„Na začátku podnikání byla jóga,“ říká Monika Hojnošová z Naturshop.sk
Podnikavé ženy mají rády výzvy. Stejně jako Monika Hojnošová z Naturshop.sk. Jóga ji přivedla k přírodní kosmetice a ekologickým produktům, které prodává ve svém e-shopu.
1. E-shop s přírodní kosmetikou – Naturshop.sk provozujete na ByznysWebu od roku 2008. Kdo všechno stojí za perfektním zákaznickým servisem, blogovými příspěvky a designem vašeho internetového obchodu?
Naturshop.sk je zatím v rodině. 🙂 Jsme rodinná firma a v průběhu let každý pomohl, jak mohl, věděl a měl, resp. stále zde má své místo. Nesmíme zapomenout ani na kamaráda Maroše, který pomáhal s prvním designem webové stránky, a to úplně bez nároku na honorář. 🙂 Jelikož se v životě věnujeme více projektům z oblasti zdravého životního stylu, pozitivního a spirituálního směřování člověka (například józe), toto je neodmyslitelná součást celé koncepce – čisté BIO a EKO přírodní produkty. Musím poděkovat i ByznysWeb týmu, který, kdykoliv bylo potřeba, pomohl a poradil, díky.
2. Proč jste se rozhodla právě pro tento segment podnikání?
Když jsme se ještě v 90. letech se sestrou dostaly k józe, velmi jsme změnily životní styl. Staly jsme se vegetariánkami a začaly jsme aplikovat i další prvky zdravého životního stylu jako jógová a dechová cvičení, meditace a podobně. Najednou to bylo, jako když najdete svou životní cestu, která vám přinese hodnoty a principy, které s vámi souznějí, a víte, že jsou někde hluboko vaší součástí. Tam jsme se dostaly k většímu vnímání potřeby ekologie, ochrany přírody a zvířat. Nutně jsme tedy přešly na kvalitnější a čistě přírodní produkty. V začátcích jsme se věnovaly hlavně přírodní kosmetice, objevovaly jsme rozdíly mezi přírodní a konvenční kosmetikou a později jsme na těchto zkušenostech a poznatcích postavily i naše hodnoty a kritéria pro produkty v Naturshop.sk. První, čistě přírodní značkou v nabídce byla Weleda, kde nám Janko T. z tehdejší Weledy velmi ochotně a neúnavně vysvětloval věci spolu s tehdejší chotí Liv. Později přibyly značky Lavera, Dr.Hauschka a další.
3. Správně předpokládám, že v časech, kdy jste s e-shopem začínali, ještě nebyla taková konkurence ani povědomí o ekologické drogerii, ekologických pracích a čisticích prostředcích? Co se za tu dobu změnilo?
Hmm, dovolím si tvrdit, že jsme byli mezi prvními, co se tomuto segmentu s BIO a EKO produkty začali věnovat ještě v dobách, kdy u nás opravdu až takové povědomí o nich nebylo. Bylo to proto velmi náročné, a to zejména finančně. Nebýt přesvědčení a myšlenky, která nás držela, asi bychom to „nedali“, ale nějak jsme se přes to dostali a pomohli jsme, samozřejmě s pomocí přátel, renomovaným BIO značkám mít své místo i na slovenském trhu – tehdy ještě v kamenné prodejně a později už jen jako e-shop, abychom vysoké bratislavské nájmy za prostory mohli raději použít na promo a osvětu. Dnes je už spousta i BIO prodejen a e-shopů (řekla bych, že na Slovensko až příliš mnoho), ale už vzrostl i zájem zákazníků a povědomí je úplně někde jinde, než když jsme v dávných dobách začínali. 🙂
4. Zerowaste trend s sebou přináší možnost načepovat si eko drogerii do vlastních nádob. Nepřemýšleli jste v této souvislosti o možnosti zřídit kamennou prodejnu?
Zerowaste je skvělá myšlenka a všechny BIO obchody chci takto povzbudit, aby se na to daly. Možnost načepovat si opětovně EKO prostředky redukuje produkci odpadů, a to je důvod k radosti. 🙂 Možná bychom se ke kamenné prodejně i vrátili – za čas. Zatím se nám nájmy v Bratislavě, za komerčně zajímavé (tedy i navštěvované) prostory zdají opravdu vysoké a BIO obchodů je již spousta. Ale tato myšlenka jít blíž k zákazníkům je stále otevřena a reálná a asi i potřebná.
