Public Relations v online marketingu
Další z inspirací ze světa online marketingu a PR pro Vaše web stránky nebo e-shop
Na konferenci Internet je sexy se skloňovala i magická zkratka PR.
Co vůbec znamená? Dokáže PR pomoci v internetovém podnikání? Existuje vztah mezi blogery a PR v online marketingu?
PR = Public Relations, označuje nepřímé propagační vztahy, kterých cílem je šířit informace pasivnímu subjektu a vytvořit tak požadovaný postoj podporující odbyt a dlouhodobý úspěch.
Lidově řečeno – PR představuje styk s veřejností – na internetu i mimo něj. PR propaguje značku, produkt, firmu nebo jednotlivce s cílem zvýšit prodejnost a publicitu.
Pokud jste malá firma a provozujete e-shop nebo web stránky, zřejmě nemáte možnost provozovat samostatné PR oddělení.
PR oddělení v online marketingu se zaměřuje na:
- budování a udržování vztahů s online médii (zasílání PR správ novinářům a jejich zveřejňování na PR portály, zveřejňování reklamních bannerů v rámci bannerové reklamy prostřednictvím Google AdWords)
- publicitu produktu – propagaci na sociálních sítích (Facebook, Google Plus, Twitter a Youtube)
- firemní komunikaci (interní i externí) – např. distribuce informací o aktuálních akcích zaměstnancům i klientům
- budování image firmy a její reprezentace – vystupování v médiích, rozhovory s novináři
Za poslední 2 roky se budování vztahů v rámci PR (za kterých byly doposud považovaní převážně novináři) výrazně rozšířilo i na blogosféru.
O blogerech se traduje, že jsou objektivní, nemají důvod lhát, nikdo je neplatí, nejsou zkorumpovaní. A hlavně, my sami jsme líní hledat informace, proto jsou pro nás blogy zdrojem aktualit nejen ze světa, ale i z jednotlivých oblastí života – lifestyle, IT, kosmetika, lidské vztahy … O několik let nebudeme noviny číst vůbec, uplatnění blogerů má proto perspektivu.
Budoucnost PR je v spoluhledání a spolutvoření, tato spolupráce pomáhá propagovat Vaše produkty i Vaši firmu.
Spolupráce blogerů a firem nebo značek není žádnou novinkou ani v České republice nebo na Slovensku.
Příklad ze Slovenska – Aublog.sk
Průkopníkem této spolupráce blogera a značky je Shopping Center Aupark v Bratislavě, který pomocí fashion blogerů (blogerů píšících o módě) prezentuje zboží z jednotlivých obchodů v Auparku.
Jak mi blogeři pomohou prezentovat můj e-shop?
Nezáleží na tom, co prodáváte. Stačí najít jen vhodného blogera (nejlépe se zvučným jménem) a požádát ho o natočení krátkého videa o Vašem produktu, napsání krátkého príspěvku nebo recenze o produktu, který mu darujete nebo půjčíte na určitý čas.
Jak poznat dobrého blogera?
- Otestujte si jej – neposílejte mu výrobek na testování hned, pokud odepisuje na e-maily stroze, po 3 týdnech …, zkuste mu nejdříve zaslat něco levnějšího – např. vzorek vůně. Dejte blogerovi přibližný termín, kdy chcete jeho recenzi zveřejnit. Při komunikaci s blogerem dodržujte běžná pravidla komunikace – oslovujte jej jménem.
- Proklepněte si jej – dohledejte si o něm informace na Googlu, zjistěte, zda jsou jeho příspěvky komentovány a případně, kolik má fanoušků na sociálních sítích. Všimněte si, zda je styl jeho psaní blízký Vaší cílové skupině. Postarší pán těžko vystihne přednosti kosmetické novinky.
- Nenápadně si jej vyzpovídejte – pokuste se od něj získat přibližné údaje o statistikách návštěvnosti jeho blogu, příp. pro jaké další firmy píše (zeptejte se je na jejich názor ohledně spolupráce s blogerem). Dejte pozor, protože nekteří blogeři mohou být placeni Vaší konkurencí a mohlo by dojít k přesně opačnému efektu než-li k užitku.
Tip na nenáročné získání blogera
- nemusíte jít za Mohamedem (blogerem), bloger si může najít cestu k Vám. Zveřejněte na Vašich fan stránkách na sociálních sítích, na web stránce…, že hledáte blogera na otestování produktu XY, natočení videa nebo napsání recenze.
Blogery, kteří píší o Vašem odvětví podnikání, najdete přes starý-dobrý Google.
Další možností je založení vlastního blogu prezentujícího Vaší firmu a Vaše produkty, e-shop
Blog si můžete založit i na 15 dní zdarma na ByznysWeb.cz.
Balíček START Vám k tomu postačí. Nabízí možnost vložit texty a obrázky, máte k dispozici e-mailovou adresu, více než 500 grafických šablon, 100MB prostor.
Pokud jste naším klientem a plánujete založení blogu, využijte naši akci a založte si blog s 15% slevou (AKCE platí jen do pátku 16.12.2011 – 16:00). Více informací o akci najdete i zde.
Jako alternativní blog Vám poslouží i sociální síť – Facebook, Twitter, Google Plus. Zveřejněte link na recenzi Vašeho produktu z Vašich stránek nebo video z Youtube.com.