Jak pomůže affiliate marketing vašemu e-shopu dosáhnout stanovených cílů nejen v roce 2020?
S Jaroslavem Janíčkem z AffilBox.cz jsme si povídali i o tom, jak prostřednictvím affiliate marketingu:
- zvýšit obrat e-shopu,
- překonat konkurenci,
- budovat povědomí o značce
- ale i o tom, jak na úspěšné affiliate kampaně v roce 2020.
1. Jardo, nedávno jste s Ondrou Martinkem koupili od Mária Roženského AffilBox. Začali jste zhurta, a to skvělou 30% slevou pro nové zákazníky v rámci Cyber Monday. Co plánujete na letošní rok?
Je to tak, začali jsme Cyber Monday slevou 30 % na první rok licence a mělo to velmi dobrou odezvu, proto tento rok chceme s podobnými akcemi pokračovat. Určitě chceme i navázat nové spolupráce v rámci našeho affiliate programu, kde nabízíme pro naše partnery provizi 1000 Kč za základní licenci a 2500 Kč za licenci PRO.
Registrovat se do našeho affiliate programu můžou partneři na https://partner.affilbox.cz/.
V AffilBoxu chystáme:
– více nových funkcí než kdy dřív,
– více vzdělávacích materiálů pro naše klienty,
– napojení na všechny e-shopová řešení na pár kliků,
– průvodce nastavením AffilBoxu od registrace po spuštění
a mnoho dalšího…
2. Na webu AffilBox.cz uvádíte, že výhody affiliate marketingu využívají jen 2 % obchodníků v ČR. Přitom pokud e-shopař zavede svůj vlastní affiliate program, dokáže zvýšit své tržby v rozmezí od 10–60 %. Na co je potřeba myslet předtím, než se rozhodnu vytvořit svůj vlastní affiliate program? Jakých chyb by se měli začátečníci vyvarovat?
Strašně malé procento e-shopů využívá affiliate program, a to je velká škoda. Řekl bych, že na SK trhu je to procento ještě menší.
Affiliate marketing má tu obrovskou výhodu, že je to dlouhodobý marketingový kanál. Samozřejmě trvá nějakou dobu, než vybudujete základnu affiliate partnerů. Nicméně, jakmile se vám to povede, může vám affiliate program přivádět stabilní přísun objednávek měsíce nebo roky.
Chtěl bych tady zdůraznit, že affiliate marketing není úplně vhodný pro začínající e-shop. Začínající e-shop by měl nejdříve vyzkoušet ostatní marketingové kanály, jako je PPC reklama, a zjistit, zdali je vůbec e-shop životaschopný. Pokud e-shop prodává, má spokojené zákazníky, pak je vhodné přidat další marketingový kanál v podobě affiliate programu. Pokud e-shop není schopný prodávat přes jiné marketingové kanály, pak ho affiliate marketing nespasí.
3. Jaké jsou další přínosy affiliate marketingu pro provozovatele e-shopů?
Je jich mnoho, jak jsem uvedl výše, je to setrvačnost tohoto marketingového kanálu, dále je to:
- Přesnější měřitelnost nákladů – partnerům se platí za uskutečněnou objednávku, proto se dá poměrně dobře spočítat náklad na objednávku (vždy je potřeba počítat i překryvy z jiných marketingových kanálů).
- Povědomí o značce – tím, jak vás partneři propagují, zvyšují povědomí o vaší značce a o vašich produktech.
- Vykrývání SERPu před konkurencí – představte si situaci, kdy vaše zboží propagují 4 cashbackové portály, 5 recenzních webů a 3 produktové katalogy. To je 12 webů, kde lidé mohou najít vaše zboží, prokliknout se do vašeho e-shopu a nakoupit. Každý z těchto webů se navíc může umisťovat ve vyhledávání na různá klíčová slova, kde se třeba váš e-shop nemá šanci dostat.
- Dobrý marketing v době krize – pokud přijde další krize, logickým chováním e-shopů bude zvyšování nebo držení nákladů na marketing, při snižujícím se počtu objednávek (samozřejmě záleží na typu zboží). Tedy PPC na Googlu, Facebooku, Instagramu atp. vás stojí čím dál tím víc peněz, ale objednávek ubývá. Náklady na každou objednávku se vám zvyšují. V affiliate marketingu však pořád platíte pouze procento partnerům za uskutečněnou objednávku. Navíc partneři budou v době krize více motivovaní pracovat, protože je propagace vašeho e-shopu může živit a v době krize také potřebují „platit složenky“.
4. Je AffilBox vhodný i pro menší nebo střední e-shopy?
Affiliate marketing obecně není vhodný pro naprosto mladý e-shop. Jak jsem psal výše, je potřeba otestovat jeho životaschopnost na jiných marketingových kanálech. To má samozřejmě několik výjimek:
- Produkty e-shopu neprodává nikdo jiný v SK/CZ a je na ně vysoká hledanost.
- Jedná se o lovebrand, který rezonuje s influencery.
- Jedná se o mladý e-shop, který ale navazuje na úspěšný offline byznys.
