Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Co je to remarketing, aneb za méně pěněz více muziky

Dnes poradíme majitelům internetových obchodů a web stránek jak dostat z internetové reklamy maximum. Co to je remarketing a jak jej lze využít v praxi? Dočtěte se v článku!

Na začátek úvaha …

Přišlo Vánoční top prodejní období. Klienti, kteří celý rok nenašli žádné peníze na reklamu, zatelefonují a chtějí si objednat správu reklamní kampaně v Google AdWords ( tedy PPC reklamu ve vyhledávání Google, Etarget). Jedna kampaň za rok, no alespoň něco. Ale jsem z toho trochu zklamán. Spoléhat se pouze na jednu PPC reklamní kampaň před Vánocemi? A jak získávají zákazníky pro svůj eshop přes rok? Zřejmě nijak. Denně vysvětlujeme, co jsou to srovnávače zboží. Vážení majitelé internetových obchodů a web stránek, prosím, zamyslete se, jak dál a věnujte se online marketingu důsledněji!

Často si představuji, na co bych se soustředil, pokud bych provozoval eshop. Myslím, že alespoň čtvrtinu mého času bych věnoval marketingu. Vzdělávání, co je nové, aplikaci novinek, testováním, občas účastí na nějaké dobré marketingové konferenci. Milí podnikatelé, co tak začít se věnovat propagaci svého eshopu trošku víc a přidat i jinou formu reklamy než v tisku? Podívejme se dnes na remarketing.

Co je to remarketing?

Remarketing vám umožňuje oslovit návštěvníky, kteří v minulosti navštívili vaši web stránku a těmto návštěvníkům zobrazit vaši reklamu.

Vaši návštěvníci se rozhodují před koupí služby, nebo produktu delší čas. Například 15 dnů. V první den navštíví eshop a za dalších 14 dnů navštíví x jiných eshopů, srovnávají, čtou články. Po 15 dnech na nabídku od vás možná zapomenou. Vy se ale klientům můžete stále připomínat díky remarketingu.

Jak využít remarketing v praxi?

Příklad 1: Návštěvník přijde v pondělí na vaši web stránku a nenakoupí, ale večer si jde přečíst zprávy na Idnes.cz a u článku uvidí reklamu na váš internetový obchod a připomene se mu … „aha, tady jsem chtěl něco koupit, jdu tam a hned dokončím objednávku“. Klient nakoupí a vy jste vyhráli.

Příklad 2: Jste online prodejce LCD televizí. Můžete zobrazovat reklamy na LCD televize osobám, které již navštívili sekci televizních přijímačů. Nebo prodávat související produkty z vašeho eshopu, prodávat výkonnější produkty a propagovat ostatní relevantní produkty, jako jsou domácí kina nebo DVD přehrávače.

Příklad 3: Návštěvník přijde na vaši web stránku a vloží produkt do nákupního košíku, ale neobjedná si. Večer jde číst diskuzní fórum. A zde uvidí reklamu na váš eshop s nadpisem „Dokončete objednávku“. Klient objednávku dokončí.

Tímto způsobem to funguje pro produkty, ale i pro nabídku služeb.

Reklamu tak zacílíte na návštěvníky, kteří chtěli objednat (vložili produkt do nákupního košíku), ale nakonec neobjednali. Nebo se na vašem eshopu zaregistrovali, ale nenakoupili. Nebo si prohlíželi nabídku vašich služeb, ale nezatelefonovali nebo nevyplnili formulář.

Která reklama je efektivnější než klasické PPC ve vyhledávání Googlu? – Remarketing

Reklamu nemusíte návštěvníkům eshopu zobrazovat okamžitě. Můžete si zvolit, že reklamu v kontextové síti začnete zobrazovat pouze těm návštěvníkům, kteří u vás byli před 10 dny (nebo v jiném čase).

Reklamu můžete zobrazovat jen po dobu, kterou si sami nastavíte. My například zobrazujeme reklamu všem, kteří navštívili web stránku ByznysWeb.cz za posledních 30 dnů.

Remarketing je nástroj, který podpoří návratnost investic ze všech marketingových kanálů (Google AdWords, srovnávače zboží, bannerová reklama, PR články …). Pokud investujete do Google AdWords, remarketing vaši investici do PPC jen zhodnotí.

Jaká je cena remarketingu a jak nastavit remarketing?

Cena se skládá:
1. ze založení a správy reklamní kampaně (pokud si reklamu nespravujete sami) co se týče ceny, prosím, informujte se.
2. z kreditu, který se přímo mine v Googlu na kliknutí. Denní rozpočet je od pár korun po stovky u větších eshopů.

