Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Připravte svůj e-shop na novinky v produktových srovnávačích

novinky ve srovnávačích zbožíBlíží se čas letní dovolené a právě toto období je pro každého majitele e-shopu jako stvořené pro realizaci změn nebo inovaci reklamních kampaní.

A proto Vám dnes přinášíme další dávku inspirací a vylepšení z NEkonference 2016.

Po strategiích bidování od Marka Žáčka z Optimio si představíme novinky, které si pro Vás přichystaly srovnávače produktů Zboží a Heureka.

Vyplatí se zaregistrovat e-shop do srovnávačů zboží?

My registraci e-shopu do srovnávačů jednoznačně doporučujeme, jelikož je to výborný způsob, jak získávat zpětné odkazy.

To potvrzuje i Vladimír Přichystal ze společnosti Besteto. Podle analýz klientů, které vykonala společnost Besteto, Heureka v roce 2015 generovala svým klientům 16,2 % z tržeb a Zboží.cz 6,6 %. V roce 2016 (údaje měřeny od 01.01. do 15.05.) je to prozatím ze strany Heureky 14,2 % a ze strany Zboží.cz 5,4 %. Tento údaj určitě do konce roku naroste, jelikož hlavní nákupní sezona, spojená s obdobím Vánoc, se teprve blíží. Když jsme u těch Vánoc, věděli jste o tom, že vánoční kampaň ve vyhledávačích je optimální začít v říjnu? To ale platí v případě, že máte správně navrženou a nastavenou kampaň.

Zboží je pořád boží a zase něco chystá

Milan Šmíd ze Zboží.cz představil nový XML feed, který obsahuje větší množství tagů, a tedy přináší z e-shopů do srovnávače větší množství informací o produktech, podle kterých si klient umí lépe a přesněji vybrat.

Součástí tohoto nového feedu je rozdělení názvu produktu do 2 různých tagů.

Prvním tagem je <productname> a slouží k párování produktů. Tento tag by měl obsahovat přesný název produktu, například: <productname> Přikrývka Luxus Plus 140x200cm, zimní 1300g</productname>. Je tedy nevhodné doplnit do tohoto tagu informace jako „doprava zdarma“, „dárek zdarma“ a podobně. K tomu slouží druhý tag s názvem <product>. Do něj můžete vyplnit název produktu, jaký uznáte za vhodný.

nové funkce pro váš e-shopVěděli jste, že…?

Pokud provozujete svůj e-shop v našem redakčním systému FLOX 3, můžete si tyto tagy nastavit podle sebe?

V tagu <productname> se Vám zobrazuje přesný název produktu, který máte vyplněn v administraci, a tag <product> se automaticky přizpůsobí nastavením Vaší administrace, kde máte na výběr ze 3 možností:

  • „vypnuto“tag <product> se Vám do feedu nebude odesílat vůbec.
  • „Název produktu“ tag <product> bude obsahovat identickou informaci s tagem <productname>.
  • „vlastní“ – tag <product> bude obsahovat text, který vypíšete do políčka na kartě daného produktu v záložce SEO.

Stačí v sekci Nastavení – Produktové srovnávače – Zboží vybrat vlastní tag productname:

vlastni-productname-zbozi

a poté můžete v detailu produktu zadat potřebný text:

vlastni-productname-zbozi-detail

A zajímavost pro e-shopy s erotickou tematikou se v nejbližších týdnech do XML feedu zakomponuje tag <EROTIC>. Měl by být uveden u všech produktů, které jsou určeny pro dospělé osoby.

Od 1. 8. 2016 přestane Zboží podporovat starší typy XML feedů

Koncem minulého roku avizovalo Zboží uvedení nového, tzv. nabídkového XML feedu, o čemž jsme Vás informovali newsletterem.

Nový XML feed využívá, podle statistik Zboží.cz, zatím pouze 40 % e-shopů.

Původní XML feedy jsou stále podporovány, ale jen do 1. srpna 2016.

S touto situací v ByznysWebu samozřejmě počítáme, a proto si nemusíte dělat žádné starosti. Jako náš klient máte již od března 2016 aktivován nový XML feedy pro srovnávač Zboží.cz.

