Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Internet je sice SEXY, ale co to znamená pro moje stránky? – 1.část

konferencia internet je sexy

Internet je SEXY

Jak možná víte, dne 29.listopadu 2011 se v Bratislavě konala konference s interesantním názvem – Internet je sexy.

Speakři nejen ze Slovenska, ale i z Belgie, Rakouska a Dánska prezentovali své zkušenosti s online marketingem.

Pokud jste se konference nemohli zúčastnit, myslím, že jste přišli o mnoho zajímavých informací.

Proto mi dovolte, podělit se o ně.

internet je sexy, Ján ŠifraKonference se konala pod taktovkou brand new organizátora Jana Šifry (marketingový konzultant na volné noze) a jeho teamu.

Jan v rychlosti prezentoval výsledky průzkumu na téma – Kdo se u Vás stará o marketing na internetu, kterého se zúčastnilo 300 slovenských firem. Zjistilo se, že marketing na internetu většinou firmy řeší přes outsorsingované odborníky, jelikož je velice málo kvalifikovaných online marketingových pracovníků na volné noze. Dále se využívají externí grafici, programátoři nebo digitální marketéři. Alarmující ale je, že mnoho firem řeší prostřednictvím externistů PPC a SEO reklamní kampaně.

Žádný externista, neznalec redakčního systému, na platformě kterého funguje Váš web, Vám nedokáže stránky zoptimalizovat na takové úrovni jako např. interní odborník dané společnosti, u které web stránky provozujete.

Například i my v ByznysWeb.cz umíme našim klientům poradit (i bezplatně v rámci SEO pohotovosti), jaké kroky podniknout, aby se dostali na první místa v Googlu a Seznamu.

internet je sexy, Marta MajewskaJako druhá se představila sympatická Marta Majewska s šarmantním názvem prezentace Don`t call me bitch!

Marta je víceprezidentka EMEA pro sociální sítě a digitální média v PR agentuře Porter Novelli v Belgii.

Apelovala na všechny marketéry, aby navázali styky nejen s novináři, ale i s bloggery. Bloggeři, jak se za poslední rok až dva ukazuje, mají exluzivní postavení co se týče důvěryhodnosti. Jsou nestranní, nikdo je neplatí, nemají proto důvod zavádět lidi. Spolupráce s bloggerem znamená budování vztahů se 3 základními pravidly:

  1. respekt, úcta – bloggeři jsou lidé s autoritou, oslovujme je jménem
  2. relevantnost – ani jedna velikost bot nepasuje celé populaci, snažme se vzájemně si vyhovět,  hledejme kompromisy ve spolupráci, nebojujme mezi sebou
  3. relationship – vzájemný vztah

thapir.com, Martin HorváthTřetí speaker měl být Mike Borras z Tupalo.com, ale neplánovaný meeting s partnery umožnil prezentovat se Martinu Horváthovi (v minulosti působil v Pelikán.sk) a představit kromě “SoLoMo” i svůj Thapir.com.

Martin vysvětloval pojem Social-Local-Mobile (“So-Lo-Mo”).

Social znamená, že nikdo nechce být sám, chce se socializovat, začlenit se do určité komunity. V minulosti byli zdrojem sociálních kontaktů hospody (v některých oblastech a na vesnicích doposud), dnes tu máme sociální sítě. Sharujeme do zbláznění – co kdo vařil, kde jsme byli, kolik jsme zhubli, co jsme si kde koupili, co máme nové … Kdo nesdílí obsah, vědomě se distancuje od sociální společnosti.

Local podle amerických výzkumů znamená rádius 1km, v rámci kterého se cítím bezpečně (nejčastěji se jedná o okolí bydliště, práce). I to je důvod, proč chodíme do svých lokálních podniků. Jakmile zajdeme na místo, které neznáme, pociťujeme určitý diskomfort.

