Jak psát nadpisy, které návštěvníky vašeho webu přinutí číst dál
Trápíte se s obsahem článku, letáku, nebo email marketingu a když práci dokončíte ne a ne vymyslet pořádný nadpis?
Nadpisem, který není trefný, zajímavý, výstižný … můžeme zmařit celé naše úsilí. Od nadpisu je přímo závislá i čtenost článku.
Pokud potřebujete s touto témou pomoct, čtěte dál.
Řekněme si otevřeně. Ne každý má na to, aby si mohl najmout kvalitního copywritera, resp. copyeditora a pak, není copywriter jako copywriter. Zažili jsme to na vlastní kůži – dokud jsme našli skvělou copywriterku, stratili jsme zbytečně měsíce času.
Proto jsme pro vás dnes připravili seznam tipů, které vám usnadní tvorbu správného nadpisu. Protože ten vám přiláká více čtenářů a více zákazníků.
Jak psát nadpisy?
Především počítejte s tím, že jejich tvorbě budete věnovat tolik času, kolik psaní samotného článku 🙂 To je naprosto v pořádku. Tolik času nadpisu často věnují i profi copywriteři. Někdy dokonce mnohem více než samotnému článku. Rozhodně nadpis článku nepodceňujte. Zmařili by jste tak celou svou práci.
Jaké ingredience má správný nadpis článku?
-
motivuje kliknout na článek a dozvědět se více
-
neprozradí výsledek, pointu článku, aby čtenáře neodradil
-
obsahuje klíčové slovo, které vaši zákazníci hledají a vyhledávače milují
-
slibuje vyřešení problému, otázky
-
nezávádí, tz. že v článku lidé skutěčně najdou odpověď (ne jako v některých médiích)
TIP: Nadpis ani podnadpis nekončí tečkou. Výjimkou jsou nadpisy ve formě dotazů, které končí otázníkem. Nadpis není věta. Pozor na výkřičníky v nadpisech, už dávno nejsou v kurzu.
1. Jak psát hlavní nadpis?
Hlavní nadpis by měl navodit pocit urgentnosti. Potřebu kliknout na článek a zjistit více. Musí hovořit o tom, jaký problém článek řeší. Jakou odpověď čtenáři po dočtení článku získají.
Tak, jak je to i při nadpisu článku, který právě čtete. S největší pravděpodobností vás nadpis zaujal, trafili jsme se do vašeho “problému”, proto jste se začetli. Je tak?
2. Na co jsou dobré podnadpisy?
Pokud budou vaše texty vypadat jako kniha, nikto je číst nebude nebo se v nich stratí. Lidé se potřebují po kliknutí na článek rychle zorientovat a zjistit, zda má pro ně význam. Proto potřebuje každý článek podnadpisy. Je to krátky popis myšlenky, kterou se chystáte dále popsat. Stejně tak i obrázky – pokud jsou vhodně umístěny, usnadní čtenářům orientaci ve vašem článku.
3. Co psát do perexu, úvodu?
Hned na začátku vašeho článku je potřeba definovat problém, otázku, kterou se chystáte v článku rozebrat. Proč? Aby se v něm čtenáři hned na úvod našli a řekli si: Ano, přesně toto je můj problém. Článek napíšu bez problémů, ale s nadpisem si trápím. Možná úvod rozhodl, že jste se dostali až sem.
Jaký slovník při psaní zvolit? Je lepší psát slangem nebo používat odborné termíny?
Váš slovník závisí od vaší cílové skupiny. Doporučujeme tedy použít jazyk vašich zákazníků a to jak v obsahu, tak i v nadpisu.
Jak by měl vypadat jazyk webu nebo blogu o výživě pro novorozence a jak jazyk na webu IT společnosti je samozřejmé.
TIP: Jednoduchý recept: pište tak, aby vám rozuměli ti, kterým chcete prodávat. Když občas použijete slangové slovo, nic tím nepokazíte. Nebojte se toho. Zahoďte formality.
Pokud to přeženete s odbornými názvy
Víte, co se stane, když budete používat příliš odborných termínů?
Určitě se vám stalo, že jste na internetu hledali informace. Našli jste stránku s tím, co jste potřebovali, ale absolutně jste nerozuměli řeči jejich kmene. Nevěděli jste, o čem to točí:-)
Co jste udělali? Budu hádat – odešli jste. Mám pravdu?
Tak přesně to samé se stane i v případě, že Vy budete v nadpisech a obsahu používat slova, kterým vaši zákazníci nerozumějí. Stratíte je. Proto je dobré uvědomit si, že slova, které někdy používáme, nejsou pro naše zákazníky srozumitelná. A tím si opravdu zbytečně škodíme.
TIP: Rozhodně by jste ale měli mít jasno ve vašich klíčových slovech i u psaní nadpisů a tvorby obsahu. Pomoci Vám může i Google AdWords Keyword Planner.
Kterým směrem by jste se při tvorbě nadpisů ubírat neměli
Určitě nehledejte inspiraci u bulváru. Ten má v oblibě všeobecné, klišé nebo polopravdivé nadpisy přeplácané výkřičníky.
A samozřejmě, pozor na gramatické chyby.
Zde je ukázka jak jedna slovenská televize tvoří nadpisy hlavních zpráv (poznámka – podobné chyby tam uvidíte poměrně často):
Jak tedy vypadá dobrý titulek?
Ideální nadpis by měl mít maximálně 50 znaků. Měl by obsahovat sloveso, číslovku, přídavná jména vyvolávající emoce (jedinečný, unikátní, aktuální, ověřený …), případně i citát odborníka nebo otázku, na kterou nelze odpovědět NE.
Například:
- 5 ověřených rad jak zvýšit počet objednávek
- Naučte se oslovit zákazníky lépe než konkurence
- 10 rad jak tvořit texty, které se budou dobře číst
Tajemství chytlavých nadpisů
Při psaní nadpisů myslete na to, že máte vzbudit zvědavost a motivovat čtenáře. Nadpis prodává (váš článek). Proto si vybírejte témata, která vaše zákazníky zajímají a na která hledají odpovědi. Pokud do nadpisu dokážete někdy dostat i dávku humoru, tím lepší. V každém případě, minimálně klíčové slovo si nadpis žádá.
V nadpisech čtenáře pouze poškádlete, ale neodhalte všechno.
Věříme, že při tvorbě vašeho dalšího článku si na tyto rady spomenete a pomohou vám vytvořit trefný nadpis. Spoustu hodnotných nápadů, kreativy a zásah do černého, přejeme 🙂
Chcete se o psaní efektivních textů, kvalitního content marketingu a copywritingu dozvědět více?
V dalším blogpostu vám ukážeme, na čem postavit obsah vašeho webu nebo blogu.