Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

10 tipů, jak uspět ve srovnávačích zboží

Good, better and bestSrovnávače zboží nebo cen nabízejí široký výběr produktů za bezkonkurenčně nejnižší ceny. Zákazník se ale orientuje nejen podle ceny, ale například i podle reliability konkrétního e-shopu.

Registrace do srovnávačů zboží se považuje za jednu z nejrychlejších možností, jak získat první zákazníky pro Váš nově založený internetový obchod, resp. jak zvýšit počet objednávek z Vašeho existujícího e-shopu.

Srovnávače můžeme zařadit mezi nejefektivnější zdroje návštěvnosti (ať už placené nebo neplacené).

Výhody registrace e-shopu ve srovnávačích produktů a cen

  • Zvýšení počtu objednávek a návštěv – právě srovnávače jsou místem, kde natrefíte na zákazníky v tzv. konečném stadiu nakupování, tedy jsou pevně rozhodnuti produkt zakoupit (na základě srovnání cen, doporučení od jiných zákazníků apod.).
  • Získání dalších zpětných odkazů – v rámci linkbuildingu by jste srovnávače neměli ignorovat.
  • Propagace i bez popředních pozic na Googlu – dostat svůj web na první příčky vyhledávačů je pořádná dřina a díky srovnávačům získávají šanci i méně úspěšné weby.
  • Feedback – největší srovnávače umožňují získat hodnocení obchodu a recenze produktů, čím Vám pomáhají budovat důvěryhodnost a Word of Mouth.

Jak tedy uspět ve srovnávačích zboží?

Stačí, když se budete řídit instrukcemi daného srovnávače a například i následujícími radami.

1. Názvy produktů

Pozor! V tomto případě neplatí, že název produktu musí obsahovat klíčové slovo. Produkty jsou korektně zařazeny v případě, že obsahují výrobce, řadu a produktové číslo.

Vzhledem na to, že produkty jsou ve srovnávačích začleňovány do jednotlivých kategorií, je logické, že se pod pojmem „Nikon D7100“ skrývá digitální zrcadlovka.

Pokud si nejste jisti, zda jste postupovali správně, inspirujte se např. na Heureka.cz nebo Pricemania.cz.

2. Využití klíčových slov v popisech produktů

V rámci description by jste se měli snažit vejít cca do 200 znaků, které se ve fulltextovém vyhledávání zobrazují např. na Heureka.cz.

Mělo by se jednat o co nejrelevantnější charakteristiku produktu, ne o snahu propagovat informace o dopravě zdarma apod.

3. Každý produkt musí mít přidělen unikátní produktový kód

Unikátní označení produktu v e-shopu (a následně, samozřejmě i ve srovnávači) musí být neměnné v čase, a to i přesto, že by se změnila například URL adresa produktu. Jedná se o kombinaci maximálně 36 znaků, a to čísel od 0 – 9, malých a velkých písmen bez diakritiky, lomítka a pomlčky.

4. Funkční cesta k produktovým obrázkům

Pokud je Váš e-shop napojen na XML feed dodavatele a stane se, že úložiště produktových obrázků  není dostupné atd., odradí to Vaše potencionální zákazníky. Nikdo přece nebude kupovat holuba na střeše, i když je Vaša cena suverénně nejnižší.

K některým produktům se může vázat i více obrázků – tzv. produktová fotogalerie.

5. Reální skladová dostupnost

Není snad ani nic horšího, jako když si zákazník objedná (a dopředu zaplatí) zboží, který mělo být dodáno např. do 3 dnů a nakonec čeká několik týdnů. To by byl ten lepší případ. V horším scénáři Vás zákazník zkritizuje na sociálních sítích.

Proto by jste měli vědět, jak uvádět availability (nebo delivery date), např.:

  • hodnota 0 = skladem nebo expedice do 24 hodin
  • do 3 dnů = skladem, obvykle do 2 – 5 pracovních dnů
  • do týdne = skladem, dodání do 7 pracovních dnů
  • do 2 týdnů = 8 a více dnů

6. Referencie od uživatelů

Word of Mouth nebo doporučení od spokojených majitelů Vašich produktů je jedním z klíčových faktorů ovlivňujících proces rozhodování o koupi daného zboží.

Uživatelé si vyhledávají reference na sociálních sítích, pod komentáři k produktovým videím nebo přímo na Vašich stránkách, na kterých produkt inzerujete.