Mobile – fenomén dnešní doby. Na Slovensku je momentálně 1 milión smartphonů, v ČR se do konce roku 2011 odhaduje počet 750 000 chytrých telefonů. V roku 2014 počet přístupů na internet z mobilních zařízení na Slovensku převálcuje počet přístupů z klasických PC a notebooků. 30% uživatelů Facebooku a 50% uživatelů Twitteru využívá mobilní internet.

Mark Kramer, netural, internet je sexyČtvrtý speaker, Mark Kramer z rakouské agentury NETURAL nás seznámil s Augmented reality (tzv. vložená nebo vnořená realita).

Augmented reality (AR) poskytuje nový mediální zážitek prostřednictvím množství aplikací dostupných přes mobilní zařízení a tablety. Zní to jako sci-fi, ale ve světě je to běžná součást života.

Přes AR ani obyčejný obraz na zdi není 2D, ale 3D animace s příběhem. Mark prezentoval brand new aplikaci od PolarRose ze Stockholmu, která po odfotografování tváře hledá profil na Facebooku. Super věc zejména pro stydlivé mladé muže jak navázat konverzaci na párty :D. Nebo si představte, že AR umožňuje vyzkoušet si brýle nebo oblečení přes internetový obchod. Přes webkameru snímá aplikace Vaše pohyby a proto máte pocit, že oblečení se přizpůsobí Vašim křivkám, vidíte, jak Vám brýle sedí ze všech úhlů pohledu.

S AR ani obyčejný kečup Heinz není kečupem. Hospodyňky, znáte to, procházíte obchodem a přemýšlíte, co uvařit. A najednou si vzpomenete, že máte na smartphone aplikaci, prostřednictvím které si kečup hezky vyfotíte a zobrazí se Vám recepty na lasagně, těstoviny apod.

stratégie, Daniel KöpplNásledovala panelová diskuse moderovaná novým šéfredaktorem slovenských Strategií – Danielem Köpplem o tom, komu patří internet, na koho se obrátit, pokud chcete kvalitní digitální kampaň. Kolik takové kampaně stojí, kolik jsou slovenské firmy ochotny investovat…

 

Diskuse se účastnili sexy páni:

internet je sexySympaťáci se v rámci panelovky shodli, že internet je vlastně médium (nejen web, je šířitelný i mimo webu), nabízí digitální nástroje a aplikace, umožňující okamžitý feedback.

Budování image na internetu je celkem složitá věc, ani ne tak jako boj s větrnými mlýny, ale určitě je lepší svěřit se do rukou odborníků.

15% výdajů slovenských firem jde na online kampaně, v ČR je to 20%, v UK až 30%.

Do PPC reklamy se na Slovensku investuje 40% z rozpočtu, v ČR 35% a v UK až 60%.

Podle průzkumů B2B Group na Slovensku (prezentoval p. Potěšil) 50% volného času trávíme u televizních obrazovek, proto 30% investic firem jde do reklamy v televizi.

30% volného času trávíme na internetu, proto 15% firemních investic směruje do internetové reklamy.

 

Peter FaborPátý speaker, Petr Fabor vysvětlil, Co na internetu měřit a proč.

Petr vyvíjí Foretaster, slovenskou, placenou alternativu Google Analytics. Funguje na stejném principu jako Google Analytics, tedy pomáhá analyzovat proces, v rámci kterého se z návštěvníka webu stává zákazník. Jediný rozdíl je, že reporty zasílá Petrův systém mailem, není třeba se přihlašovat do žádného konta.

Pokud chcete podnikat na internetu, měli by jste vědět:

  1. kam investovat své peníze – například do jaké formy reklamy
  2. co na webu změnit tak, aby se vám investice vrátila se ziskem

Juraj Hrčka, internet je sexyŠestý speaker, Juraj Hrčka, který několik let pracoval v DHL s tabulkami a daty, prezentoval v rámci přednášky Digitální svět v očích logistiky Pivot Tables (kontingenční tabulky v excelu).

Díky nim dokážeme data z 10 000 řádků zesumarizovat do reportu na 30 řádků. Přípravu podkladů na prezentaci dat z excelu tak zkrátíme ze 3 hodin na 3 minuty, tedy za týden o 3 hodiny a měsíčně si tak ušetříme 1,5 dne.

