Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Nultá pozice na Googlu

nultá pozícia na Google a tipy ako ju dosiahnuťBýt první na Googlu již nestačí. SEO budoucnosti je nultá pozice ve vyhledávačích. Poskytuje odpovědi na otázky typu kolik?, jak?, kdo je?, kdy? apod. Základem je relevantní obsah, se kterým se můžete dostat i na Wikipedii.

Všechny důležité informace, jak obsadit nultou pozici v SERPu, jsem pro vás sepsal do následujících bodů:

  1. co je nultá pozice,
  2. jaké typy výsledků se na nulté pozici zobrazují,
  3. podle čeho Google vybírá úryvky z odpovědí,
  4. co je PAA – People also ask box,
  5. jak dostat svůj web na Wikipedii,
  6. 9 kroků pro optimalizaci pro Google Answer Box.

 

Co je nultá pozice na Googlu a co je jejím cílem?

Ve výsledcích vyhledávání máme klasických 10 organických pozic, ale často se nám do nich, resp. nad jejich rámec, zamíchají různé typy rozšířených výsledků, které nejsou jen jednoduchými textovými odkazy. Jeden z nich se může ukázat nad deseti výsledky, proto jej také označujeme jako nultou pozici. Důvodem je samotná základní mise Google – dát uživateli co nejrelevantnější výsledky vyhledávání. Pokud tedy uživatel pokládá konkrétní otázku, Google se mu snaží rovnou odpovědět – místo toho, aby mu jen poskytl seznam deseti stránek obsahujících možnou odpověď.

 

Jaké typy výsledků se zobrazují na nulté pozici Googlu?

Jedním z nejčastějších typů je tzv. Google Answer Box, který patří mezi tzv. featured snippets. Google v něm „vytáhne“ odpověď na otázku, a to přímo ze své databáze Google Knowledge Graph, kterou dlouhodobě buduje, z jiné webové stránky, která ji obsahuje, případně jejich kombinací. Google Answer Box se nejčastěji zobrazuje na vyhledávací fráze začínající slovy „How to“, „How much“, „Who is“ apod. Různé typy featured snippets uvidíte, když zadáte do Googlu otázky jako např. „kdy se narodil Karel Gott“ nebo „kolik měří Sněžka“. U první dostanete kromě odpovědi i tzv. knowledge card, tedy soubor faktů o konkrétní entitě, u druhé otázky se zobrazí i detail místa (Sněžka) s možností přidat recenze a fotografie.

Google Answer Box nabízí odpovědi na otázky

Googler Answer Box nabízí relevantní odpovědi na vyhledávané dotazy

V různých jazykových verzích je množství pokrytých otázek odlišné, například při hledání how much does a pool cost v angličtině dostaneme odpověď přímo v Googlu jako nultou pozici, při hledání kolik stojí bazén v češtině ale Google přímou odpověď nenabídne. Samotná odpověď může mít různou podobu, jde například o odstavec textu, který je někdy doplněný obrázkem (zajímavostí je, že text může být vytažen z jednoho webu a ilustrační obrázek z jiného), tabulku nebo odrážkový/číslovaný seznam.

Kromě toho můžeme před klasickými výsledky vidět i další typy odkazů, vždy v závislosti na tom, co hledáme. Například se může zobrazit mapa ukazující provozovny v blízkém okolí, galerie obrázků, detail vybrané firmy s údaji z Google My Business Listing, seznam vybraných produktů atd.

 

Podle čeho vybírá Google zobrazené odpovědi/úryvky ze stránky?

Vysloveně podle relevance obsahu k otázce, kterou posuzuje samozřejmě kromě jiného i podle reakcí uživatelů na poskytnutou odpověď. Google může časem odpovědi v Google Answer Boxu měnit, ale všimli jsme si, že pokud je s nějakou odpovědí mimořádná spokojenost, zůstává tam dlouhodobě, a to měsíce i několik let. Tato pozice se nemění tak často, jako například pozice v TOP 3 klasických organických výsledků, které mají mírně vyšší míru kolísání. V rámci vaší stránky si Google vybere, co se mu do odpovědi hodí, a někdy spojí i dvě části, které nejsou na stránce u sebe. Šanci na zobrazení ale zvýšíme tím, že relevantní obsah bude na jednom místě a v co nejvhodnější formě a rozsahu.

