Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Internetová reklama – jaké nástroje marketingové komunikace použít?

Dnes jsme sepsali všechny možnosti internetové reklamy.

Jak se propagovat na internetu?

Která reklama je víc a která méně efektivní?

Do čeho určitě jít a co neriskovat?

Zaměřte se na zvyšování návštěvnosti prostřednictvím internetové reklamy.

Jaké nástroje marketingové komunikace
na internetu existují?

1. Klasická PPC reklama v Googlu
2. Remarketingová reklama
3. PPC reklama cílená na zájmy
4. Srovnávače cen
5. Newslettery
6. SEO
7. Blogy
8. Mobilní reklama, mobilní verze web stránky
9. Jiné PPC reklamy podle různých cílení
10. Bannerová reklama
11. YouTube reklama
12. Affiliate
13. Sociální sítě, Facebook, …
14. Slevové portály a cashback
15. Wait marketing
16. Obsahové web stránky
17. Virál, mobilní aplikace, infografika, augmented reality
18. Webová Analytika

Která internetová reklama je efektivnější?

Ve vaší strategii marketingové komunikace určitě doporučujeme využít prvních 6 nástrojů. Z mojí zkušenosti téměř vždy zaberou.

Klasická PPC reklama v Googlu ve vysoce konkurenčních odvětvích může být pro začínající podnikatele drahá. Stále ale dokáže vygenerovat velice vysokou návštěvnost a přivést zákazníky za akceptovatelnou cenu. Podmínkou je mít dobře nastavenou reklamu v Googlu, pokud si nevíte rady, určitě se obraťte na profíky.

Za největší krok dopředu v internetovém marketingu za poslední 2 roky vděčíme remarketingu. Ještě sa mi nestalo, aby byla remarketingová reklama neefektivní. Cena za získání klientů je při remarketingu mnohem nižší než u klasické PPC reklamy v Googlu.

Remarketing je vhodné kombinovat s PPC reklamou cílenou na zájmy. V reklamní kampani společně cílíte na všechny návštěvníky, kteří navštívili sekci Oblečení a zároveň cílíte na stejně nazvaný zájem.

Obrovským zdrojem návštěvnosti pro eshopy jsou srovnávače cen. Mnoho klientů využívajících naši službu na tvorbu www stránek a internetových obchodů ByznysWeb.cz má srovnávače cen jako hlavní internetovou reklamu.

dceňované jsou newslettery, majitelé web stránek je téměř vůbec nevyužívají. Přitom velké eshopy spoléhají právě na newslettery jako top internetovou reklamu. Získání emailů vás nic nestojí, newletter posíláte klientům, kteří již u vás nakoupili a mají k vám dobrý vztah, ideální možnost jak zvýšit tržby.

Internetoviu reklamu měřte! Nejsnadnější je použít Google Analytics a URL Builder. Jak sledovat efektivitu online reklamních kampaní?

Další body jsou spíš doplňkové. Ale kterýkoliv z nich se může stát vašim klíčovým prvkem v komunikačním mixu, který vám pomůže zvýšit tržby. Stačí jen zkoušet, zkoušet a zkoušet.

Představme si blíž jednotlivé nástroje internetové reklamy:

ppc reklama, google adwords1. PPC reklama v Google

Co je to?
Pokud chce klient koupit podprsenku, zadá do Googlu slovo “podprsenka” a zobrazí se textová reklama na váš web nebo eshop. Reklama se může zobrazit nad neplacenými výsledky vyhledávání, reklama je dobře viditelná. Inzerent za reklamu platí podle toho, kolikrát se na reklamu klikne. Platí se pouze za reálně získané návštěvníky.

Jaké jsou nejčastější chyby při nastavení PPC reklamy?
– ignorace shod klíčových slov, více v článku zde
– nenastaveny negativní klíčová slova, nenastaveno geografické cílení, nenastaveno měření konverzí, chýbící propojení se statistikami Google Analytics s nadstavbou E-Commerce, nenastavené rozšíření reklamy zejména rozšíření o podstránky
– další příklady chyb v článku zde

Co se v PPC za poslední roky změnilo?
– nové cílení: viz bod 10
– cílení na mobily/tablety/PC, výhoda je mobilní verze web stránky
– bannerové kampaně
– videokampaně
– lepší Analytika, měření AdWords konverzí, Google Analytics Ecommerce
– cena za klik se výrazně zvýšila, počet vyhledání se znásobil

remarketing2. Remarketingová reklama

Co je to remarketing?
Remarketing vám umožňuje oslovit návštěvníky, kteří v minulosti navštívili vaši web stránku a těmto návštěvníkům zobrazit vaši reklamu. Reklama tak neustále upozorňuje na existenci vašeho webu a i když návštěvník  před objednávkou navštíví 10 jiných webů s podobnou nabídkou, návštěvníka pronásleduje reklama právě na váš web. Klient se vrátí k vám a nakoupí.

