Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

„Eshoprestart nejsou žádné kecy v kleci,“ říká Dan Višňák

Na internetu už jste určitě narazili na stovky návodů a tipů, jak vylepšit svůj e-shop. Jak jste ale sami možná zjistili, ne všechny fungují. A ještě méně je takových, které vašemu e-shopu přinesou reálné výsledky. Program eshoprestart je v tomto ohledu výjimkou.

„Před pár lety jsme si řekli, že by bylo skvělé najít stejně smýšlející lidi. Takové, kteří provozují e-shop, ráno s ním vstávají a večer usínají a hlavou se jim neustále honí myšlenky, co by šlo vylepšit nebo udělat jinak, aby se posunuli dopředu. Nikoho takového jsme ale kolem sebe neměli, proto jsme se rozhodli vytvořit projekt, díky kterému takové lidi najdeme,“ říká dnes s odstupem autor projektu eshoprestart, Daniel Višňák.

TALKshow o e-shopu s e-shopáři Dana Višňáka
A podařilo se – po pár letech se kolem eshoprestartu již vytvořila opravdu rozsáhlá komunita e-shopů. K těm Dan jezdí často natáčet i svou TALKshow „o e-shopu s e-shopáři“. Dalším, velmi zajímavým formátem videí, je pak nahlédnutí do zákulisí e-shopů. Všechna tato videa pravidelně publikuje na YouTube kanálu eshoprestart

Zajímavá myšlenka na českém internetu slaví úspěch. Informace v programu jsou totiž opravdu unikátní, a to zejména proto, že jsou ověřené praxí největšího hokejového e-shopu v Čechách. Daniel Višňák k založení programu říká, že v jeho začátcích mu informace podobného typu chyběly. „Sám jsem se zúčastnil několika e-shopových konferencí nebo workshopů, z 99 % to ale byla nuda, obecné informace a prostě jen takové ty kecy v kleci,” objasňuje. A protože jeho e-shopu se dařilo, rozhodl se své zkušenosti otevřeně předat ostatním, aby je sami mohli využít. 

S Danielem Višňákem jsme si o celém projektu povídali.

1. Dane, byly tohle opravdu ty hlavní důvody k založení projektu eshoprestart?

Daniel Višňák – autor projektu eshoprestart

Určitě ano, ale abych byl upřímný, lákala mě ještě jedna věc. Chtěl jsem své zkušenosti z oblasti ecommerce  předat ostatním provozovatelům e-shopů, kteří v mých očích dostatečně neumí využít potenciál prodeje zboží na internetu. Když jsem si například kupoval boty nebo oblečení, často mě mrzelo, jak prodejci jednali se zákazníky, jak měli odfláknuté popisky a tak podobně. Říkal jsem si, že kdyby dělali věci tak, jak se má, byznys by jim fungoval daleko, ale daleko lépe – prakticky tam nejsou hranice.

2. Projekt eshoprestart pomohl už nejednomu e-shopaři, naplnil i vaše očekávání?

Ano, ale je před námi ještě dlouhá cesta, která je pro mě obrovskou výzvou. Na českém trhu je přes  40 tisíc e-shopů a já chci, aby se informace o programu dostala k co nejvíce provozovatelům. Jde mi o to, aby zjistili, že se mohou posunout dál, svůj byznys mohou dělat prostě jinak, efektivněji a mít logicky i jiné výsledky. 

Hledáte i vy spolehlivé e-shopové řešení, které vám kromě příznivé ceny usnadní třeba expanzi na zahraniční trhy? Zkuste ByznysWeb na 30 dní zcela zdarma.

3. Jaké jsou dosud ohlasy na program?

Programem prošlo už více než 300 českých i slovenských e-shopů a všichni do jednoho jsou z něj nadšeni. Tohle mě moc těší a mám z toho velikou radost.

