Newsletter – Jak odhalit a sledovat negativní SEO aktivity
Nezobrazuje se Vám tento newsletter korektně? – klikněte zde.
Pokud by jsme chtěli definovat negativní SEO, môžeme mluvit o snaze o poškozění konkrétní web stránky, e-shopu, resp. jen konkrétní podstránky. V lidské řeči by se dalo říct, že negativní SEO je nechutná praktika konkurenčního boje.
Negativní SEO může mít různé podoby, např.:
- pomlouvání a jiné aktivity související s poškozením dobrého jména společnosti
- nepřiměřené hejterské aktivity
Nejčastěji se však jedná o soubor aktivit, které si kladou za cíl:
- snížit indexaci www stránky konkurence
- snížit pozice konkurenta na vybraná klíčová slova
- poškodit odkazový profil
I přesto, že existenci negativního SEO je těžké dokázat, následkem algoritmu Penguin výrazně vzrostl počet těch, kteří sílu negativního SEO pocítili na své web stránce nebo e-shopu.
Kreativní vyděrači např. zasílali email s informací, že pokud provozovatel web stránky nezaplatí XY USD, zničí jej spoustou negativních zpětných odkazů.
Vyjádření odborníka z Google Webmaster Tools Matta Cuttsa k negativnímu SEO najdete v následujícím videu:
Stručné shrnutí:
- podle p. Cuttsa je mnohem více těch, kteří o negativním SEO mluví než těch, kteří jej pocítili na vlastní kůži
- pokud jste zjistili, že na Vaše web stránky nebo e-shop směřují podezřelé, nekvalitní odkazy, využijte nástroj „Disavow backlinks“ – více informací o Disavow links. Výhodou je, že odkazy můžete nahrát z připraveného CSV souboru, resp. zakázat indexaci jakýchkoliv odkazů z konkrétní domény.
Jak se proti negativním SEO praktikám bránit?
V případech, kdy byly negativní SEO aktivity zvěřeny do rukou laikovi, je možné dohledat poškozující zdroje, ale když se konkurence rozhodla porazit svého soupeře stůj co stůj a najít si odborníka, šance jsou téměř nulové.
I když se tento způsob konkurenčního boje objevuje většinou u větších firem, není na škodu pár „preventivních“ kroků aplikovat a u menšího webu:
- Základem je vybudovat přirozeně silní odkazové portfolio – tedy registrace v relevantních katalozích a srovnávačích má smysl.
- Zpětné odkazy pravidelně analyzujte a používejte kvalitní nástroje, které Vás upozorní na podobné aktivity, např.:
- ahrefs
- majesticSEO – doporučujeme
- Google Webmaster Tools – doporučujeme
- CognitiveSEO
- UberSuggest.org
- RivalIQ
Doufejme, že se to nikdy nestane, ale pokud by jste se v praxi setkali se situací, kdy se Vás konkurent snaží tímto způbem atakovat, braňte se!
Braňte se na sociálních sítích, v diskusích, zapojte spokojené klienty, Váš team.
Braňte se sérií PR článků, snažte se dohledat všechny poškozující zdroje a konkurenční aktivitu zastavit.
Braňte se mikrowebem – vytvořte si další internetové stránky, kt. naoptimalizujte na Vaši značku a firmu.
V neposlední řadě pouvažujte o zaangažování právnika.