5. Se svým e-shopem jste se v roce 2017 odhodlali na přechod na FLOX 3. Jak to celé probíhalo?
Ano. 🙂 Rozhodovala jsem se dlouho a pak ještě dlouho trvalo, dokud se stránka upravila do nynější podoby, ale už bych neměnila, to velké úsilí a práce se začaly letos vracet a věřím, že to je jen začátek. Po migraci se nám sice stalo, že změny názvů kategorií způsobily propad na pozicích v Googlu, což mělo samozřejmě za následek velký pokles objednávek v Naturshop.sk. Přesměrovaly se ale URL a postupně jsme to dolaďovali. Velmi nám tehdy pomohli i vaši kolegové, slečna Sláviková a pán Petrík a další, kteří svými radami a úpravami na stránce pomohli, spolu s reklamou v Googlu, pozice za pár týdnů dostat opět na první stránku. Bylo to velmi náročné období, ale ustáli jsme ho a letos se tržby v e-shopu zvedly, takže FLOX 3 má na tom samozřejmě rovněž zásluhu. 🙂
Poznámka : abychom podobným situacím předešli, minulý rok jsme k migraci dopracovali automatické přesměrování URL adres a sepsali 5 rad, které vám pomohou zachovat si své vybudované pozice.
6. Součástí migrace e-shopu na FLOX 3 byl i redesign a obsahové úpravy s důrazem na maximální uživatelskou přívětivost. Pomáhal vám profík nebo jste se řídili podle sebe, resp. feedbacku od zákazníků?
Prvotní design byl nakopírován ještě z FLOX 1 a poté jsem jej dělala sama. Zůstala například základní barevnost od vás, která se mi hned zalíbila. Toto je jedna z věcí, která mě velmi baví, a proto jsem ji nepustila z ruky. 🙂 Neříkám, že to tak zůstane navždy, ale dokud se to dá, plánuji se tomu věnovat. Feedback od zákazníků je u nás samozřejmě na prvním místě. Upravovali jsme přehlednost webu a kategorií, když se zdály být nepřehledné. Znovu musím pochválit tým ByznysWeb – kdykoliv jsem si nevěděla rady, ochotně pomohli a vysvětlili nebo rovnou i udělali, co bylo potřeba.
7. Kdybyste měla porovnat funkce z FLOX 1 a FLOX 3, které inovace ve FLOX 3 oceňujete nejvíc?
Už si na FLOX 1 ani nepamatuji, 🙂 ale opravdu je stránka ve FLOX 3 modernější, nabízí větší možnosti redesignování, úprav, je propojena se spoustou funkcí – dodavatelů, PPC, účetní programy atd. Produkt má možnosti upravovat kategorie –
jen zaškrtnu, kam jej chci umístit, ve kterých kategoriích se má zobrazit, přímo v objednávkovém formuláři máme bonusový systém – takže jsme opravdu spokojeni.
8. Změnila se u vás komunikace se zákazníky po přechodu na FLOX 3? Nabízíte jim něco víc kromě newsletterů?
Ano, komunikujeme o něco více. Newslettery samozřejmě posíláme, bannery nyní využíváme více a ve FLOX 3 i dynamické bannery, což už je takový nevyhnutelný moderní prvek pro mě. Nabízíme taky bonusový systém, který FLOX 3 umožňuje – dárky k nákupům, kde si zákazník může vybrat do nákupního košíku z nabídky dárků, když jeho objednávka překročí určitou sumu. Máme EKO a BIO dárky (zejména z přírodní kosmetiky a EKO drogerie) nad 60 EUR, nad 80, 100, 120 a nad 200 EUR. Teď v září jsme připravili s některými dodavateli i speciální dárkové balíčky k nákupu nad určitou sumu.
Za úspěchem e-shopu Moniky Hojnošové se skrývají léta poctivé práce, testování přírodní kosmetiky a eko přípravků, množství hodnotných článků na blogu,
ke kterým se zákazníci neustále vracejí, komunikace se zákazníky a neustálé inovace e-shopu i podnikání jako takového.
Paní Monika je jedna z mála podnikavých žen, kterým máme tu čest v ByznysWebu pronajímat naše e-shopové řešení.
Vyzkoušejte si i vy, jak by vám podnikání na internetu usnadnily funkce v našem redakčním systému FLOX 3.