Rozpočet na AdWords je oddlen od rozpočtu na remarketing, stejně můžete mít AdWords neaktivní a remarketing bude aktivní.

Ze zkušenosti: pokud měříte cenu za konverzi (konverze = nákup, vyplněný formulář, návštěva cílové stránky), při remarketingu je nejnižší cena za konverzi. Super :-).

Výborný návod na nastavení remarketingu nabízejí stránky Google AdWords Pomocník zde a zde.

Remarketingových systémů je víc

Jednoznačně nejrozšířenější systém nabízející remarketing je Google AdWords. Vyplatí se i eTarget.

Zajímavé je, že si můžete nastavit tzv. negativní remarketingové seznamy, např. aby se remarketing nezobrazoval zaměstnancům, nebo návštěvníkům se zájmy, o které Vy zájem nemáte.

A nyní se podívejme na remarketingové funkce budoucnosti od Googlu. Jsou to funkce Similar users a Smart pixel s dynamickým remarketingem. Tyto funkce ještě nejsou v SR a ČR veřejně dostupé, ale mají potenciál. Podívejme se na první z ještě nedostupných funkcí – Similar users.

Similar users

Když kontaktujete podporu Google AdWords, vygeneruje pro vás remarketingový seznam se Similar users. Similar users je skupina uživatelů s podobnými zájmy, jako mají vaši návštěvníci, ale s tím rozdílem, že ve vaší remarketingové skupině prozatím tito návštěvníci nejsou.

Je to velká šance na zvýšení počtu relevantních zákazníků. Google na to využívá nástroj Doubleclick Ad Planner, pomocí kterého se pracovník Googlu podívá, jaké mají návštěvníci vašeho remarketingu zájmy, případně které zájmy pro vás relevantní nejsou.

Více ve videu z Google Display Summit od 37. minuty:
e

Dynamický remarketing

Do web stránky, na všechny podstránky, vložíte jediný kód, který Google volá „Šikovný pixel?“ (Smart pixel). Je to jediný pixel, který má usnadnit vytváření pokročilých remarketingových skupin uživatelů.

K čemu slouží „šikovný pixel“?

Zajišťuje tzv. dynamický remarketing. Reklamní systém Googlu právě díky těmto smart pixelům zjistí, ve které podstránce eshopu návštěvník byl. Do reklamy vloží právě ty produkty, které si návštěvník nejvíce prohlížel. Do reklamního banneru Google vkládá konkrétní produkt s konkrétní cenou. Tato funkce není prozatím u nás veřejně dostupná.

Tyto konkrétní produkty Google načítá z XML feedu. Předpokládám, že jde o XML feed ze služby *Google Nákupy (*pozn. autora – propojení na Google nákupy nabízí ByznysWeb.cz v rámci testovací verze nového redakčního systému FLOX 2.0).

Dynamický remarketing je podobný Dynamickým reklamám ve vyhledávací síti, o kterém jsme psali v tomto článku. 

 

„Čo o mne vie vie vie vieš…“ aneb: generujte si nové remarketingové seznamy přes Analytics

A konečně funkce, kterou umíte sami využít. Vhodné remarketingové skupiny, na které můžete cílit vaši reklamu, si víte vygenerovat pomocí služby Google Analytics.

Zacituji z Google AdWords Nápovědy:

„Jak to funguje?

Proces vyhledávání požadovaných zákazníků jsme usnadnili a urychlili. Vyberte si z definovaných remarketingových seznamů nebo vytvořte vlastní přizpůsobené seznamy, přičemž všechny vycházejí z oblíbených metrických údajů služby Google Analytics, jako jsou zobrazené stránky, trvání návštěvy nebo dokončení cíle. Seznamy zákazníků poté automaticky zašlete do služby Google AdWords a po pár kliknutích můžete spouštět zacílené reklamy. Oslovte právě ten typ publika, který chcete, a to prostřednictvím více než dvou milionů webových stránek v Reklamní síti Googlu.

Kde tuto funkci najdete:

Klikněte na kartu Správce v horním rohu služby Google Analytics (musíte být správcem účtu) a poté klikněte na kartu Remarketingové seznamy.“

tvorba web stránek, tvorba eshopů

avatar
Autor: Peter Polakovič Peter Polakovič - jednatel IRISOFT SYSTEMS, s.r.o. Své bohaté zkušenosti a vědomosti z oblasti tvorby web stránek a e-shopů, internetové reklamy a správy reklamních kampaní aktivně využívá i v praxi. V týmu zastává roli hlavního zdroje pozitivní energie, která z něj vyzařuje i mimo "provozních hodin".

Diskuse k článku