4. Pojďme zpátky k lidem, kteří si programem prošli. Jaké výsledky jim eshoprestart přinesl?

Velikou část e-shopů z programu sleduji pravidelně a objevují se příběhy, kdy například jedna majitelka e-shopu před pár lety fungovala prakticky z domu a dnes má kamennou prodejnu v centru Prahy, vlastní sklady v hodnotě několika milionů korun, tým zaměstnanců a každý měsíc obrat, který neustále roste. Když se s ní bavíte, řekne vám, že tím zlomem pro ni byl právě program eshoprestart, což je skvělé. Takových příběhů je celá řada, stačí se podívat na reference lidí, kteří si programem prošli.

5. Vy jste v roce 2016 svůj e-shop prodal, ale nedávno jste rozjel nový. Jak se daří čerstvě spuštěnému projektu x-trenink.cz?

Spustili jsme ho v polovině června 2020 a už po prvních dnech nám začaly padat první objednávky, což je super . Máme před sebou hodně práce, která nás ještě čeká, ale moc se na to těšíme. Chceme v rámci x-trenink.cz využít všechny zkušenosti, které jsme posbírali a které nám fungovaly na našem předchozím projektu x-hokej.cz, který byl 7 let po sobě největším hokejovým e-shopem u nás, a zároveň tam přinést i hodně nových věcí.

6. Zmiňujete svůj původní projekt, který jste dokázal udržet celkem 7 let po sobě na špičce české ecommerce. To musela být pořádná dřina. Jak se vám to povedlo?

Přenesu to do hokejové terminologie. Říká se, že můžete jednou vyhrát mistrovství světa, a to třeba i díky tomu, že vám přeje štěstí. Nemusíte být nejlepší, ale prostě vám takzvaně šla karta. Obhájit titul pak bývá výrazně těžší. A když vyhrajete 7× za sebou, tak už to není o štěstí. Je to o tom, že máte opravdu dobrý tým, dobře trénujete, máte taktiku, která funguje, a k tomu všemu to musíte ještě prodat na ledě v zápasech. Prostě se počítají výhry. My jsme se na vrcholu udrželi díky tomu, že jsme dělali naprostou většinu věcí jinak než všichni kolem. Navíc jsme se snažili neustále všechny věci průběžně vylepšovat, abychom neusnuli na vavřínech, protože konkurence nikdy nespí.

7. Říkáte, že jste dělali věci jinak. Co konkrétně?

Dobře, něco jsme dělali jinak, něco pořádně a důsledně a v řadě věcí jsme byli tak trochu inovativní. Podívejte se třeba na komunikaci. Jak dnes naprostá většina e-shopů komunikuje? Jedním slovem tragédie. Když si něco objednávám na internetu, tak si často připadám jako na jiné planetě. Abych musel pomalu přemlouvat prodejce, že mu chci dát své peníze. U nás jsme zavedli jednoduché pravidlo, že jsme pro naše zákazníky byli k dispozici každý den, tedy od pondělí do neděle od 8 ráno do 22 hodin večer. Víte, jaký byl konverzní poměr po osmé večer? Několikanásobně vyšší než přes den. Jde o to, že lidé přijdou večer z práce, jdou na internet a začnou nakupovat. Často se chtějí na něco zeptat, ale většina e-shopařů už tak pozdě nekomunikuje. Jakmile zákazník vidí, že je prodejce online, napíšou mu nebo zavolají, a když je správně obsloužíte, máte velkou šanci, že obchod bude váš. A vidíme to znovu nyní na x-trenink.cz. Během prvního měsíce provozu jsme měli čtyři objednávky z doby, kdy jsme se zákazníky komunikovali o něco později, než je normálně běžné. Zrovna včera jsem dával na instagram eshoprestart příspěvek, kde to bylo celé názorně vidět. Jeden zákazník napsal dotaz přes Smartsupp v neděli o půl desáté večer, všechny věci jsem mu vysvětlil a skončilo to nakonec objednávkou za více než 11 tisíc. To je fajn, ne? 

Být online, když vaši zákazníci právě nakupují, se vyplatí.

8. Souhlasím s touto myšlenkou a pohledem na věc. Znát svou cílovou skupinu a dobu, kdy je aktivní, je zcela nezbytné. Tomu je potřeba přizpůsobit i své pracovní hodiny. Lze si nějak situaci ulehčit? Máte nějaký ověřený nástroj?