Můžete oslovit všechny návštěvníky nebo jen návštěvníky některých sekcí webu. Máte výprodej bund? Zacílte remarketing pouze na návštěvníky ze sekce Bundy.

Remarketing nemusí přinášet jen přímé nákupy, já osobně sleduji i hodnotu Konverze po vzhlédnutí. Konverzia po vzhlédnutí znamená, že reklama se zobrazí návštěvníkovi, návštěvník na reklamu neklikne, ale později nakoupí, nebo vykoná jinou akci (vyplní formulář, přihlásí se na odběr novinek emailem). Klient viděl reklamu a možná právě díky této připomínce dokončil nákup.

Více o remarketingu v článku zde.

ppc, ppc reklama3. PPC reklama na zájmy (text, bannery, video)

Google sleduje, na kterých web stránkách surfujete a průběžně vás zařaďuje do zájmových kategorií. Google to dokáže díky tomu, že využíváte Google služby, např. Gmail. Zájmové kategorie jsou velice přesné a výběr z kategorií je bohatý.

Příklad: Eshop s oblečením může cílit na uživatele, kteří jsou zařazeni v sekcích Spodní prádlo, Čepice, Pyžama, Plavky. Máte akci na čepice? Výprodej plavek? Za pár minut můžete mít aktivní reklamu a cílit na uživatele, kteří čepice nebo plavky v posledních dnech opravdu hledali a tedy je s vysokou pravděpodobností chtějí zakoupit.

Pokud chcete vědět, do jakých zájmových kategorií vás Google zařadil, klikněte zde.

srovnávače zboží, srovnávače cen4. Srovnávače cen

Srovnávače cen na jednom místě porovnávají nabídku z mnoha eshopů. Nemusíte surfovat po 10 e-shopech, všechno máte na jednom místě. Klienti čím dál častěji nakupují právě přes srovnávače zboží.

Do srovnávačů cen zadáváte tzv. XML feed, který obsahuje údaje o vašich produktech. Pokud máte vytvořen internetový obchod v ByznysWeb.cz, zde jsou linky pro XML feed:
info o XML feedu pro Flox1
info o XML feedu pro Flox2

newsletter, novinky mailem5. Newslettery

Newslettery (nabídky zasílané emailem) s oblibou využívají největší eshopy jako Mall, Alza … Jde o využití existující databázi emailů klientů, kteří již u vás nakoupili.

– podstatné je posílat newslettery pravidelně
– populární je posílat personalizované slevové kupony … např. že tento týden je sleva 5% jen pro vás, pokud využijete tento kupon
Jestli máte vytvořen internetový obchod v ByznysWeb.sk, zde jsou návody pro používání Newsletteru:
newsletter ve Flox 1
newsletter ve Flox 2

seo optimalizace, seo rady6. SEO

– Google každý měsíc oznamuje desítky změn tykající se řazení výsledků v neplaceném vyhledávání na svém blogu, probíhají neustálé změny
– preference nového obsahu – blogy, novinky
– striktnější pravidla na zahustění klíč.slov, rozhoduje kvalitní obsah
pozor na Google Panda a Google Penquin

blog7. Blogy

Jak na blog? Jak zvýšiť návštevnosť blogu?
Nebo se zaměřte na získání bloggera.
Blog a SEO optimalizace.

 

mobilní aplikace, mobilní reklama

8. Mobilní reklama, mobilní verze web stránky

Čím dál více majitelů smartphonů, iPhonů, iPadů a tabletů surfuje po internetu zejména prostřednictvím těchto zařízení. V budoucnosti půjdou do popředí mobilní verze www stránek:
– mobilní verze webu mají lepší výsledky (vyšší míra nákupů)
– přes iPady a smarphony můžete mít podstatnou část návštěv a počet objednávek, pokud se mobilům a tabletům nepřizpůsobíte, přijdete o zákazníky. Pokud bude za pár let 30% návštěvnosti přicházet přes mobilní zařízení, přijdete o 30% tržeb.

9. Jiné PPC reklamy podle různých cílení

PPC reklamu můžete zacílit:
a) klasicky ve výsledcích vyhledávání (uvádím v bodě 1)
b) remarketingově (spomínám v bodě 2)
c) podle zájmů (spomínám v bodě 3)
d) na témy – pracovníci Googlu nebo jiného reklamního systému ručně kategorizují web stránky zapojené v reklamním systému Googlu do témat
e) kontext (obsahová síť)
f) umístění (na konkrétní URL)
g) ve vyhledávání obrázků
h) geografické cílení – nefunguje ideálně, jelikož mnoho poskytovatelů internetu má např. pražskou IP adresu a tak sice sedíte v Kladně , podle Googlu ale sídlíte v Praze.

