Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Inbound marketing – magnet na zákazníky

Inbound marketing je v současnosti nejpopulárnější způsob jak přilákat návštěvníky na vaše www stránky nebo internetový obchod.

Inbound marketing “přitáhne” vaše potenciální zákazníky prostřednictvím hodnotného obsahu a transformuje je na spokojené platící zákazníky a hlavně, neutratíte ani korunu!

Inbound vs. Outbound marketing

Pokud si chceme definovat pojem inbound marketing, patřilo by se vzpomenout i jeho staršího bratra outbound marketing.

outbound marketingOutbound marketing – marketing založený na jednosměrné komunikaci, kt. je zaměřená na upoutání pozornosti potenciálního zákazníka placenou reklamou (např. v TV spotu, reklamě v rádiu, reklamním inzerátu, direct mailingem, reklamními bannery …). S postupem času ale tuto marketingovou strategii využívají jen velké firmy zvučných jmen, např. mobilní operátoři, nákupní řetězce, prodejci automobilů apod.

Ten, koho outboundové reklamy iritují, má možnost kampaně blokovat – odhlášením z newsletterů, nahráváním filmů bez otravných reklam, využitím Adblockerů v prohlížečích – Adblock Plus pro Firefox

Inbound marketing – vychází z principu oboustranné komunikace, jedná se o soubor marketingových strategií a technik založených na upoutání pozornosti k dané značce, produktu nebo firmě. Respektuje aktuální potřeby zákazníků, kteří plánují zakoupit konkrétní produkt a před koupou hledají potřebné informace. Nabízí jim např.:

  • podrobný popis produktu a jeho funkcí – např. krátkou recenzi na blogu nebo video na Youtube.com
  • dostatek fotografií s popisem jednotlivých částí a vlastností produktu – na sociální síti, např. na Facebooku

Hlavní rozdíl mezi inbound marketingem a outbound marketingem je v tom, že inbound je orientován na potřeby zákazníků – působí jako nákupní poradce. Poradí vám na sociální síti, na blogu … jednoduše, vždy se “zjeví”, pokud jej právě potřebujete. Zákazníci si sami najdou konkrétní web stránku nebo produkt.

Další hlavní rozdíl spočívá v tom, že outbound marketing nabízí placenou reklamu, zatím co inbound marketing využívá “neplacené zdroje”.

Outbound marketing je jen obrovský reklamní poutač, kt. vás každé ráno “zdraví” cestou do práce a ujišťuje vás v tom, jaké nejlepší české pivo máte pít. Oslovuje nové i stálé zákazníky, doslova by se dalo říct, že se jim vnucuje do pozornosti.

Velice dobře vystihuje rozdíl mezi inbound a outbound marketingem infografika od Voltier Digital

inbound marketing, outbound marketing

Inbound marketing – marketing bez výstižného českého překladu

inbound marketingPojem Inbound marketing by se dal volně přeložit jako marketing zaměřený:

      • na nalezení firmy, značky, produktu
      • směrující na web stránku nebo e-shop
      • vázaný na produkt nebo značku.

 

Inbound marketing využívá neplacené možnosti propagace, zejména:

  1. blogy
  2. sociální sítě
  3. SEO optimalizaci kvalitního a hodnotného obsahu

Blog a inbound marketing

Provozování úspěšného blogu předpokládá, že máte:

  • vlastní URL adresu blogu – např. subdoménu blog.vasedomena.cz
  • aby jste si udrželi stabilní návštěvnost, blogujete pravidelně
  • z hlediska SEO obsahují blogposty kvalitní obsah, klíčová slova a hypertextové odkazy směrující na váš web
  • dostatek tém, o kt. psát – pokud nemáte o čem blogovat, podělte se o skutečné zkušenosti, odpovězte na dotazy klientů nebo návštěvníků www stránek, inspirujte se v komentářích
  • výstižné, zábavné a zajímavé nadpisy blogspotů, pokud píšete článek jen kvůli SEO, nezapomeňte, že nadpis by měl obsahovat klíčová slova

Sociální sítě a inbound marketing

Pro vás, jako provozovatele internetových obchodů nebo www stránek, představují sociální sítě prostor, kde můžete:

  • ukázat vaši pestrou nabídku a služby
  • komunikovat s odborníky z vaší branže a získavat od nich další vědomosti
  • odpovídat na dotazy vašich potenciálních zákazníků

SEO optimalizace a inbound marketing

K SEO optimalizaci se váže práce s hodnotným obsahem (on page SEO). V rámci off page SEO nezapomínejte na budování tzv. inbound links – obsahujících relevantní anchor text. V rámci SEO optimalizace jako strategie inbound marketingu doporučujeme sdílet vaše soubory na internetu, např.:

Co všechno je inbound?

Součástí inbound marketingu může být:

  • SEO optimalizace
  • infografika
  • emailing
  • sociální sítě
  • webináře
  • recenze
  • PR zprávy
  • podcast
  • diskuze
  • inbound linky – odkazy
  • video
  • blog

3 pravidla inbound marketingu

  1. Get Found – nechte se najít! Na sociální síti, na blogu, na diskuzním fóru, prostřednictvím infografiky …
  2. Convert – změňte návštěvníka na zákazníka
  3. Analyze – analyzujte získaná data, využívejte statistiky návštěvnosti Google Analytics a rozšíření Google E-commerce

 

5 tipů jak vytvořit úspěšný inbound marketing plán

  1. Identifikujte své cílové zákazníky – k tomu, aby jste dostali zákazníky na své www stránky nebo internetový obchod, potřebujete vědět, kdo jsou vaši zákazníci, odkud k vám přicházejí. Opět příležitost pro reporty z Google Analytics. Sestavte si profil průměrného zákazníka – kolik je mu let, kde bydlí, pohlaví …
  2. Nastavte požadovanou akci – vyplývá z vašich obchodních cílů, potřebujete zvýšit počet objednávek nebo získat nové mailové adresy pro zasílání newsletterů?
  3. Sestavte si vaši kampaň – řekněme, že členem vaší vánoční nabídky bude nejnovější fotoaparát XY. Podpořit prodejnost produktu můžete samozřejmě na sociální síti, newsletterem, článkem na blogu nebo např. infografikou, kt. bude prezentovat výsledky vašeho průzkumu/ankety …
  4. Buďte sociální tam, kde i vaši zákazníci – Pinterest je síce trendy, pokud nabízíte např. oblečení, ale co z toho, když vaše zákazníčky mají profily na Facebooku? Zbytečně neplýtvejte tvorbou interesantní nástěnky na Pinterestu, ale spíš si připravte hodnotné fotografie, kt. zveřejníte do fotoalbumu na Facebook stránce.
  5. Nezapomeňte na statistiky – jakýkoliv krok v rámci inbound marketingu podniknete, vyhodnoťte i statisticky, aby jste do budoucna neopakovali stále tu stejnou chybu.

Více informací o inbound marketingu najdete i zde:

 

 

vytvořit www stránku, vytvořit e-shop

 

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)