Ano, tak to ale prostě je. V rámci komunikace jsme využívali a využíváme i nyní na x-trenink.cz krom e-mailu nebo telefonu hlavně  aplikaci na on-line chat se zákazníky Smartsupp. Ta je v tomhle super, navíc má mobilní aplikaci, takže máte chat se zákazníky prakticky neustále pod kontrolou.

Myslím, že ji většina lidí dnes zná, ale také je třeba říct, že s ní většina lidí pracuje průměrně a vůbec nevyužívá naplno její obrovský potenciál. Úplně tou nejzákladnější věcí je být online, jak já říkám, kdy ostatní už „spí“ . Zrovna nedávno jsem se bavil s majitelem e-shopu, že se jednomu zákazníkovi věnoval právě přes Smartsupp mimo standardní pracovní dobu. Psali si asi patnáct minut a tenhle zákazník pak objednal za 60 000 korun. Kdyby byl offline, tak tu objednávku prostě nemá, a přesně tohle musí majitelé e-shopů pochopit. Pak u něj tenhle zákazník podobné objednávky několikrát zopakoval. Jenže, co vám řekne plno majitelů e-shopů…? Já chci mít večer klid… Pak tady ale něco nehraje…

9. Nakousl jste téma komunikace, co dalšího se lidé v eshoprestartu mohou dozvědět?

Eshoprestart je v podstatě celá naše cesta, krok za krokem, jak jsme věci dělali a měli je nastavené tak, aby nám přinesly výsledky. Přesně podle toho jsme také nyní nastavili náš  nový e-shop x-trenink.cz, prostě to jsou věci, co jednoduše fungují. Hodně lidí se diví, proč to tak otevřeně říkám, že oni si své postupy chrání a nikomu je neříkají. Já se na to dívám úplně jinak. Chci pomocí tohoto programu ukázat, že e-shopový byznys není ve skutečnosti nijak těžký. Stačí ho jen dělat trošku jinak, dívat se na to z pohledu zákazníka a dávat tomu srdce a prostě něco navíc. Pak přijdou výsledky, které byste možná ani nečekali. V eshoprestartu procházím každé klíčové téma, od strategie přes SEO, sociální sítě, newslettery, Heureku, komunikaci, popisky, ale třeba i videa, fotky a tak dále.Všechno to jsou věci, které se mohou zdát jako maličkosti, když je ale vhodně pospojujete a pracujete s nimi správně, sestavíte dílek po dílku malou lokomotivu, která se velmi rychle promění v parní mašinu. A sami víte, že když se parní mašina rozjede, tak už ji nic nezastaví. A úplně stejně je to s e-shopem, pokud ho nastavíte správně.

10. Když jste rozjížděli e-shop s tréninkovými pomůckami na hokej x-trenink.cz, jak jste sestavili marketingový mix? Které kanály vám nejlépe zafungovaly?

V první fázi jsme se snažili a stále se snažíme tvořit skvělé a hlavně unikátní texty, ať u kategorií, nebo samotných produktů. Když se podíváte na některé naše popisky, myslím, že hned pochopíte (např. zde https://www.x-trenink.cz/nahravac-one-timer-passer/). To je přesně cesta, která se nám osvědčila u minulého e-shopu x-hokej.cz, kde jsme dokázali generovat naprostou většinu obratu z fulltextu díky tomu, že jsme se mu věnovali a kontinuálně na něm pracovali. V rámci x-trenink.cz chceme ale postupně pracovat také s placenými kanály a zdrojem návštěvnosti, jako jsou PPC reklamy, remarketing atd. Tohle je úloha mého kolegy Pavla Tlapáka se kterým x-trenink.cz provozujeme. On se přesně na tuto formu marketingu specializuje. Sám jsem zvědavý, jaký bude ve výsledku poměr konverzí z neplacených a placených kanálů, protože na x-hokej jsme se placeným kanálům víceméně vyhýbali.