 

Mezi nultou a první pozicí je další místo pro tzv. PAA People also ask box

Tento typ výsledku nabízí nejčastěji se vyskytující související fráze, které mají uživateli pomoci najít rychlejší odpověď tím, že jej navedou na správné položení otázky, resp. ukážou související problémy. Google na něm pracuje již déle a bylo jej vidět od konce roku 2016. V roce 2017 dostal některé nové funkce, jako dynamický loading nebo tzv. nekonečný skrol (možnost nezobrazit jen určitý počet otázek, ale dát uživateli možnost prostřednictvím skrolování zobrazit další). PAA je stále v testování a Google hledá nejlepší možnost jejich zobrazení. Například letos v březnu začal testovat zobrazení i s odpověďmi přímo pod 4 otázkami. PAA tedy ještě nejsou ustálenou součástí výsledků vyhledávání ani na jiných trzích, někdy je objevíme, častokrát je však nevidíme.

 

Jak dostat svůj web, produkty, značku nebo patent na Wikipedii?

Být na Wikipedii s vlastním produktem je skvělá věc, protože odkazy na Wikipedii se často zobrazují na prvních pozicích ve výsledcích vyhledávání. Wikipedie je encyklopedie s mimořádně přísným editorským režimem, proto nemůžeme očekávat, že na Wikipedii bude mít stránku každá firma nebo produkt. Jak uvádí samotná Wikipedie, základem je, aby se o produktu již předtím psalo v renomovaném periodiku (nesmí jít o PR článek) a taky v knize, jehož autorem je expert na danou oblast. Poskytnutí linků na tyto zdroje a souvisejících informací editorovi je prvním krokem k tomu, abychom vlastní produkt do Wikipedie dostali.

Nejdůležitějším parametrem je relevantnost obsahu k frázi/otázce, kterou se ptá uživatel. Hledaných frází jsou tisíce, a když obsah, který jsem vytvořil, nejlépe odpovídá alespoň jedné z nich, pak existuje šance, že se na tuto pozici dostanu. Tak jako u jiných výsledků, i zde platí, že větší šanci být např. v Google Answer Box mají stránky, které jsou relevantní, tedy mají jistou historii a Google má ověřeno, že uživatelé na ně pozitivně reagují ve výsledcích vyhledávání a i na stránce samotné (má dobrou použitelnost). Nejčastěji se v Google Answer Box zobrazí některá stránka, která se nachází v TOP 5 organických výsledcích na tuto frázi, ale není to pravidlem.

Základem u Wikipedie je myslet na to, jak dokáže můj edit (příspěvek, doplnění obsahu) skutečně pomoci uživatelům, kteří na Wikipedii hledají odpovědi. Editoři zodpovědní za konkrétní sekce jsou často mimořádně přísní a již při nejmenším náznaku, že jde o PR, reagují smazáním obsahu. Základem je, abychom se na Wikipedii nesnažili protlačit linky na vlastní web (weby). Pokud chceme přidat informaci o vlastním produktu, je potřeba začít zodpovězením si otázky, komu a v jakých oblastech je užitečný, jaké problémy řeší. Spíš než zakládat novou stránku doporučuji najít obsah související s tímto problémem a dělat malé úpravy, přičemž každá jedna z nich je podložená relevantním zdrojem (pokud je jich víc, vždy jiným webem). Je potřeba uvědomit si, že práce každého přispěvatele na Wikipedii má směřovat k jejímu zkvalitnění. Uživatel přidávající obsah by měl mít tedy relevantní a ideálně dlouhodobou historii úprav a ideálně rovnou v oblasti, kde chce dělat aktuální úpravy. Každý se totiž dlouhodobě věnuje některým oblastem, a když editor vidí, že úpravu realizuje takovýto zkušený uživatel, jehož předchozí úpravy byly užitečné, je výrazně menší předpoklad, že by úprava mohla být smazána.

