Které SEO nástroje se vyplatí využívat a které ne?

SEO nástroje slouží na analýzu webových stránek, např. na analýzu zpětných odkazů nebo zdrojového kódu, příp. hustoty klíčových slov atd. Výrazně usnadní práci každému administrátorovi a informace, které jejich prostřednictvím získáme, ovlivní úspěch samotné SEO kampaně. Připravili jsme pro vás proto přehled placených SEO nástrojů i těch, které můžete využít zcela zdarma.
SEO nástroje zdarma
Není důvod je zavrhovat, jelikož poskytují podrobné statistiky a výsledky jako placené nástroje. Mezi nejpopulárnější a nejpoužívanější patří nepochybně:
1. Google Search Console – představuje komunikační kanál, prostřednictvím kterého můžete nejen zjistit, jak váš web vnímá Googlebot, ale i to, na jakých pozicích se nachází váš web v rámci vyhledávání na Googlu, ale např. i vygenerovat sitemapu, zaindexovat nově přidané stránky apod. GSC rovněž oceníte i v případě, že máte problém s malwarem. Pokud ještě nemáte GSC, založte si jej zde.
2. Google Analytics – umožňuje nejen měřit prodej, ale poskytuje i komplexní informace o tom, jak se návštěvníci na vašich www stránkách a e-shopech pohybují, odkud k vám přišli, zda (ne-)zrealizovali nákup, kam klikli po (ne-)dokončení objednávky, prostřednictvím jakého zařízení nakoupili apod.
3. Google Keyword Planner – plánovač klíčových slov v rámci služby AdWords vám pomůže:
- vytvořit nové obsahové kampaně nebo rozšířit již existující kampaně, nebo vytvořit nový seznam klíčových slov z již existujících seznamů
- vytvořit konkurenceschopné nabídky a rozpočty pro kampaně,
- zjistit, jak bude fungovat váš nový seznam klíčových slov.
4. Sklik návrh klíčových slov – vám pomůže při zakládání nové kampaně nebo v rámci inovace sestavy klíčových slov. Výsledky vyhledávání poskytuje ze Seznam.cz.
5. Google Trends – umožňuje kromě sledování trendů v konkrétní krajine vyhledávat např. klíčová slova z vašeho účtu v Google AdWords (nevýhodou ale je, že klíčová slova z vaší kampaně není možné do Google Trends automaticky naimportovat, stejně jako není možné zobrazit vyhledávané výrazy s malým objemem vyhledávání).
6. Bitly.com – není jen nástroj pro zkracování URL adres, jeho hlavním přínosem pro majitele www stránek a internetových obchodů je právě v tom, že díky statistikám pomáhají lépe poznat a pochopit své cílové publikum.
7. CopyScape – software rychle odhalí plagiátory, kteří zkopírovali obsah z vašich www stránek nebo e-shopů. Jednoduše vložíte URL adresu vaší podstránky a systém hned dohledá případné duplikáty.
8. Xenu – desktopová aplikace, která pomáhá odstranit technické nedostatky webu. Reporty přinášejí informace o indexovaných stránkách, neexistujících nebo přesměrovaných podstránkách, duplicitě, samotné struktuře www stránky. Dále poskytuje informace o funkčnosti, typu souborů, title, URL a chybách serveru. Odkazy si vyexportujete do textového souboru nebo klasického CSV, příp. HTML.
9. Rich Snippet Optimizer – rich snippets alias rozšiřující informace ve výsledcích vyhledávání umožňují v rámci SERP zobrazit např. hodnocení zákazníků, ceny produktů a informácie o skladovej dostupnosti, fotky, jméno autora apod. Snippets, které se zobrazí ve vyhledávání jsou tvořeny z tagů Title a Description. Snippet Optimizer vám ukáže, jak budou snippets vypadat ve finále.
Placené SEO nástroje
1. MajesticSEO – je vhodný na analýzu odkazového profilu – souhrn odkazů, nové a ztracené odkazy, nofollow odkazy, anchor texty, odkazující domény, mapu, která vizualizuje, z jakého státu přicházejí odkazy na váš web, stránky analyzované domény z konkrétní IP adresy atd.
