Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Rich snippets a jejich význam pro SEO

biznisweb.sk - tvorba web stránok s rich snippetsGoogle Rich Snippets (strukturovaná data, odkazy nebo úryvky) pomáhají uživatelům internetu najít to, co právě hledají.

Ve formě textového odkazu, často např. obohaceného obrázkem, referují o tom, co návštěvník po kliknutí na odkaz uvidí a zároveň se ho snaží ovlivnit, aby na odkaz klikl.

Podobné značkování využívá Google i při zobrazování videí.

Google představil Rich Snippets v roce 2009, k dispozici ale byly jen pro anglicky mluvící krajiny. Od roku 2010 spustil i jazykové verze.

Pokud si potřebujete nejdříve vyzkoušet jak se budou strukturované odkazy zobrazovat, k dispozici máte testovací nástroj od Googlu. Stačí jen zadat HTML kód.

Formáty rich snippets

Jak se bude odkaz zobrazovat ve výsledcích vyhledávání dokážete ovlivnit. Stačí, když do zdrojového kódu Vaší www stránky nebo internetového obchodu vložíte značky ve formě:

  • mikrodat
  • mikroformátů
  • RDFa

Představme si podrobněji, co konkrétně dokáží Rich Snippets pozitivně ovlivnit:

1. Zvýšení míry prokliků (CTR)

CTR představuje percentuálně vyjádřený poměr počtu uživatelů, kteří klikli na Váš odkaz k počtu zobrazení Vaší www stránky v SERP.

V praxi může nastat i situace, kdy se CTR zvýší i přesto, že jste zaznamenali pokles ve výsledcích vyhledávání.

Podle HubSpot mohou úryvky zvýšit CTR až o 30%.

Právě fakt, že prostřednictvím strukturovaných dat nabízíte Vašim potenciálním zákazníkům vyhledávané informace, a to ještě před samotným rozkliknutím Vašeho odkazu v rámci SERP, zvyšuje míru prokliků.

Ale na zvýšení CTR se podílejí všechny následující body.

2. Zvýšení návštěvnosti web stránky a snížení Bounce Rate

Atraktivita odkazů ve výsledcích vyhledávání hraje hlavní roli i v tomto případě. No, uznejte sami, když hledáte recept na chutné grilované maso a na Google uvidíte odkaz s fotografií a bez, na který z nich kliknete?

Čím více dokážete upoutat pozornost uživatelů v Googlu, tím se Vaše šance na úspěch zvyšují a pokud v nabízení poutavého a hodnotného obsahu pokračujete i na Vašem webu, minimalizuje se rovněž i míra odchodů z www stránky.

3. Zvýšení atraktivity obsahu na www stránce/e-shopu

Prostřednictvím strukturovaných úryvků můžete zveřejnit např.:

  • hodnocení zákazníků Vašich produktů – tzv. hvězdičkové hodnocení
  • ceny produktů (příp. rozmezí cen nebo měna) a informace o dostupnosti na skladě
  • další produktové informace – zda se jedná o nové nebo použité zboží
  • informace o probíhajících slevách a akcích (např. doba trvání slevy)
  • novinky z Vašeho blogu nebo RSS – zobrazí se zkrácená verze blogpostu a datum publikování
  • termín a místo konání akce, např. eventu, kt. organizujete nebo jste jeho sponzorem či účastníkem
  • jméno autora – např. blogpostu
  • fotografie
  • místo bydliště
  • dobu trvání – např. skladby nebo přípravy receptu

Google umožňuje využít strukturovaná data pro:

  • recenze
  • lidi
  • produkty
  • firmy a organizace
  • recepty
  • události
  • hudbu

Rich Snippets proto používejte plošně, pro celé Vaše webové stránky, nejen na nejnavštěvovanějších podstránkách.

4. Donedávna odkazy s identifikovaným autorem přitahovaly pozornost uživatelů mnohem více než placené odkazy

Jak dokazovala studie SearchEngineJournal, po zavedení Google Authorship-u se zvýšil počet prokliků na odkazy i v případě, že se nacházely na nižších pozicích jako top 3.

Google ale v souvislosti s autorstvím připravil nepříjemnou změnu. Profilové obrázky autorů se ve výsledcích vyhledávání přestaly zobrazovat.

Údajně je nutné pročistit vzhled výsledků vyhledávání a Google Authorship se neosvědčil tak, jak Google očekával.