… a další cílení

10. Bannerová reklama

Kromě Google AdWords nabízejí bannerovou reklamu i specializované sítě jako např. web2media a AdGuru. Nedávno spustil bannerovou reklamu i Sklik.
Znáte ty, co klikají na reklamní bannery?

youtube reklama11. YouTube reklama, videoreklama

YouTube reklama zažila velice rychlý boom. V průběhu ledna až dubna 2012 jsem zaznamenal až 2,5-násobný nárust cen za 1 vidění. Videoreklamu využívají zejména velké firmy, ale nic nebráni natočit jednoduché video ani malé firmě a následně jej cílit např. jako remarketing nebo na zájmy.

12. Affiliate

– doporučujeme využít programy jako Post Affiliate Pro a Affilbox.cz
– blogy: www.affilak.cz, www.novachalupa.cz, www.affilblog.cz

facebook, sociální sítě13. Sociálíe sítě, Facebook …

– aktualizujte zejména FB, Twitter, G+, Pinterest, LinkedIn, YouTube, SlideShare, …
– významné v SEO, na vyhledání brandu a klíč.slova obsaženého v soc.sítích
Jaký je vliv sociálních sítí na SEO?
– eshopy na Facebooku, prozatím se vůbec neprosadily
– na sociálních sítích inzerujte pomocí PPC reklamy nebo využijte populární nové formy reklamy
– Facebook aplikace, hry (hry jsou již out)
Etiketa na sociálnych sítích
10 ověřených rad k úspěchu na sociálních sítích
Mají reklamní kampaně na Facebooku význam?
5 nej chyb v internetovém marketingu – neignorujte sociální sítě
Jak uspět na sociální síti?
Budujte přes sociální sítě zpětné odkazy.

14. Slevové portály a cashback

Více o slevových portálech – jak slevové portály fungují?

Více o cashbacku – o čem je cashback?

15. Wait marketing

– reklama v čekárnách (spíš pro lékařské produkty)
– reklama v časopisech dostupných v dopravě, čtete při letu nebo dlouhé cestě autobusem (vhodné pro všechny produkty)
Co je to wait marketing? Jaká je efektivita wait marketingu?

16. Obsahové web stránky

– Podstata obsahové web stránky je ve vytvoření odděleného webu od hlavní www stránky.

– Pozor na duplicity, obsah by neměl být jen tak zkopírovaný, texty je potřeba upravit do nové podoby.

– Příklad: Pokud máte rozsáhlý sortiment a chcete bojovat v neplacených výsledcích vyhledávání Googlu, můžete oddělit sortiment do samostatné web stránky. Postačí vám i klasické www stránky, není potřeba spouštět nový eshop. Podstatné je, aby jste odkazovali na hlavní web, kde je umístěn eshop.

– Příklad: Provozujete eshop s pneumatikami. Na oddělené stránce zveřejníte rady k výběru pneumatik, co znamenají popisy na pneumatice a umístíte hypertextový odkaz na hlavní eshop.

17. Virál, mobilní aplikace, infografika, augmented reality

V tomto bodě shrnu některé novější možnosti internetové reklamy:

– Virální obsah
Doporučuji sledovat sekci TOP virály týdne od TyInternety.cz.

– Mobilní aplikace
Majitelé smartphonů a tabletů mohou spíš využít mobilní aplikaci, než samotné prohlížení webových stránek přes internetový prohlížeč.

– Infografika
Co je to infografika? Jak infografiku využít?

– Augmented Reality
Využití Augmented reality v praxi

– Rád sleduji například reklamní kampaně od Zaraguzy pro Martinus.sk: Knihoběžník, PFka, která tě dostane, Soutěž o 333 knih, … a jiné reklamy od digitálních reklamních agentur.

Jaké trendy podle reklamních expertů čekat na budoucí rok?

18. Webová Analytika

Možná si řeknete, proč zmiňuje Analytiku? Máte pravdu, Analytika není typ internetové reklamy, ale díky analytice si dokážete vyhodnotit efektivitu reklamy a sledovat důležité metriky web stránky. Do popředí se dostaly pojmy jako:

– Multichannel, realizace konverze trvá déle a prochází různými zdroji návštěvnosti – Klientovi se v rámci nakupování musíte nuestále připomínat.
– Bounce rate
– Ecommerce
– A/B testování
– Sledování zdrojů návštěvnosti
– Analýza na stránce
– Vyhledávání na stránce

 

 

Doufám, že tento blogpost vám pomohl zorientovat se v možnostech internetové reklamy. Pokud vás napadnou další možnosti internetovej reklamy, alebo chcete aby sme sa niektorým možnostiam reklamy viac venovali, prosím napíšte nám do diskusie. Veľa úspechov pri podnikaní na internete!

avatar
Autor: Peter Polakovič Peter Polakovič - jednatel ByznysWeb s.r.o. a BiznisWeb s.r.o. Své bohaté zkušenosti a vědomosti z oblasti tvorby web stránek a e-shopů, internetové reklamy a správy reklamních kampaní aktivně využívá i v praxi. V týmu zastává roli hlavního zdroje pozitivní energie, která z něj vyzařuje i mimo "provozních hodin".