Jak zbohatnout při podnikání na internetu?
Jak začít podnikat? Které 4 klíčové faktory považuji za důležité pro dosažení úspěchu v internetovém podnikání?
Na internetu najdete mnoho článků se zaručenými návody, jak začít podnikat. Ano, je potřebné dělat všechno, co se píše v těchto článcích o úspěšném podnikání. Tedy pracovat, pracovat a zase jenom pracovat, zároveň trávit čas efektivně, odlišovat se, zbytečně neutrácet finance, mít dobrý podnikatelský záměr, … a tak dále :-). Určitě jsou to dobré rady, které je nutno dodržovat. Štěstí ale přeje připraveným.
Jsou ale ještě významnější faktory, které ovlivňují úspěch, a bez kterých to nejde.
Nepíši zde o založení živnosti nebo o sro-čce typu one-man-show. Jsem přesvědčen, že pokud jste inteligentní, snaživí a poctiví, určitě se vám bude dařit. Píši o větším internetovém podnikání, které musí vydělat na více výplat.
Co považuji za klíčové faktory k úspěchu v začátcích internetového podnikání?
1. Spuštění firmy v pravý čas
2. Náhodu
3. Kvalitu služeb
4. Marketing
… tyto čtyři faktory spolu úzce souvisí.
Příklady úspěšných internetových firem
Podnikám přes 9 let a vidím, že šanci na úspěch měly zejména ty firmy, které spustili podnikání na internetu v pravý čas – když rostl celý trh. Často náhoda pomohla ke zviditelnění, posílení značky a vyššímu prodeji. Následně si firmy zlepšenou kvalitou služeb a marketingem pomohly k vyššímu růstu nebo si vybudovaly stabilní pozice. Pár příkladů:
Naše slovenská s.r.o. – IRISOFT, s.r.o. provozující službu na tvorbu webových stránek a tvorbu e-shopů BiznisWeb.sk – na slovenský trh jsme jako první přinesli automatický systém na tvorbu webových stránek a s ByznysWeb.cz jsme byli druzí v ČR. Začali jsme podnikat v čase, kdy ještě zdaleka neměly všechny firmy vytvořenou web stránku a už vůbec ne internetový obchod. Nápad na podnikání přišel v pravý čas 🙂.
Za náhodu považuji krizi – přišla krize a podnikatelé si začali uvědomovat, že je nutné rozšířit prodejní kanály. A jaký je nejlevnější a nejefektivnější prodejní kanál? Internet – tvorba webových stránek, internetové obchody, web stránky. V čase, kdy média hlásila, že je velká krize, jsme získávali největší počet klientů.
Nyní je sotva možné zopakovat stejný nárůst počtu zákazníků. Na trhu mezičasem přibylo mnoho dobré, ale i různé jiné 🙂 konkurence. Ti nejlepší vyladili marketing, obsadili nejefektivnější prodejní kanály a okamžitě nasazují nejnovější formy marketingu. Trh již tak markantně neroste, spíš se čistí. Dovolím si pousmát se nad tím že např. na Slovensku spustil Azet systém na tvorbu web stránek … 6 let po funusu 🙂
Websupport.sk – byli jsme jedni z prvních klientů této webhostingové firmy. Znovu platí, že začali podnikat v čase, kdy ještě neměl každý web stránky (sice na trhu existovaly počtem zákazníků velké webhostingové firmy). Trh ale prudce rostl.
Náhodou bylo zabavení serverů Websupportu policií při hacku NBU (známé heslo „nbusr123“). Websupport získal množství publicity, každý kroutil hlavou nad nesmyslným konáním policie, ale zapamatoval si značku Websupport. Takových náhod bylo více, naposledy žaloba Penty na Websupport za to, že hostovali přepis spisu Gorilla. Když se daří, tak se daří :).
Ani velké firmy, jako byl Websupport, se nemusí stydět za to, že v raných začátcích nevěděli, co je to externí zálohování disků. V letech, kdy jsme přišli na trh my, bylo úplně běžné, že servery padaly jako shnilá jablka. Postupně Websupport výrazně zlepšil kvalitu služeb, včetně propracovaného zálohování a zajištění v 2 různých serverovnách.
A na marketingu popracovali jako nikdo jiný. Zatím co konkurence se odhodlala akorát tak na pár sponzoringů a PR článků nebo zasílání newsletterů, Websupport bylo vidět všude a neustále přidávali nové prodejní kanály.
Pricemania.sk – šéf srovnávače cen byl na pobytu v USA, kde si zvykl srovnávat ceny. A nápad na podnikání byl na světě. Spustil produkt v čase, kdy ještě nebyl tak obsazen trh, v pravý čas. Pricemania sice nepatří mezi slovenské leadery v rámci srovnávačů zboží, ale našim klientům generuje většinou nejvíce konverzí – nejvíce zákazníků nakoupí právě díky tomuto srovnávači.
U Pricemanie mě náhoda nenapadá. Ale vidím cílevědomě vybudovaný kvalitní produkt a výborný marketing, který Pricemanii získává množství publicity.
Takto by se dalo psát o více firmách, např. o Martinus, Quality Unit, Pelicantravel … . Co se mi líbí je, že tyto firmy byly vybudovány bez pomoci cizího kapitálu, přirozenou cestou. Například všichni významnější konkurenti BiznisWebu mají cizí kapitál.
Takže nezbývá nic jiného, než-li neustále sledovat trendy a mít oči otevřené. A zkoušet.
3 rady ze života pro úspěšné internetové podnikání:
Inovujte. Neustále. Buďte nastaveni tak, že chcete věci zlepšovat. Neustále mějte na paměti, že věci je nutno zlepšovat a úkoly, které trvají krátce řešte a zlepšujte okamžitě. Jiné věci si zapište a 2-3 denně zrealizujte.
Chyby nejsou problém. Každý den se dělají chyby, na něco se zapomene, je to normální. Na chyby by se mělo rychle reagovat a vyřešit je. Podstatný je trend – zda se snažíte, nebo věci zlepšujete.
Každou chvíli věnujte vzdělávání. Pokud chcete být v něčem dobří, věnujte se tomu. Často vidím, jak lidé ztrácejí čas například s politikou, sledováním televizních novin, ale přitom si stěžují, že v životě chtějí něčeho dosáhnout. Ale nevzdělávají se v tom, po večerech a víkendech, místo toho šmírují přátele na Facebooku. Já Facebook využívám zejména na sledování konkurence a novinek z oboru webdesignu, internet marketingu a sledování inspirativních lidí, kteří se pohybují kolem internetového businessu, tvorby webových stránek, a ne na soukromé účely. Každý večer se snažím alespoň hodinu číst blogy a absorbovat novinky z článků.