5. Přesmerování návštěvníka na konkrétní podstránku

Stejně, jako PPC reklamní odkazy, dokážete i prostřednictvím strukturovaných úryvků nasměrovat návštěvníka na konkrétní Landing Page, na které nabízíte vyhledávaný produkt, resp. informace.

Přesměrování na konkrétní podstránku oceníte i jako účastníci eventů. Nasměrujte návštěvníky přímo na podstránku Vašeho webu, kde najdou všechny potřebné informace.

6. Pomáhají lépe pochopit text

Dnes, když drtivá většina píše bez diakritiky nejen sms, ale i příspěvky na sociální sítě, maily, v některých případech i byznys maily a gramatická pravidla se svévolně vytrácí, hodí se, když uživatelům usnadníte výběr odkazů v SERP. Snippets jim pomohou globálněji pochopit, co na Vašem webu najdou.

Nemluvě o užitečnosti v případě, že konkrétní uživatel má problémy s porozuměním psaného textu.

7. Získáváte náskok před konkurencí

Pokud Vaše konkurence zaspala na vavřínech a k využití rich snippets se ještě nedostala, získáváte jednoznačně obrovskou výhodu. Vaše odkazy jsou pro uživatele mnohem zajímavější, jelikož oproti konkurenci dokážete poukázat na cenové výhody, dostupnost a např. i názory dalších uživatelů. Jednoduše řečeno, díky snippets vyrukujete s konkurenčními výhodami přímo v SERP-u.

V případě e-shopů jednoznačně vede hvězdičkové hodnocení. Pokud používáte CMS Flox 2.0, ve Vašem e-shopu je implementace hvězdičkového hodnocení zdarma, stačí ji zaktivovat.

tvorba e-shopů s rich snippets

hvězdičkové hodnocení – rich snippets na e-shopu od ByznysWeb.cz

8. Zvyšují důvěryhodnost

Díky hodnocením zákazníků dávají Vašim potenciálním zákazníkům jasně najevo, že nákup u Vás je ověřený.

V rámci strukturovaného úryvku  je možné uvést i Vaše kontaktní údaje, takže Vám zákazníci mohou zavolat bez kliknutí na Vaši sekci Kontakt.

Po zrušení zobrazování fotek z Google autorství Vám reliabilitu pomohou budovat zejména nabídka kvalitních produktů a služeb, aktivní komunikace se zákazníky a zákaznický servis.

 

Význam rich snippets pro SEO

Rich Snippets mají pro SEO obrovský potenciál.

Pomáhají plnit konečný cíl Googlu – vytvořit pro uživatele nejlepší podmínky, aby dokázali vyhledat ty nejvíc relevantní výsledky ještě předtím, než kliknou na samotný odkaz.

Strukturovaná data šetří čas vyhledávajících a pomáhají zatraktivnit výsledky vyhledávání.

Nemluvě o tom, že Google preferuje www stránky a e-shopy, které snippets odkazy reálně využívají.

Proto, pokud máte Vaše stránky propojené s Google +, zobrazují se Rich Snippets i v případě, že nejste přihlášeni.

Pozn.: článek byl publikován v časopisu ManazerskeCentrum.sk

Zdroj:

https://support.google.com/webmasters/answer/99170?hl=cs

https://blog.byznysweb.cz/2014/01/rich-snippets-skvely-zpusob-zvyseni-navstevnosti/

http://www.byznysweb.cz/a/573

http://www.byznysweb.cz/a/579

http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets

https://support.google.com/webmasters/answer/146750?hl=cs

http://www.searchenginejournal.com/eye-tracking-study-importance-using-google-authorship-search-results/71207/

http://blog.hubspot.com/marketing/power-google-rich-snippets-ecommerce-seo-ht

http://googlewebmastercentral.blogspot.sk/2009/05/introducing-rich-snippets.html

http://blog.hubspot.com/marketing/how-to-use-google-rich-snippets

http://www.superlectures.com/barcampvsetin2012/downloadFile?id=16&type=slides&filename=jak-ziskat-lepsi-pozice-ve-vyhledavacich-pomoci-google-aktualni-zkusenosti

https://plus.google.com/+JohnMueller/posts/PDkPdPtjL6j

https://support.google.com/webmasters/answer/1408986

 

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)