Na analýzu vašich webů můžete využit Historic Index, který nabízí zdroje až 5 let zpátky nebo Fresh Index (odkazy za posledních 60 dnů). Uvedený SEO nástroj je zpoplatněn v případě, že vám nestačí omezené výsledky v rámci Majestic Site Explorer.
2. Collabim – výborný český produkt, který je bez poplatku v případě, že spravujete len jedny www stránky nebo internetový obchod. Kromě sledování pozic Vašich webů ve vyhledávačích (Google a Seznam) můžete sledovat např. Vaši konkurenci, odhalit weby pro získání nových zpětných odkazů, ale především ušetří poměrně dost času, který jste předtím trávili vyhodnocováním reportů.
3. Marketing Miner – další český, multifunkční a oblíbený SEO nástroj, díky kterému získáte komplexní podklady pro vaší marketingovou strategii. Kromě měření pozic ve vyhledávačích nabízí návrh klíčových slov, kontrolu indexace, obsahovou analýzu, hlídání SEO faktorů a dalších 50 nástrojů, které ocení nejen marketéři, ale i majitelé e-shopů. K dispozici je i verze zdarma.
4. Ahref Site Explorer – slouží na analýzu odkazového portfólia, poskytne vám přehledné grafy, informace o použitých anchor textech, doménách, IP adresách i typech odkazů (a v placené verzi se lze u odkazů zjistit i URL adresu), počtu zpětných odkazů atd.
5. SEOMoz – vám bude nápomocen nejen v rámci SEO, ale i v rámci správy sociálních sítí. Projekt Open Site Explorer slouží rovněž na analýzu odkazového portfolia, zobrazí vám trvalé přesměrování 301.
6. Semrush – kromě sledování konkurence (pozic v přirozených výsledcích vyhledávání nebo textů PPC reklam) nabízí i možnost najít kvalitní slova pro long-tail. Nevýhodou je, že v našich končinách jej využijete zřejmě jen v případě, že podnikáte i v anglicky mluvících krajinách.
7. HootSuite – skvělý nástroj na zveřejňování příspěvků na sociálních sítích. Ale, v rámci statistik dokáže vyhodnotit zapojení fanoušků, resp. followerů na Facebooku, LinkedIn-u nebo Twitteru, můžete jej propojit s vašim účtem v Google Analytics. Implementovaný zkracovač URL adres je možné doplnit o jakékoliv tracking parametry, aby jste mohli rychleji vyhodnocovat zaangažovanost publika.
8. Semor – další český SEO nástroj, kt. je prozatím nováčkem na trhu. Více informací o Semor-u najdete v našem dalším článku.
Tip na závěr: v případě, že jste již do vašeho webu zakomponovali klíčová slova z vaší kampaně a nějakým způsobem jste pozapomněli na to, kde jste přestali, použijte například KeywordDensity analyzátor. Pomůže odhalit, které keywords již na webu máte.
Na internetu samozřejmě najdete ještě nespočetné množství dalších bezplatných a placených SEO nástrojů, které vám usnadní práci. Předtím, než se rozhodnete, kterou z metrik budete využívat, dopočujeme otestovat více testovacích verzí.
Nám se v praxi osvědčila kombinace Google nástrojů (zejména Google Search Console a Google Analytics) s MajesticSEO a Collabim.
Pozn.: článek byl publikován v časopisu Manazerskecentrum.sk
Zdroj:
http://searchenginewatch.com/article/2303494/21-Best-FREE-SEO-Tools-for-On-Page-Optimization
http://blog.biznisweb.sk/2013/09/online-nastroje-pre-odhad-trafficu-klucovych-slov/
https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AlgVNSddFpwxdE9rbUZzVEVock5tODFOVWVqellWaWc – gid=0
http://moz.com/blog/100-free-seo-tools
http://michalkubicek.cz/optimalizace-seo/
http://www.poweredbysearch.com/top-10-seo-tools-worth-it/
http://blog.biznisweb.sk/2014/01/rich-snippets-skvely-sposob-zvysenia-navstevnosti/