 

Jozef Hajnala, internet je sexy 7. speaker, Jozef Hajnala nás seznámil se svou teorií – Jak analyzovat data.

Pokud děláte analýzu, zkuste se na spoustu čísel podívat objektivněberte v potaz více faktorů – koupěschopnost v jednotlivých regionech, počet obyvatel apod. Následně zjistíte, že největší prodejnost je úplně jinde, než se na první pohled zdálo. Jozef tímto způsobem pomohl pojišťovně zvýšit počet uzavřených pojistek.

Jakub Ptačin, internet je sexy8. a zároveň nejsexy speaker byl nepochybně Jakub Ptačin z Etargetu – Infografika jako marketingový nástroj

Jeho prezentace uchvátila pozornost všech v sálu. Účastníci přestali pít kávu, mlsat koláčky, ťukat do počítačů a tabletů.

Rodák z Oravy chrlil “americké” výrazy, zřejmě pro něj rodný jazyk nebyl tak výstižný.

To, že komunikace je obousměrná, již všichni víme, že probíhá v rámci firmy (interně) a zároveň i směrem k zákazníkům (v sociální sféře), víme rovněž.

Vzhledem na fakt, že momentálně nás RSS čtečky zaplavují stovkami mailů denně, stáváme se línými, proto je dobré všechno zjednodušovat, odlehčit.

A zde přichází na radu infografika. První grafy se v historii datují od r.1768, první koláčový graf zde byl v r. 1801, mapa metra v Londýně s infografikou v r. 1933. Výsledek infografiky je takový, že máme určité zaužívané stereotypy, do paměti se nám zakořenily symboly jako WC, zavazadlo, vstup pro imobilní …

Infografika je sdílená, vypráví určitý příběh. Při tvorbě kvalitní infografiky respektujme stereotypy a nesnažme se je měnit, pokud zelená označuje něco pozitivní, neměňme to na červené. Nepoužívejme velká písmena, nahraďme je jasným grafickým prvkem.

 

internet je sexy, Jakob Kahlen, Hello MondayJakob Kahlen z Hello Monday v roli devátého speakra se svým “Have a passion, not a business plan” pokračoval v udržení pozornosti účastníků konference.

Jakob a jeho tým jsou věčné děti, práci si vybírají podle toho, do jaké míry se u její realizace zabaví.

Ukázkou jejich práce je např. www.sesamestreet.org, pro “Sezamovu ulici” zřídili i vlastní wikipedii.

Další super kampaň je Life of George pro LEGO.

Kreativita vyžaduje určitý čas, nedá se jen tak z minuty na minutu sednout za stůl a říct si: “Tááák, a teď udělám bomba projekt!”

Všechno je potřeba do detailu promyslet, vypracovat byznys plán, zůstat skromný, umět říct NE a hlavně – práce Vás musí bavit.

 

Rastislav KlempaV pořadí desátý se představil Rastislav Klempa, který pro Vás dokáže najít vhodné adepty na obsazení pozic pro online oddělení.

Spokojeni jsou s jeho výsledky například ve slovenském Azetu nebo v Ringier Axel Springer.

Rastislav je digitální headhunter a pracuje v ACTIVE Personnel Solutions, s.r.o.

Bohdan Fedor, zuno banka, internet je sexy, ZUNOPoslední, jedenástý speaker, byl Bohdan Fedor ze ZUNO banky.

Výhodou celého online systému, na kterém funguje ZUNO, je, že všechny metriky a nástroje pro měření zdrojů návštěvnosti si dokázali nahodit sami.

PPC reklama jako zaručený zdroj zákazníků se v případě online banky nepotvrdila. Daleko více zákazníků získají, jestli v rámci kampaně nabídnou benefit.

A jak tyto vědomosti využít v praxi? – o tom příští týden 🙂

Poskytneme Vám tipy a triky, jak vylepšit Váš online marketing a zvýšit tak počet objednávek.

tvorba web stránek, tvorba eshopů

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)