A když k tomu připočteme ještě pozitivní recenze produktů a hodnocení Vašeho e-shopu ve srovnávačích zboží, máte na 99 % vyhráno.

Takové hodnocení pomáhají eliminovat obavy z komplikací, resp. nedůvěru k online nakupování a zvyšují důvěryhodnost e-shopu.

Můžete je získat např. od:

  • Heureka.cz – nabízí Ověřeno zákazníky, tedy reální zákazníci informují budoucí nakupující o výhodách a nevýhodách daného obchodu.
  • Pricemania.cz – ocenění Pricemania – Ověřený obchod získá jen ten e-shop, který dlouhodobě zákazníci kladně hodnotí a označují jej jako spolehlivý. Ocenení je, samozřejmě, bezplatné.

Pokud ocenění získáte, Vaše produkty zobrazuje srovnávač nad e-shopy, které jej nemají, takže nemusíte využít ani PPC kampaň.

7. Registrace nejen do nejpoužívanějších srovnávačů

Z praxe doporučujeme registraci do:

  • Heureka.cz
  • Pricemania.cz
  • BoziCeny.cz
  • eArtikl.cz
  • Google Nákupy

8. XML feed koncipován podle požadavek srovnávače

Ve skratce by se dalo říct, že XML feed je datový soubor, který obsahuje potřebné (a vždy aktuální) produktové informace a slouží na export produktů do srovnávačů zboží.

XML feed by se proto měl aktualizovat pravidelně nejen z Vaší strany, resp. ze strany poskytovatele redakčního systému nebo provozovatele e-shopu, ale i ze strany samotného srovnávače. Ve srovnávačích se feedy aktualizují přibližně každé dvě hodiny.

XML feed by měl obsahovat všechna tato pole:

  • produktové číslo
  • název produktu
  • popis produktu
  • URL adresu produktu
  • URL adresu k obrázku produktu, případně ke galerii produktových obrázků
  • v případě, že k produktu máte i video, můžete v XML feedu uvést i URL adresu videa na youtube.com
  • cenu produktu
  • pokud jde o produkt s cenovými varianty, každá z variant tvoří jakýsi podprodukt, aby byla jasně viditelná cena
  • pokud se k produktu vážou jen varianty např. podle barvy nebo velikosti, samostatnou cenu není potřeba uvádět, protože je neměnná
  • výrobce
  • zařazení do kategorie
  • EAN kód produktu
  • dodací lhůtu a ceny za způsob dodání (při platbě předem na účet a při platbě na dobírku),

a proto by jste měli mít k dispozici více variant XML feedů k Vašemu internetovému obchodu.

9. Snížením ceny porazíte konkurenci

To ale samozřejmě dávno víte. Pokud již nevidíte žádné jiné východiště a potřebujete produkt z různých důvodů vyprodat, nemáte ani moc na výběr.

Porazit konkurenční internetové obchody můžete pouze tímto způsobem. Po aktualizaci XML feedu srovnávač zobrazí Vaši nabídku na prvním místě.

10. Sledujte, co je ve srovnávačích nové

Např. Pricemania.sk spustila tzv. Pricemania Academy, kde se v rámci školení a workshopů dozvíte o E-Commerce vše, pěkně od A po Z. Školení jsou vhodné nejen pro majitele začínajících e-shopů, ale i pro administrátory rozběhnutých internetových obchodů.

Stejně důležité je sledovat, zda srovnávač nespustil např. slovenskou verzi, aby jste mohli zaregistrovat Vaši SK doménu apod.

A v neposlední řadě platí – vyhodnocujte návštěvnost, sledujte statistiky prostřednictvím analytických nástrojů a poznejte nákupní proces Vašich zákazníků.

TIP na závěr:

Pokud jste investovali do placené PPC kampaně, např. ve srovnávači zboží Heureka.cz, měli by jste vědět, že ani to Vám nezaručí 100 % úspěšnost v zaindexování produktů.

Ale na druhé straně to, že Váš produkt není zařazen, neznamená, že se ve srovnávači nedá najít. Dohledat jej můžete na dalších stranách, ve výpisu ostatních produktů z e-shopů, které nevyužívají reklamní kampaň.

Lepšímu zařazení produktů do XML feedu značně pomůže správný výběr kategorie, vyplnění EAN kódu a správná volba názvu produktu.

Pozn.: článek byl publikován v časopisu Ezisk na Manazerskecentrum.sk

vytvořit www stránku, vytvořit e-shop

tvorba www stránky

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)