V rámci nového feedu byla rozšířena i validace EAN kódů, jelikož v původní struktuře feedu bylo možné využívat pouze 12místné EAN kódy. V novém feedu bude zpracováno libovolně dlouhé číslo.

Rovněž dojde k rozšíření tagu <categorytext>. Momentálně je možné vybrat přibližně ze 2900 kategorií, ale do měsíce by se mělo jednat až o 4000. Navýšení kategorií umožní zákazníkům snadnější vyhledávání a e-shopům snadnější a přesnější zatřídění produktů.

Pro český trh se velmi zajímavou jeví i analytická služba reporter.seznam.cz. Umožňuje sledovat například rostoucí trendy v rámci služeb Seznamu.

Vzhledem k tomu, že Seznam využívá v České republice velké množství lidí, výsledky v této službě mají své opodstatnění a váhu.

Hlavním lákadlem pro majitele e-shopů mohou být statistiky ze služby Zboží.cz, ze kterých zjistíte například trendovost jednotlivých kategorií a pozice ve vybraném období.

Trendovost v tomto případě chápeme jako procentuální nárůst návštěvnosti, resp. počet návštěv dané kategorie.

Rostoucí trend kategorií můžete využít na ještě efektivnější cílení kampaně. Díky tomuto nástroji uvidíte, které kategorie rostou v rámci návštěvnosti, a když spadají do Vaší sféry podnikání, umíte tuto informaci využít případným podpořením kampaně.

trendovost kategorií na Zboží.cz

Trendovost kategorií na Zboží.cz – pro větší rozlišení klikněte na obrázek

Na druhé straně, pokud se daná kategorie propadává, dokážete díky této informaci upravit podporu kampaně a přesunout své zdroje podle aktuálních potřeb a rostoucích trendů.

Dalším výborným nástrojem v rámci této služby je procentuální podíl prokliků z jednotlivých pozic. Tedy podle této statistiky dokážete zjistit, na které pozice návštěvníci Zboží.cz klikají a v jakém množství. Statistiky si dokážete vygenerovat pro jednotlivé kategorie a v rámci různých časových úseků. Umíte se tak efektivněji rozhodnout, na které pozice chcete útočit a jak efektivní bude přebíjet bidy konkurence.

proklikovost zbozi

Proklikovost pozic na Zboží.cz – pro větší rozlišení klikněte na obrázek

Co je nového na Heureka.cz?

Nechceme nyní rozebírat aktuální kauzu, kdy Alza bojkotuje českou Heureku a ke stejnému postoji vyzývá i další e-shopy.

Zástupce Heureky, Martin Slavík, nám na Nekonferenci 2016 prozradil, že Heureka se rozhodla vydat cestou responzivního designu a postupně bude redesignovat jednotlivé komponenty.

Důvodem je samozřejmě prudce narůstající návštěvnost právě z mobilních zařízení.

Po nasazení responzivního designu (přesné datum ale neprozradili) by měla Heureka preferovat e-shopy, které již responzivní design mají.

Tento krok je celkem pochopitelný, jelikož podíl návštěvnosti webových stránek z mobilních zařízení každý rok roste. Proto je důležité, aby vyhledávače a i srovnávače nabízely svým návštěvníkům na výběr webové stránky a e-shopy, které jsou kompatibilní se všemi mobilními zařízeními, tedy jsou responzivní.

nové funkce pro váš e-shopVěděli jste, že…?

Ve Vašem e-shopu nebo webové stránce ve Flox 3 máte v rámci všech balíčků služeb k dispozici responzivní šablony zdarma? Stačí si v sekci Nastavení / Všeobecné vybrat typ šablony Flox 3.

flat webdesign, flat šablony

Heureka se snaží zjednodušit nakupování na internetu

 

Proto nabízí také službu Heureka košík, která je nyní dostupná i pro slovenské zákazníky. V České republice již nějaký čas funguje.

