Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Trendy a směřování affiliate marketingu v Česku a na Slovensku pro rok 2020

trendy v affiliate marketingu v Česku a na Slovensku v roce 2020Pokud se budeme držet předpokladu, že ČR je pozadu oproti americkému affiliate trhu o zhruba dva roky, můžeme se dozvědět jaký typ partnerů a jaký typ propagací bude v tomto roce hrát důležitou roli. 

Samozřejmě to nejde udělat tak, že se podíváme na výsledky amerického affiliate trhu v roce 2018 a řekneme: „Ano takto to bude vypadat v ČR v roce 2020.“ Do rovnice musíme přidat proměnné, které se mění v reálném čase pro celý světový trh (Google updaty, zvyšování konkurence, odbourávání bariér vstupu díky robotickým překladům, atp.).

Obsah článku:

Technický výhled pro rok 2020

Google, Apple a další giganti v poskytování internetových prohlížečů vydali za poslední dva roky několik vylepšení. Těmi dávají najevo, že chtějí upřednostnit bezpečnost běžného návštěvníka internetu. 

Mezi tyto vylepšení patří například:

– blokace cookies třetích stran,

– blokace http protokolu a povolení pouze https protokolu (částečně už teď – kompletně brzy).

Do budoucna se teoreticky může stát, že se zablokují cookies úplně (jak to již dělají některé alternativní prohlížeče). Affiliate softwary a affiliate sítě by na tyto změny měly být připraveny a zajistit svým inzerentům takové trackování, které bere tyto změny v potaz a vylepšuje své technické sledování.

jak propojit e-shop s afflboxem

Chcete vyzkoušet affiliate marketing? Založte si v ByznysWebu e-shop na 30 dní zdarma. Propojení s Affilbox.cz je snadné a rychlé. Stačí postupovat podle návodu.

Jak se budou chovat inzerenti?

Affiliate inzerenti (e-shopy, SaaS aplikace, infopodnikatelé, atp.) si začínají uvědomovat důležitost affiliate programu v marketingovém mixu a věnují se více „aktivní správě“, tedy tomu, co dodnes provádějí affiliate manažeři. Chápou rozvoj affiliate trhu a vnímají převahu konkurence s affiliate programem.

Bude přibývat affiliate programů skrz celé spektrum online podnikatelů. Na CZ/SK trhu je převaha affiliate programů a nedostatek affiliate partnerů, kteří by je propagovali. To nahrává velkým recenzním webům a cashbackovým portálům. 

Pokud e-shopy „usnou“ a nezačnou tyto recenzní weby oslovovat a snažit se je získat pro sebe a zároveň affiliate program Heureky vylepšovat, pak očekávám obdobnou situaci jako v zahraničí, kde Amazon má obsazený SERP skrze své affiliate partnery a ostatní e-shopy buď musí prodávat na Amazonu (ekvivalentem je například služba Heureka Košík) a nebo „vyzobávat“ drobky.

Český affiliate trh je rozdělený na online podnikatele, kteří dobře zvládají affiliate marketing a dokážou jej využít ke zvyšování svých prodejů. Dále využívají pokročilé analytické nástroje, rozpady návštěvnosti na kanály a jejich atribuci.

Na druhé straně jsou tady pak online podnikatelé, kteří o affiliate programu mnoho nevědí a raději by vše delegovali na kohokoliv po ruce. 

Ti šikovní poskytovatelé affiliate programů si toho všímají a zaměřují se na vzdělávání inzerentů v oblasti affiliate marketingu, aby do budoucnosti vznikla „střední vrstva“, která v konečném důsledku způsobí posunutí celého affiliate trhu kupředu.

Jak se budou chovat partneři?

Doba katalogová je za námi a doba recenzní přichází (neznamená to, že velké katalogy nefungují). Páteří českého a slovenského affiliate trhu jsou cashbackové portály a velké recenzní weby. Nevzniká mnoho projektů na úzce specializované odvětví, ale velké autoritativní weby, které pokrývají mnoho témat.

Partneři si začínají uvědomovat svoji sílu na trhu, a proto si vyjednávají s inzerenty lepší podmínky spolupráce:

  1. ať už v podobě vyšší provize, 
  2. placení za umístění bannerů na webu, 
  3. placení za rozeslání e-mailů a push notifikací 
  4. nebo placení za umístění do-follow zpětných odkazů.

Zároveň ale na partnery tlačí nejistota organické návštěvnosti. Google začátkem roku 2019 ukázal, že změnou algoritmu dokáže poslat celé odvětví zdraví do doby ledové. Partneři se proto v roce 2020 budou více zaměřovat na získávání návštěvnosti z placených zdrojů a budování komunity, která se dá monetizovat opakovaně.

