Etiketa na sociálních sítích – netiketa
Není důležité, zda-li jste “intermediate user” nebo úplný nováček na sociální síti, neměli by jste však zapomínat na základní principy netikety. Netiketa by měla být součástí vašeho působení nejen na sociálních sítích, ale všeobecně na internetu a v e-mailové komunikaci. Základní principy netikety najdete v původním dokumentu.
Co si na sociální síti můžete dovolit a co ne vám stručně shrneme v následujících bodech.
Principy netikety na sociálních sítích
Snažte se na nové komentáře reagovat co nejdříve. Zapojujte se i do diskuzí, které se k jednotlivým příspěvkům rozproudí. Vaše činnost na sociální síti se tak stane efektivní – další fanoušci vidí, že když se potřebují něco zeptat, dokážete jim flexibilně odpovědět. Profil nebo stránka na sociální síti musí působit dynamicky, proto je potřebné je pravidelně aktualizovat.
2. Reprezentujte svojí firmu nebo značku na úrovni
Každá chvíle, kterou strávíte na sociální síti, znamená možnost růstu vaší značky nebo firmy. Pokud prodáváte specifické zboží, např. longboardy, spisovná čeština zřejmě není ten správny způsob prezentování. Naučte se proto jazyk komunity vašich zákazníků. Odpusťte si však přehnané reakce okořeněné sprostými nadávkami. Držte si určitý standard. Pokud vás někdo na sociální síti uráží a kritizuje, argumentujte, vysvětlujte a uvádějte konkrétní příklady. Tyto příspěvky si mohou později prohlédnout další fanoušci nebo potenciální zákazníci a mohou mít rozhodující vliv na sympatie k vaší značce nebo firmě.
I když digitální obsah není hmotný, někdo ho vytvořil a považuje ho za své vlastnictví. Internet je sice “studnice moudrostí” a nabízí obrovské množství zdrojů, ale … Vytvářejte vlastní obsah! Pokud se vám líbí myšlenka některého z bloggerů, citujte ho a uveďte link na zdroj. Skvělým nástrojem na citaci jsou vložené tweety.
Samozřejmě, že sociální média jsou skvělým zdrojem na šíření informací o slevách, ale nemůžete se na slevy spoléhat věčně. Proto i slevové portály využívejte např. na občasné promo, uvedení novinky na trh nebo na vyprodání produktů, které vám trčí na skladě již několik měsíců. Pozitiva a negativa slevových portálů najdete i v našem článku.
5. Věnujte pozornost i hejterům
Být na sociální síti neznamená jen sbírat smetanu. Co nevidět zjistíte, že to není jen o pozitivních komentářích. Najdou se i lidé, kteří se nedokázali vyrovnat s těžkou životní situací, jsou nespokojeni se svým životem, topí se v dluzích, jsou nezaměstnaní … jednoduše, jejich způsobem dobíjení energie je přehnaná kritika druhých. I těmto škodičům je nutné se věnovat. Nemažte jejich volání o pomoc v podobě příspěvku na vaší stránce nebo profilu! Snažte se jim trpělivě, ochotně a hlavně na úrovni vysvětlit, že se mýlí. Předložte jim logické argumenty.
Velice dobře na ně působí, když vidí, že vaši spokojení fanoušci se vás v těchto nesmyslných sporech zastanou. V některých případech poté nastane situace, když si připadáte, jak když přilejete olej do ohně :). Hejtera to však po chvíli omrzí a najde si jiný terč. Na mušce vás však má stále.
Nemáte důvod schovavat se před ní. Není na škodu, pokud se stanete fanouškem nebo followerem vaší konkurence. Nepouštějte se však do kritiky konkurence, zbytečne se ztrapníte.
7. Nepřehánějte to se sebepýchou!
Je skvělé, že se zákazníci o vás vyjadřují pozitivně, nesdílejte však každý jeden tweet nebo komentář z Facebooku na svém profilu nebo nástěnce.
8. Nekopírujte stále dokola stejné odpovědi, buďte kreativní
Pokud někdo přidá komentář k vašemu obsahu, je nejjednodušší odpovědět mu “Děkujeme za komentář” . Navíc, pokud daný fanoušek reaguje často na vaše příspěvky, a vy mu neustále odpovídáte to stejné, čtení takové komunikace může být pro další fanoušky nebo potenciální zákazníky nudné. Zkuste pro změnu: “Děkujeme Petře, váš názor si ceníme.”
Vaši fanoušci se chtějí dozvědět o vaší novince, akci nebo novém produktu jen to nejzákladnější. Složení produktu, informace od výrobce a velikostní nebo barevné provedení si zjistí na webu. Jako primární info jim postačí název produktu, cena, stručný popis produktu + hyperlinka na detail produktu. Používejte i zkracovače URL adres – např. bitly.com.
Minimálně jednou týdně si vaši fanoušci zaslouží vidět na sociální síti vaší aktivitu. Pokud je však vaše značka, nebo firma, populární, ideální by bylo i několikokrát denně přispívat na profily / stránky na sociálních sítích. Jaký je nejvhodnější čas na interakci s fanoušky si zjistíte např. přes statistiky na Facebooku nebo prostřednictvím Google Analytics.