Na Heureka košík máme od Vás, našich zákazníků, různé ohlasy. Kromě těch pozitivních od Vás často slyšíme kritiku na nutnost platit Heurece provizi za prodej.

Jako hlavní pozitiva vidíte možnost prodat sortiment, po kterém ve Vašem e-shopu není taková poptávka.

Více informací o Heureka košíku se dočtete zde.

Další inovace je tzv. „one click payment“. Účelem této služby je nabídnout uživateli možnost nakoupit produkty přímo na Heurece, a to jen jedním kliknutím. Návštěva samotného e-shopu tedy nebude vůbec potřebná. Tato služba je výhodná přímo pro Heureku, jelikož nabízí konkurenční výhodu v tom, že ušetří návštěvníkům čas.

Efekt pro jednotlivé e-shopy je ale neznámý, vzhledem k tomu, že klient e-shop přímo nenavštíví. Pro e-shopy se tak může ztížit situace, když si budou chtít vytvořit vlastní klientskou základnu, ze které by klienti přicházeli přímo na stránky e-shopu a vynechávali by srovnávač. V tomto případě se tak e-shopy mohou stát ještě víc závislé na návštěvách a nákupech z Heureky a budou nuceny zvýšit náklady na PPC. Toto je však jen jeden z možných scénářů, nechme se překvapit, jak to Heureka nakonec s touto službou vymyslí.

Velmi zajímavou novinkou do budoucna je i plán na redesign služby Ověřeno zákazníky. Předělán bude grafický design samotného widgetu, který získáte, pokud splníte pravidla, ale i samotný princip získávání tohoto widgetu.

Ukázka implementace služby Ověřeno zákazníky v e-shopu ve Flox 3:

ověřeno zákazníky heureka

TIP: Váš e-shop ve Flox 3 podporuje více funkcí srovnávače Heureka.cz, přesvědčte se, zda je všechny využíváte. Jejich seznam najdete zde.

Momentálně systém funguje tak, že zákazník, který vytvořil objednávku ve Vašem e-shopu, obdrží formulář, ve kterém vyplní informace o své spokojenosti.

Podle statistik Heureky se ale vrátí jen 15 % těchto formulářů. Tedy pro e-shopy, které mají menší množství objednávek, ale s dražším zbožím, může být velmi velký problém tuto službu získat, i přes to, že mohou poskytovat svým zákazníkům kvalitní služby.

Nedozvěděli jsme se, jaké přesně plánuje Heureka udělat v tomto případě změny. Jednou ze zmiňovaných možností je systém smajlíků, které mají podle dat Heureky větší úspěch než samotné dotazníky. 🙂

Poslední z novinek, kterou Heureka ohlásila, je nový systém párování produktů a obrázků. Často nás kontaktujete s problémem, že Heureka nezobrazuje obrázky Vašich produktů, ačkoliv v XML feedu jsou a rovněž i na Vašem e-shopu.

Odpověď Heureky je v tomto směru vždy stejná:

„jako další příčina, proč se obrázek nezobrazil, mě napadá možnost, že v době stahování mohl být nedostupný a zařadil se tak do fronty ke znovustažení obrázku, která má vzhledem k objemu dat delší prodlevy v řádech dnů/týdnů. V tomto případě je výhodnější možností změnit URL obrázku.

Martina Slavíka jsme na jádro tohoto problému upozornili přímo na Nekonferenci 2016 a ujistil nás, že nový systém párování by měl tento problém odstranit. Pevně věříme, že párování obrázků čeká světlá budoucnost.

Věříme, že jsme Vás inspirovali a v létě svůj e-shop ještě více doladíte, aby Vám srovnávače přinesly ty nejlepší výsledky. Držíme Vám palce.

jak si vytvořit webové stránky, jak založit e shop, vytvoření e-shopů, vytvořit web stránky na 15 dní zdarma

tvorba www stránky, webové stránky, tvorba e-shopu

avatar
Autor: Lukáš Koprivňanský Lukáš pracoval jako Key Account Manager pro klienty ByznysWeb.cz a BiznisWeb.sk. Momentálně řeší UX a SEO v ui42.sk.