Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Jak vytvořit úspěšnou značku bez velké investice 1. část

Vybudovat kvalitní značku vůbec není jednoduché. A už vůbec ne s minimálním rozpočtem. Přesně toto téma nás zaujalo na E-shop víkendu 2016. Přednášel tam o něm Jakub Čech. My se s vámi v tomto článku rádi podělíme o jeho užitečné rady.

Proč budovat značku neboli tzv. brand?

  1. Kvalitní značka zvyšuje prodej – značka, která se dostane do povědomí lidí svou kvalitou, je pro nové zákazníky důvěryhodnější. Nebojí se v takovém e-shopu nakoupit ani v případě, že má vyšší ceny, než by si přáli. Když klient ví, že se na váš e-shop a vaši značku může spolehnout a vámi dodané produkty nebo služby budou bez problémů, rád si i připlatí. Vaše spolehlivost a kvalita vám pomůže vybudovat si brand.
  2. Roste loajalita zákazníků – když u vás v e-shopu klient nakoupil a byl spokojený, je velká šance, že to nebylo naposledy. Nebude váš e-shop hledat přes placenou reklamu na Heurece nebo Googlu, ale půjde přímo na vaši stránku, protože si vaši značku zapamatoval. Takto se chová loajální zákazník, který navíc ještě šetří vaše náklady na PPC reklamy. Přilákat nové klienty můžete i za pomoci kvalitního content marketingu.
  3. Fungují doporučení – když jsou vaši klienti spokojení, pochválí vás. Nebudou váhat o tom mluvit. Tento typ reklamy není jen o tom, aby nadšený klient přišel domů a pověděl svému okolí o tom, jaký nákupní zážitek zažil. Je nám jasné, že ne v každém odvětví je tento efekt dosažitelný, ovšem osobní doporučení fungovalo odjakživa a stále v byznyse spolehlivě funguje.

 

Čím posílit svou značku?

Firemní kultura – ptáte se: Na co je dobrá? Napomáhá firemní image ve více směrech. Spokojení zaměstnanci dělají vaší firmě dobré jméno i mimo pracovní dobu. Nemají obavy vás doporučit oni ani jejich známí, kteří o vás slyšeli z vyprávění. To stejné platí i v případě bývalých zaměstnanců. Transparentní, lidská a férová firemní kultura je jasným signálem, že obchodní vztahy s vámi se budou nést ve stejném duchu. Bude vidět už na první pohled, že vám záleží na spokojenosti klientů, ale i zaměstnanců a že pro ně vytváříte příjemné a podnětné pracovní prostředí.

Když budete mít pro své zaměstnance vytvořené dobré pracovní podmínky a kvalitní firemní kulturu, budou se k Vám hlásit uchazeči s kvalitními pracovními zkušenostmi a schopnostmi. Také vaši zaměstnanci na sobě budou rádi pracovat a budou se zlepšovat, protože vědí, že se jim to vrátí a budou se moct realizovat. Ačkoli si tento fakt mnozí zaměstnavatelé neuvědomují, spokojení zaměstnanci jsou také jedním z nosných pilířů úspěšné značky.

Měnit svět k lepšímu – může jít jen o maličkosti, kterými podpoříte dobrou myšlenku nebo pomůžete zlepšit své okolí, například formou sponzoringu. Pomoct měnit svět k lepšímu však můžete i tím, že budete nabízet co nejkvalitnější služby a produkty. Snažte se věci dělat nejlépe, jak umíte, a pomozte laťku kvality posouvat stále o něco výše. Nemusíte se bát inovací a zlepšování jen proto, že jste malá firma. Kvalitní služby, starostlivost a prospěšné inovace vaši zákazníci ocení.

vytvořit eshop rychle, rychlá migrace dat z jiného eshop systému

Základní pilíře úspěšné značky

  • Kreativita a odlišnost – značka jako taková vás má odlišit od Vaší konkurence, to je v podstatě jedna z jejích základních úloh. Váš klient je jen člověk jako vy. Uvažujte na tím, čím ho překvapit, potěšit, zaujmout. Nebojte se vybočit z řady a přinést něco nového. V tomto směru se kreativitě meze nekladou a je třeba myslet na to, že reklamy je všude kolem hodně. Chceme-li oslovit svoje zákazníky, musíme se snažit vyhnout nudě a být kreativní. Pro tyto účely můžete využít například Bonusový systém.

 

  • Přidaná hodnota – v tomto případě však nemyslíme dopravu zdarma, zlevněné poštovné a podobně. Například máte-li stabilní zákazníky, můžete je zkusit jako majitel firmy oslovit přímo, poslat jim e-mail nebo zavolat a informovat se, co se jim u vás líbí, případně co by zlepšili. Podstatné však je, abyste to byli vy osobně. Mnoho firem najímá brigádníky, aby dělali průzkumy, které jsou však neosobní. Takže zkuste osobní přístup. Získáte cennou zpětnou vazbu, protože žádný specialista, marketér ani odborník neohodnotí vaše služby přesněji než klient, který u vás opakovaně nakoupil. Také si vybudujete vztahy se zákazníky a ti ocení váš osobní zájem. Získáte tím mnohem více.

 

  • Konkrétní cílová skupina zákazníků – je velmi důležité si na začátku stanovit, kdo je vaše cílová skupina, a svůj marketing, služby a produkty cílit přímo. Když prodáváte například luxusní oblečení, vaši zákazníci od vás budou očekávat informace ze světa módy a nejnovějších trendů. Když podnikáte ve stavební sféře a cílíte na profesionální mistry a řemeslníky, vaši klienti budou očekávat zajímavosti, informace a sortiment odpovídající úrovni jejich potřeb. Soulad s vaší cílovou skupinou zabezpečí, že budete přesně vědět, co vaši klienti potřebují. Oni vám budou důvěřovat, protože budou vědět, že jim rozumíte a pomůžete naplnit jejich potřeby.

 

  • Jasná pozice a definice vaší firmy – je dobré, když dáte svým klientům transparentně najevo, kdo jste a jaká je vaše firma. Není třeba tvářit se jako mezinárodní firma, když podnikáte lokálně ve svém regionu. Když si vybudujete image, který neodpovídá vaším skutečným možnostem, můžete působit nedůvěryhodně a v konečném důsledku své klienty odradit.

 

  • Dlouhodobá firemní vize – je velmi prospěšné, když vaši klienti znají vaši vizi a směřování. Je dobré dávat najevo svou stabilitu a odhodlání pokračovat a zlepšovat se, růst dále. Každý z nás si rád a záměrně vybírá obchodní partnery a dodavatele, kteří tu byli včera, dnes a budou i zítra, když je budeme potřebovat. Potřebujeme pocit, že se na ně můžeme spolehnout i v budoucnosti a nemusíme dále ztrácet čas hledáním něčeho nového. Lidé se rádi vracejí tam, kde se jim líbilo a kde se stále pracuje na kvalitě a profesionalitě, která posouvá dál firmu i zákazníky.

 

Už víme, proč budovat značku a na jakých pilířích by měla naše značka stát a proč. V dalším článku se můžete těšit na nejoptimálnější plán budování značky. Rozebereme si krok za krokem všechno, co bychom rozhodně měli do budování své značky zahrnout, pokud chceme podpořit její cestu za úspěchem.

avatar
Autor: Lukáš Koprivňanský Lukáš pracoval jako Key Account Manager pro klienty ByznysWeb.cz a BiznisWeb.sk. Momentálně řeší UX a SEO v ui42.sk.