Znáte rozdíly v online nákupním chování mužů a žen?
Podle marketingové Biblie Philipa Kotlera mezi faktory nákupního chování patří:
- Kulturní faktory – marketéři musí respektovat např. národnost, náboženství, rasu, geografickou lokalitu.
- Společenské faktory – referenční skupiny vytvářejí nové modely chování a životního stylu, vplývají na postoje, hodnoty a sebareflexi jednotlivce. Při propagaci Vašich produktů dbejte na to, že rodina je základní a nejdůležitější organizační jednotkou společnosti.
- Osobnostní faktory – věk, fáze života, profese, ekonomická situace, lifestyle, samotná osobnost atd.
- Psychologické faktory:
- motivace – nakupujeme, aby jsme uspokojili své potřeby (v hierarchii potřeb se jedná např. o fyziologické potřeby, potřeby učení se, sebarealizace atd.)
- vnímání – při propagaci své firmy nebo produktů respektujte, že různí lidé interpretují informace různě
- učení – nakupujeme na základě získaných zkušeností, např. pokud jsme spokojeni se službami konkrétního e-shopu, stáváme se jeho věrným zákazníkem a doporučujeme jej dál
- přesvědčení a postoje – snažíme se budovat pozitivní image produktu, značky, služby nebo firmy aby jsme podpořili sympatie, resp. eliminovali averze.
Jestli momentálně navrhujete Vaši marketingovou kampaň, máme pro Vás zajímavou infografiku odhalující rozdíly v online nakupování mužů a žen.
Z infografiky vyplývá, že za posledních 30 dnů vedou v online nakupování ženy. O 4% “porazily” muže (v průběhu 30 dnů odeslalo objednávku 72% žen a 68% mužů).
Až 33% mužů narazí na zajímavý produkt při náhodném surfování na internetu, z respondentek 26% uvedlo, že se jim podaří zrealizovat nákup i když původně nakupovat nechtějí.
Ženy se mnohem více stotožňují se značkami a zůstávají jim věrné. Údajně až 55% žen mnohem raději nakoupí u firmy/e-shopu, které je fanouškem na sociální síti. Muži zase vedou v komentování zakoupených produktů – např. na Amazon.com dosahuje počet mužských komentářů až 70%.
Průměrný čas dokončení objednávky je u žen 14 minut, zatímco mužům trvá objednání produktu jen 10 minut.
Muži inklinují k nákupu dražších položek, ženy naopak vyhledávají výprodeje a slevy. Až 71% respondentek uvedlo, že naposledy koupilo zlevněný produkt, z mužů nakoupilo ve slevách 57%. Co se týče slevových kuponů, ty využívá 34% žen a 26% mužů.
Téměř 52% respondentů se přiznalo, že nakoupili ve snaze zlepšit si náladu, jednalo se o 39,8 % mužů a 63,9% žen.
Muži nakupují na internetu nejraději počítače, CD, knihy a vedou rovněž v nakupování dovolených, zájezdů nebo výletů.
88% žen, které se zúčastnily průzkumu, uvedlo, že minimálně jednou si zakoupily elektrotechniku prostřednictvím internetu.
Průzkum zkoumal i využívání mobilních aplikací.
Z výsledků vyplývá, že ženy až o 40% více stahují a instalují aplikace, dokonce o 17% více placených aplikací než muži a celkově za ně zaplatí až o 200% více než muži.
Nákupní aplikace, které nabízejí e-shopy, využívá 18% mužů a 14% žen.
Průzkum potvrzuje, že sociální sítě jsou skvělým zdrojem informací o produktech. Až 62% mužů a 50% žen je využívá při srovnávání produktů.
2x tolik žen jako mužů se rado pochlubí na sociální síti (Facebook, Twitter a MySpace) jak skvěle nakoupilo. Jak uvedlo 35% žen, s radostí doporučí značku, se kterou jsou spokojeny, svým přátelům na sociální síti. Z mužských respondentů Word of Mouth realizuje jen 28%.
Pokud by Vás zajímalo, v jakém prostředí se realizuje nejvíc objednávek, máme pro Vás další infografiku. Z ní vyplývá, že 81% mužů a 84% žen nakupuje z pohodlí domova. 15% mužů a 13% žen si dovolí odeslat objednávku z práce.
V případě, že by jste potřebovali srovnat průměrnou hodnotu objednávky Vašich mužských a ženských zákazníků, čerpat můžete z následující infografiky.
Muži utratí v průměru téměř 3700 Kč, průměrná hodnota “ženského nákupu” je necelých 2600 Kč.
Rovněž se v infografice dozvíte, že až 1 z 10 žen si koupila kompletní garderobu na internetu.
Co myslíte, zajímavá čísla? Srovnali jste si výsledky s Vašimi statistikami? Budeme rádi, když se s námi podělíte o Vaše zajímavé postřehy.
Zdroj:
Marketing – Philip Kotler, Gary Armstrong, Grada, 2007, ISBN: 8024705133