11. Na jakých dalších projektech kromě x-trenink.cz a eshoprestart pracujete?

Letos na jaře jsem rozjel službu eshopvideo, která spočívá v natáčení a tvorbě videí pro e-shopy na klíč. Video je dneska hrozně důležité. Zjistil jsem, že většina e-shopů by ho chtěla využívat, ale buďto ho neumí natočit a následně zpracovat, anebo na to jednoduše nemají čas. Tak jsem si řekl: hele ty to umíš, sám sis vyzkoušel na vlastním e-shopu, že videa dokážou výrazně navýšit konverzní poměr, tak to pojď umožnit ostatním… Dal jsem dokupy malý tým, se kterým nyní společně tvoříme e-shopům video obsah. Vybíral jsem dlouho, protože jsem sám perfekcionalista a chtěl jsem, abych našel stejně smýšlející lidi. Videa, která chci v rámci této služby nabízet, musí splňovat několik jednoduchých pravidel. Musí být v top kvalitě, dodaná e-shopům v relativně krátké době od natočení a zároveň musí být cenově dostupná. Myslím, že se nám to všechno podařilo skloubit, a podle reakcí prvních klientů vidím, že je to služba, která má opravdu veliký potenciál. 

Pokud pro svůj e-shop potřebujete prezentační video na vysoké úrovni a přitom za příznivou cenu, Dan se svým týmem vám rád pomůže.

Další věcí, kterou dělám, je natáčení e-shopové TALKshow a pohledů do zákulisí e-shopů. To mě moc baví, hlavně když člověk vidí, jak fungují ostatní e-shopy, a zároveň pak tenhle pohled nabízíte prostřednictvím YouTube kanálu ostatním e-shopařům, aby se tím dokázali inspirovat. Snažím se také produkovat pro svůj YouTube kanál pravidelně obsah zdarma. No a teď po spuštění nového e-shopu x-trenink.cz se také konečně vrhnu na kompletní aktualizaci svého programu eshoprestart.cz. Aby toho nebylo málo, v září chystám první živé setkání e-shopařů. Chtěl bych, aby si na něm reálně vyměňovali své zkušenosti a čerpali inspiraci pro rozvoj podnikání. V Praze dělá něco podobného Jirka Rostecký a dělá to dobře. V rámci svého projektu bych chtěl tuhle myšlenku posunout ještě trošku dál, jít více do praxe a konkrétních témat, která většina e-shopů řeší. Chtěl bych se zaměřit v první fázi na e-shopy na Moravě, a proto se tohle zářijové setkání uskuteční v Olomouci, kde se nám podařilo najít skvělé zázemí. Těším se na to.

12.  Máte zajímavé plány. Kdo si ale něco podobné zkusil, dobře ví, že za každým takovým projektem jsou desítky, někdy až stovky hodin těžké práce. Je něco, co vás do další práce dobíjí?

Mám výhodu v tom, že se dobíjím tam nějak průběžně automaticky. 🙂 Člověk jde často večer spát sedřený tzv. na kůži, bez síly, ale ráno vstáváte zase plní energie a odhodlání do své práce. Tohle funguje, když milujete to, co děláte, a my to tak máme. Samozřejmě, že jsou velmi příjemné zpětné vazby, které na svou práci a své projekty dostáváme. Vzájemně se to tak doplňuje. Je super kolem sebe vidět e-shopy, jak se doslova pod rukama mění v pozitivním slova smyslu díky radám, které jim dáváte. To je řekl bych ten nejlepší motor a zároveň věc, která vás současně i dobíjí.

Pokud i vás zajímá, jak nastartovat svůj e-shop a vytěžit z něj maximum, inspirujte se Danovými letitými zkušenostmi v programu  eshoprestart.cz. Případně se můžete podívat na YouTube kanál eshoprestart a načerpat tam celou řadu zajímavých informací a inspirace do e-shopového podnikání. Celý projekt můžete sledovat také na instagramovém nebo facebookovém profilu eshoprestart.

Přečtěte si i další úspěšné podnikatelské příběhy e-shopařů z ByznysWebu:

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)

Diskusia k článku