Affiliate program v krizi

Teoreticky pokud přijde krize, je affiliate marketing skvělým prostředkem pro propagaci. 

Hypotéza:

Pokud se v době krize firma zachová logicky, pak nebude razantně snižovat své marketingové náklady (protože prodávat ještě může být v krizi likvidační, především u firem postavených na prodeji stále novým a novým zákazníkům). 

Za stejných podmínek potom firma investuje zhruba stejné náklady do marketingu, ale prodává méně. Toto by mohlo platit pro Facebook reklamu, Adwords a Sklik.

U affiliate marketingu budou také klesat prodeje, nicméně náklady se drží konstantní, protože u affiliate marketingu se platí affiliate partnerovi za přivedeného zákazníka. Affiliate se tedy stává reálně výhodnějším.

Dalším parametrem, který je potřeba brát v potaz, je fakt, že affiliate partner je také podnikatel a „musí platit složenky“. Bude se tedy v době krize logicky více snažit propagovat a teoreticky je schopný ukrojit konkurenci část prodejního koláče.

—————

Pokud ještě zůstaneme u potenciální krize, budou chtít inzerenti optimalizovat své náklady na všechny marketingové kanály. Všimněte si slovíčka optimalizovat – ne snižovat. Často se inzerenti uchylují ke snižování konverzí svým partnerům.

V krátkém horizontu to pravděpodobně prodeje razantně neovlivní, protože affiliate partneři nejsou tak flexibilní na změny nabídek inzerentů. Nicméně v dlouhém období affiliate partneři přejdou ke konkurenci a program obvykle zaniká. Tento způsob optimalizace nákladů je proto nejhorším možným.

Typy optimalizace nákladů v affiliate marketingu:

– Rozdělení provizních hladin podle PNO – podíl nákladů na obratu bude jiný u recenzního webu, který doporučuje zboží, a jiný u cashbackového nebo kuponového webu, který obvykle nějakou slevou snižuje celkovou hodnotu objednávky. Vhodné je proto rozdělit provizní hladiny podle typu affiliate partnera a propagace, kterou vykonává. 

Další výhodou tohoto rozdělení je možnost motivovat právě cashbackové a kuponové weby krátkodobým zvýšením provizí. Tento typ webů je obvykle díky vybudované uživatelské základně schopný rychle reagovat na pobídky a monetizovat speciální akce, slevy, dopravy zdarma, atp.

– Optimalizace nákladů na affiliate program – v době recese nebo krize je vhodný čas na znovuotevření diskuze na téma nákladů na provoz affiliate programu. 

Existují dva způsoby, jak si otevřít vlastní affiliate program:

  1. affiliate síť – inzerent platí za každý prodej provizi affiliate síti, jde tedy o variabilní náklad,
  2. affiliate software – inzerent platí fixní částku za rok provozu affiliate programu, jde tedy o fixní náklad.

Je dobré si spočítat náklady za uplynulý rok za affiliate síť a porovnat s cenou affiliate softwaru na rok a naopak.

– Optimalizace procesů v affiliate programu – čas a práci, kterou můžete ušetřit svému affiliate manažerovi, může manažer využít pro získávání a aktivování partnerů. 

Za vhodné optimalizace považuji schvalování objednávek pomocí API, nastavení automatických e-mailů po registraci, automatické schvalování partnerů (pokud zákon či jiné opatření si nežádá jinak), atp.

 

Vyplatí se affiliate v roce 2020?

Čísla ze zahraničí rostou každým rokem, čísla z českého trhu rostou každým rokem, není proto důvod si myslet, že affiliate trh půjde nějak razantně dolů nebo zanikne, právě naopak. 

Kvantitativní přístup ve vytváření nových inzerentů, ale nulovém vzdělávání affiliate partnerů povede dlouhodobě k podporování velkých recenzních webů a cashbackových/kuponových portálů. 

Ano, v roce 2020 se vyplatí vytvořit si vlastní affiliate program, ale je potřeba na něj myslet jako na dlouhodobý marketingový kanál, o který je potřeba pečovat. Je potřeba vzdělávat své affiliate partnery, poskytovat jim poradenství a zázemí. 

To ovšem nepůjde bez vzdělání inzerentů a agentur zaměřených na online marketing. Affiliate program nejde pouze vypnout nebo zapnout, nebo zapnout a delegovat je potřeba aby se inzerentům dostalo dostatečného vzdělání v affiliate marketingu a aby si byli vědomi jeho důležitosti v marketingovém mixu.

 

Zdroje:

https://www.affilbox.cz/

https://www.euro.cz/byznys/studie-navyseni-marketingovych-rozpoctu-se-vyplati-863043

https://www.amnavigator.com/

 

 

avatar
Autor: Jaroslav Janíček Spolumajitel affiliate softwaru AffilBox.cz