím reklamní kampaně směřujete návštěvnost, doplníte kousek URL adresy, kterou vygeneruje URL Builder. Jde o tzv. manuální tagování (značkování) finální URL adresy.
Využití nástroje URL Builder:
– pomocí statistik Google Analytics je díky URL Builderu měřitelná placená a neplacená forma reklamy a to při jakékoliv reklamní kampani na internetu – mailingová kampaň, PPC reklamní odkazy, partnerské odkazy na portálech, reklama na sociálních sítích, PR články, …
– pokud pravidelně posíláte newsletter (novinky e-mailem), uvidíte přehledně počet návštěv z jednotlivých newsletterů
– jestli inzerujete v Skliku, uvidíte jednak počet návštěv z Skliku a také klíčová slova, která návštěvníci hledali předtím, než klikli na Vaši reklamu
– díky URL Builderu poznáte, zda návštěvník přišel z placené nebo neplacené reklamy. Jestli jste URL Builder nevyužívali a měli jste reklamu v Skliku nebo jiných portálech, kde byly spolu placené i neplacené odkazy, v Google Analytics jste doposud neviděli přístupy se Seznam.cz jako 1 položku a Analytics nedokázaly rozeznat návštěvníky z placené a neplacené reklamy. Nevěděli jste si tak ověřit počet návštěvníků z placené reklamy a ani pořádně zjistit, jaká klíčová slova reálně návštěvníci vyhledávali před kliknutím na Vaši reklamu. To se díky URL Builderu změnilo.
Podstata:
Do URL adresy, na kterou prostřednictvím reklamní kampaně směřujete návštěvnost, doplníte kousek adresy, kterou Vám vygeneruje URL Builder. Manuálním tagováním (značkováním) finální URL adresy si označíte konkrétní reklamu a v Google Analytics ji tak snadněji rozeznáte.
Příklad: Většinou se jedná o doplnění následujícího kousku kódu:
?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=reklamny-newsletter-08-11-2011
Příklad: Celá URL následně vypadá takto:
http://www.BiznisWeb.sk/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=reklamni-newsletter-08-11-2011
…přičemž pojmy v URL adrese: „newsletter“, „e-mail“, a „reklamni-newsletter-08-11-2011“ si zaměníte dle potřeby- čtěte dál a dozvíte se jak.
Ukážka otagování newsletteru vytvořeného přes redakční systém Flox::
Pokud již máte aktivní Google Analytics, stačí se přihlásit do Vašeho účtu.
Vygenerujte si unikátní URL adresu, prostřednictvím které dokážete rychle vyselektovat, kolik návštěvníků kliklo na jednotlivé odkazy z newslettru, na reklamní bannery ve Vaší PPC kampani apod.
KROK 1: Zadejte URL adresu Vaší webové stránky nebo e-shopu
KROK 2: Vyplňte min. povinná pole níže
KROK 3: Vygenerujte URL adresu
Vygenerovaný kód si zkopírujte a vložte do hypertextového odkazu.
KROK 4: Editace Zdrojového kódu – vyhledání hypertextového odkazu
KROK 5: Vložení vygenerovaného kódu do hypertextového odkazu
Po vložení kódu:
Užitečné informace:
- Zdroj kampaně (utm_source) – Povinné. Použijte funkci utm_source pro určení vyhledávání názvu informačního bulletinu nebo jiného zdroje.Příklad: utm_source=google
- Médium kampaně (utm_medium) – Povinné. Použijte funkci utm_medium pro určení média, jako např. e-mailu nebo ceny za proklik.Příklad: utm_medium=czp
- Termín kampaně (utm_term) – Používá se pro placené vyhledávání. Použijte funkci utm_term pro zjištění klíčových slov pro tuto reklamu.Příklad: utm_term=běžecké+boty
- Obsah kampaně (utm_content) – Používá se pro testování A/B a reklamy cílené na obsah. Použijte funkci utm_content pro rozlišení reklam nebo odkazů směřujících na stejnou adresu URL.Příklady: utm_content=logolink neboutm_content=textlink
- Název kampaně (utm_campaign) – Používá se pro analýzu klíčových slov. Použijte funkci utm_campaign pro určení propagace konkrétního produktu nebo strategické kampaně.Příklad: utm_campaign=jarni_vyprodej
Co se změnilo v Google Analytics?
1. v tomto přehledu vidíte všechny otagované reklamní aktivity:
- Standardní přehledy – Zdroje návštěvnosti – Zdroje – Vyhledávání – Kampaně
… cesta je platná v nové verzi Google Analytics
2. v případě, že inzerujete na portálech, kde máte spolu placené a neplacené aktivity (Sklik, Centrum…), v obou přehledech uvidíte přehledně oddělené placené a neplacené reklamní aktivity:
- Standardní přehledy – Zdroje návštěvnosti – Zdroje – Vyhledávání – Neplacené
- Standarní přehledy – Zdroje návštěvnosti – Zdroje – Vyhledávání – Neplacené – Placené
Tip na závěr:
Po odeslání newsletteru nebo zveřejnění jakékoliv reklamy můžete okamžitě sledovat, zda lidé na reklamu klikají pomocí Realtime Google Analytics nástroje. Tímto spůsobem si můžete ověřit, zda opravdu zveřejnil partner reklamní odkazy nebo zda je tagování reklamy nastaveno správně.