AffilBox se hodí zejména pro střední a velké e-shopy. Pokud je e-shop zaběhlý, dobře funguje a jsou na trhu partneři, kteří jsou schopni jej propagovat, pak má velkou šanci, že na trhu uspěje. Za AffilBox potom e-shop platí pouze 9990 Kč (bez DPH) ročně a nemá k tomu žádné další poplatky/provize, jako tomu je u affiliate sítí.
Navíc pokud má e-shop už zaběhlý affiliate program, je často nákladově výhodné přejít na AffilBox z affiliate sítě. Sítě si berou obvykle 30 % z provize vyplácených partnerům. Tedy pokud souhrn provizí, které vyplatím partnerům za 1 rok, přesáhne 30 000 Kč, tak se mi při 30% provizi síti vyplatí přejít na AffilBox. Navíc, pokud partnerům vydělává affiliate program peníze, pak nemají problém e-shop začít propagovat na jiné platformě – obzvlášť, když se jedná o AffilBox, který je na trhu od roku 2011.
5. O tom, jak hledat partnery provizního programu se dočteme i ve vašem FAQ. V souvislosti s momentálním expanzivním trendem by mě ale zajímalo, jak je to s využitím AffilBoxu pro vytvoření provizních systémů k jednotlivým jazykovým verzím e-shopu. Do 5 e-shopů/kampaní by mi tedy měla stačit jedna verze AffilBoxu. Mohu pro tento účel využít AffilBox, nebo se musím poohlédnout po nějakém lokálním affiliate řešení?
Přesně jak říkáte, v základním AffilBoxu je možné mít 5 kampaní, v AffilBoxu PRO je možné mít 10 kampaní a je úplně jedno, jestli to bude 5 e-shopů na SK/CZ trhu, anebo to bude 5 e-shopů po celé Evropě. AffilBox navíc disponuje jazykovými mutacemi, takže lze přizpůsobit jazyk partnerovi v konkrétní zemi.
Pokud si někdo chce postavit mezinárodní affiliate program pro všechny své e-shopy po Evropě, ve verzi PRO nabízíme možnost automatického nastavení jazyka, dle lokality partnera. AffilBox ukáže texty v affiliate programu v jazyce partnera, a pokud v této jazykové verzi AffilBox není, pak se mu ukáže AffilBox ve výchozí jazykové verzi (slovenština, angličtina, čeština, atp).
6. Napojení AffilBoxu na e-shop od ByznysWebu, je snadné. Stejně jako v případě dalších e-shopových řešení. Pro všechny, kteří s Affiliate jen začínají, ale i pro ty zkušenější, kteří se chtějí dozvědět o jeho možnostech víc, je určena kniha Jak prodat více díky Affiliate Marketingu, kterou napsal Mário Roženský. Případně je k dispozici vaše bezplatné poradenství. Chystáte i nějaké webináře nebo školení?
Ano, chystáme webináře se všemi e-shopovými řešeními o tom, jak správně napojit AffilBox a jak spustit vlastní affiliate program.
Chystáme i sérii video školení, která budou zaměřená na jednotlivé dílčí práce, jež je potřeba vykonávat při správě affiliate programu.
Navíc v listopadu proběhlo úplně první školení affiliate manažerů v Brně a máme z toho nejen videa, která poskytujeme našim klientům, ale i vyškolené externí affiliate manažery, jež si mohou naši klienti najmout na správu affiliate programu.
Když se rozhodnete pořídit si AffilBox, vůbec nevadí, že nejste vystudovaní ajťáci. Naše podpora je každý den připravená s vámi řešit všechny otázky, které máte, a s nastavením a se spuštěním affiliate programu vám pomůže. Navíc pokud nemáte čas AffilBox pro svůj e-shop nastavit, nabízíme našim klientům placenou službu nastavení affiliate programu. Výstupem služby je kompletní nastavení affiliate programu a jeho základní propagace.
7. A co trendy v affiliate marketingu na rok 2020? Jak by podle vás měla vypadat fungující affiliate obchodní síť?
Na toto téma jsem pro BiznisWeb.sk udělal samostatný článek – Trendy a smerovanie affiliate marketingu v Česku a na Slovensku v roku 2020.
Abych to ale nějak shrnul:
- Více e-shopů pochopí důležitost affiliate marketingu a bude si vytvářet vlastní affiliate programy.
- Bude přibývat velkých obsahových partnerů, kteří pokrývají mnoho témat napříč segmenty (obvykle recenzní weby).
- Velcí partneři si nechají platit za exkluzivní pozice na svých webech.
- Pokud přijde krize, pak bude affiliate marketing hrát silnou roli v marketingovém mixu a e-shopy s affiliate programy budou náklady na tento kanál optimalizovat.
Chtěl bych moc poděkovat celému týmu ByznysWeb.cz za tento rozhovor a budu se těšit na naši další spolupráci v osvětě e-shopařů o affiliate marketingu.
Chcete si i vy zkusit, jak funguje affiliate marketing nebo jak propojit internetový obchod s Affilboxem?
Seznamte se s výhodami affiliate na 30 dní úplně zdarma. Stačí si vytvořit e-shop nebo webovou stránku v ByznysWebu: