Inbound marketing – magnet na zákazníky
Inbound marketing je v současnosti nejpopulárnější způsob jak přilákat návštěvníky na vaše www stránky nebo internetový obchod.
Inbound marketing “přitáhne” vaše potenciální zákazníky prostřednictvím hodnotného obsahu a transformuje je na spokojené platící zákazníky a hlavně, neutratíte ani korunu!
Inbound vs. Outbound marketing
Pokud si chceme definovat pojem inbound marketing, patřilo by se vzpomenout i jeho staršího bratra outbound marketing.
Outbound marketing – marketing založený na jednosměrné komunikaci, kt. je zaměřená na upoutání pozornosti potenciálního zákazníka placenou reklamou (např. v TV spotu, reklamě v rádiu, reklamním inzerátu, direct mailingem, reklamními bannery …). S postupem času ale tuto marketingovou strategii využívají jen velké firmy zvučných jmen, např. mobilní operátoři, nákupní řetězce, prodejci automobilů apod.
Ten, koho outboundové reklamy iritují, má možnost kampaně blokovat – odhlášením z newsletterů, nahráváním filmů bez otravných reklam, využitím Adblockerů v prohlížečích – Adblock Plus pro Firefox …
Inbound marketing – vychází z principu oboustranné komunikace, jedná se o soubor marketingových strategií a technik založených na upoutání pozornosti k dané značce, produktu nebo firmě. Respektuje aktuální potřeby zákazníků, kteří plánují zakoupit konkrétní produkt a před koupou hledají potřebné informace. Nabízí jim např.:
- podrobný popis produktu a jeho funkcí – např. krátkou recenzi na blogu nebo video na Youtube.com
- dostatek fotografií s popisem jednotlivých částí a vlastností produktu – na sociální síti, např. na Facebooku
Hlavní rozdíl mezi inbound marketingem a outbound marketingem je v tom, že inbound je orientován na potřeby zákazníků – působí jako nákupní poradce. Poradí vám na sociální síti, na blogu … jednoduše, vždy se “zjeví”, pokud jej právě potřebujete. Zákazníci si sami najdou konkrétní web stránku nebo produkt.
Další hlavní rozdíl spočívá v tom, že outbound marketing nabízí placenou reklamu, zatím co inbound marketing využívá “neplacené zdroje”.
Outbound marketing je jen obrovský reklamní poutač, kt. vás každé ráno “zdraví” cestou do práce a ujišťuje vás v tom, jaké nejlepší české pivo máte pít. Oslovuje nové i stálé zákazníky, doslova by se dalo říct, že se jim vnucuje do pozornosti.
Velice dobře vystihuje rozdíl mezi inbound a outbound marketingem infografika od Voltier Digital
Inbound marketing – marketing bez výstižného českého překladu
Pojem Inbound marketing by se dal volně přeložit jako marketing zaměřený:
- na nalezení firmy, značky, produktu
- směrující na web stránku nebo e-shop
- vázaný na produkt nebo značku.
Inbound marketing využívá neplacené možnosti propagace, zejména:
- blogy
- sociální sítě
- SEO optimalizaci kvalitního a hodnotného obsahu
Blog a inbound marketing
Provozování úspěšného blogu předpokládá, že máte:
- vlastní URL adresu blogu – např. subdoménu blog.vasedomena.cz
- aby jste si udrželi stabilní návštěvnost, blogujete pravidelně
- z hlediska SEO obsahují blogposty kvalitní obsah, klíčová slova a hypertextové odkazy směrující na váš web
- dostatek tém, o kt. psát – pokud nemáte o čem blogovat, podělte se o skutečné zkušenosti, odpovězte na dotazy klientů nebo návštěvníků www stránek, inspirujte se v komentářích
- výstižné, zábavné a zajímavé nadpisy blogspotů, pokud píšete článek jen kvůli SEO, nezapomeňte, že nadpis by měl obsahovat klíčová slova
Sociální sítě a inbound marketing
Pro vás, jako provozovatele internetových obchodů nebo www stránek, představují sociální sítě prostor, kde můžete:
- ukázat vaši pestrou nabídku a služby
- komunikovat s odborníky z vaší branže a získavat od nich další vědomosti
- odpovídat na dotazy vašich potenciálních zákazníků
SEO optimalizace a inbound marketing
K SEO optimalizaci se váže práce s hodnotným obsahem (on page SEO). V rámci off page SEO nezapomínejte na budování tzv. inbound links – obsahujících relevantní anchor text. V rámci SEO optimalizace jako strategie inbound marketingu doporučujeme sdílet vaše soubory na internetu, např.:
- PDF soubory ke stažení
- videá na Youtube.com, Vimeo.com
- prezentace na Prezi.com
Co všechno je inbound?
Součástí inbound marketingu může být:
- SEO optimalizace
- infografika
- emailing
- sociální sítě
- webináře
- recenze
- PR zprávy
- podcast
- diskuze
- inbound linky – odkazy
- video
- blog
3 pravidla inbound marketingu
- Get Found – nechte se najít! Na sociální síti, na blogu, na diskuzním fóru, prostřednictvím infografiky …
- Convert – změňte návštěvníka na zákazníka
- Analyze – analyzujte získaná data, využívejte statistiky návštěvnosti Google Analytics a rozšíření Google E-commerce
5 tipů jak vytvořit úspěšný inbound marketing plán
- Identifikujte své cílové zákazníky – k tomu, aby jste dostali zákazníky na své www stránky nebo internetový obchod, potřebujete vědět, kdo jsou vaši zákazníci, odkud k vám přicházejí. Opět příležitost pro reporty z Google Analytics. Sestavte si profil průměrného zákazníka – kolik je mu let, kde bydlí, pohlaví …
- Nastavte požadovanou akci – vyplývá z vašich obchodních cílů, potřebujete zvýšit počet objednávek nebo získat nové mailové adresy pro zasílání newsletterů?
- Sestavte si vaši kampaň – řekněme, že členem vaší vánoční nabídky bude nejnovější fotoaparát XY. Podpořit prodejnost produktu můžete samozřejmě na sociální síti, newsletterem, článkem na blogu nebo např. infografikou, kt. bude prezentovat výsledky vašeho průzkumu/ankety …
- Buďte sociální tam, kde i vaši zákazníci – Pinterest je síce trendy, pokud nabízíte např. oblečení, ale co z toho, když vaše zákazníčky mají profily na Facebooku? Zbytečně neplýtvejte tvorbou interesantní nástěnky na Pinterestu, ale spíš si připravte hodnotné fotografie, kt. zveřejníte do fotoalbumu na Facebook stránce.
- Nezapomeňte na statistiky – jakýkoliv krok v rámci inbound marketingu podniknete, vyhodnoťte i statisticky, aby jste do budoucna neopakovali stále tu stejnou chybu.
Více informací o inbound marketingu najdete i zde:
- The 2012 State of Inbound Marketing – HubSpot
- The Ultimate Inbound Marketing Glossaty – Magdalena Georgieva, HubSpot
- prezentácia o Inbound Marketingu – Tomáša Vyskočila z H1.cz
- Ebook zdarma – Inbound Marketing – Změňte pravidla a vyřaďte konkurenci ze hry… – Zdeněk Steiner