 

Nultá pozice v Googlu může patřit i vám

Cíleně se věnovat nulté pozici je vhodné až tehdy, když jsou splněny jiné cíle v SEO a u většiny relevantních klíčových slov máme dobré organické pozice. Poskytnutí strukturovaných dat Googlu, ideálně ve formátu JSON-LD prostřednictvím <script> tagu v hlavičce nebo těle stránky může být rovněž jedním z faktorů, které pomohou získat nultou pozici. Důležité jsou u spousty stránek, například produktů (jejich parametry), u receptů (čas přípravy, ingredience, …), údajů o firmě, kontaktních údajů atd.

nultá pozice na Googlu - tipy pro optimalizaci Google Answer BoxU optimalizace pro Google Answer Box doporučuji postupovat podle následujících kroků:

  1. Zjistěte, který obsah je z pohledu SEO nejvýkonnější, tedy které landing pages fungují nejlépe na získávání organické návštěvnosti. Můžete na ně nahlížet například porovnáním množství sessions za určité období, množství konverzí, jejich hodnoty (v Google Analytics: Acquisition – All Traffic – Channels – Primery Dimension: Landing Pages), nebo například přes hodnotu stránky, když máte definované hodnoty pro jednotlivé cíle (Behaviour – Site Content – All Pages).
  2. Pro první landing page definujte sérii výrazů, které souvisejí s obsahem a mohly by být základem pro zobrazení Google Answer Boxu (GAB).
  3. Prostřednictvím Google v inkognito módu zjistěte, zda na tyto výrazy zobrazuje GAB, a pokud ano, podívejte se, který web je v něm aktuálně citován. Do tabulky si zapište svou organickou pozici na toto klíčové slovo.
  4. Podívejte se na svou stránku, zda máte na toto klíčové slovo ideální odpověď, která je stručná, výstižná, je na jednom místě v dokumentu, vhodně strukturovaná.
  5. Upravte svůj obsah na této landing page a inspirujte se i kvalitou obsahu konkurenta ve vyhledávání, který se aktuálně v GAB zobrazuje. K této části textu doplňte vhodný obrázek, použijte slova z hledané fráze v jeho názvu, alt tagu a img title tagu (přečtěte si více o obrázcích v SEO).
  6. Posilněte autoritu této landing page, a to interními linky i tím, že na ni budou odkazovat relevantní externí zdroje.
  7. Zkontrolujte všechny technické SEO faktory na landing page a optimalizujte rychlost jejího načtení, jakož i faktory použitelnosti tak, aby měla co nejlepší statistiky (time on site, pages per visit, bounce rate).
  8. Monitorujte situaci a případně průběžně realizujte drobné úpravy na zvýšení šance získat citaci v GAB.
  9. Kroky BH realizujte pro všechna klíčová slova a pro ně relevantní landing pages, na které se zaměříte.
avatar
Autor: Andrej Miklošík Andrej se IT marketingu věnuje od dob, kdy měl doma první modem, který se snažil přesvědčit, aby se připojil rychlostí 14,4 místo oblíbených 9,6 kbps. Jednou z jeho specialit je search engine marketing. Říká se (nejen v PS:Digital, kde pracuje jako SEO specialist), že se SEO dokáže udělat zázraky. Kromě toho, že neustále zkoumá, prakticky testuje novinky a analyzuje pohyby ve výsledcích vyhledávání, o SEM rád poví i studentům. Na Obchodní fakultě Ekonomické univerzity v Bratislavě je garantem předmětu Informační systémy marketingu a přednáší několik dalších předmětů. Rovněž napsal různé knižní publikace o digitálním marketingu a přispívá články do domácích i zahraničních časopisů.