Infografika – antidyslektické opatření pro líné čtenáře
Co je to infografika? Jak využít infografiku pro své webové stránky? Čtěte a inspirujte se :).
Kvanta psaného textu nám pomalu nahánějí husí kůži. Periodika čteme raději online, RRS čtečka na nás vychrlí stovky novinek denně a čím dál víc z nás trpí dyslexií a jinými dys- poruchami.
Nadšeně proto přijímáme možnost přečíst si zajímavé informace v zjednodušené formě – jak v printových médiích, tak i na web stránkách nebo internetových obchodech.
A právě toto zjednodušené grafické vyjádření informací, dat nebo vědomostí nám nabízí infografika.
Na konferenci Internet je sexy prezentoval Infografiku Jakub Ptačin z Etargetu.
Infografika není žádná novinka, znali ji naši předkové již v r. 1768, kdy se datují první grafy (první koláčový graf byl vytvořen v r. 1801).
Mezi další příklady infografiky patří:
1. mapa metra v Londýně z r. 1933
2. piktogramy označující toalety, místa dostupná pro imobilní, zavazadlový prostor … – ty patří do zaužívaných stereotypů, všichni víme, co znamenají ačkoliv nám nebyly vysvětleny.
Infografika v praxi
Zajímavé příklady infografiky:
- velice působivou infografiku zvolilo slovenské internetové knihkupectví Martinus.sk
- o stavu internetu v Evropě informoval Etarget
- jak funguje virální marketing od Voltierdigital.com
- představení běžného uživatele Androidu od Bluestacks.com
- jakým způsobem sdílíme své pocity, emoce a zájmy na Facebooku
Další příklady jak využít infografiku
Znáte hru Angry birds?
Pokud vlastníte smartphone, iPhone nebo tablet, určitě jste si ji minimálně stáhli. Hraje se dokonce i na Mezinárodní vesmírní stanici.
V souvislosti s Angry Birds se mluví i o závislosti. Jak prezentovat tento fakt všem cílovým skupinám? – prostřednictvím infografiky.
Závislost na této hře pociťuje 54% příležitostných hráčů.
U hry se vám uvolňuje hormon štěstí – dopamin a ten způsobuje, že nedokážete přestat hrát.
Chcete vědět jak bude vypadat další level.
Také supermarkety, hypermarkety a nákupní centra vsadily na starý známy fakt, že 70% informací vnímáme zrakem a 50% obsahu podaného vizuálně (pomocí barev, tvarů a grafů).
Víte proč mají důchodci zálibu ve sbírání reklamních letáčků?
A) protože checkují akce a výprodeje
B) protože špatně vidí a chytí se na obrovská písmena nebo bannery u slevy
Obě odpovědi jsou sice správné, ale posviťme si na B-čko.
“30% sleva na vepřové, to budou řízky a kilo jen za 79,90”. Tak šup-šup do obchodu.
Využití infografiky pro web stránky a e-shopy
Pokud plánujete akci nebo výprodej, zavádíte nový produkt, potřebujete, aby tato informace upoutala pozornost návštěvníků web stránky.
Využijte infografiku.
Její výhodou je, že se velice dobře šíří i na sociálních sítích.
Jak vytvořit dobrou infografiku?
Tvorba infografiky je jako vyprávění příběhu, musí mít konkrétní dějovou linii. Příběh musí mít hlavu i patu a “hezký obal”.
- zadefinujte si proto cíl (informovat o novém produktě, recenze produktu, využití produktu, grafické znázornění prodejnosti/spokojenosti s daným produktem…).
- zredukujte obsah jen na to nejnutnější – buďte struční, jasní, výstižní
- vsaďte na kvalitní grafický design – pokud nejste zruční v práci s grafickým programem, oslovte známé, přátele nebo profesionála
- respektujte stereotypy uvažování – pokud je červená výstražnou barvou a zelená signalizuje něco pozitivního, nesnažte se to měnit
- srovnáváte-li, srovnávejte srovnatelné – nesrovnávejte americký trh s českým, inspirujte se raději u sousedních států (např. na Slovensku)
- infografika pro web stránky a e-shopy musí být kompatibilní pro prohlížení v mobilech, tabletech a zároveň i v noteboocích (respektujme, že lidé rádi scrollují)
Infografika pro web stránku a e-shop se dá aplikovat i v rámci profilového obrázku na sociálních sítích.
Příklad:
Profilová foto na facebooku:
Hlavička webu:
Profilová foto na facebooku:
Nebo jako součást obsahu web stránky – znáte z ByznysWeb.cz:
Rekapitulace na závěr:
Infografika je známá již od druhé poloviny 18.století.
Graficky vyjadřuje obsah textu, informace nebo dat. Infografika, to nejsou jen piktogramy, ale i celé vaše reklamní poselství v přitažlivém grafickém designu.
Infografika pro webové stránky a e-shop se snadno šíří i na sociálních sítích.