10 ověřených rad, jak uspět na sociální síti
Na konferenci Marketing Live 2012 nás zaujala i prezentace Florisa Regouina – Senior manager eComerce and Direct sales, Philips, Nizozemsko na téma Zkušenost se sociálními médii – nové překážky blednou.
Jak využít sociální sítě pro komunikaci se spotřebiteli?
Floris prezentoval, jak Philips pronikl na sociální média a začal je využívat pro intenzivní komunikaci se spotrebiteli na celém světě.
Philips si stanovil jasné cíle, kterých prioritou bylo posílení povědomí o značce. Nejdříve si však dokonale prozkoumali trh.
Podle průzkumů Philips-u je na světě:
- cca 7 miliard lidí
- 2.2 miliard lidí online – má aktivní profil na sociální síti
- přibližně 900 milionů lidí na Facebooku, přibližně 100 milionů používá Google
- pokud by vás zajímalo – @LadyGaga má na Twitteru více než 23 milionů followerů a takový “sladký” Justin Bieber má na svém YouTube kanálu 730 milionů vidění
To, že se změnil proces online nakupování, jste si již přečetli i na našem blogu o podnikání na internetu.
Celý proces změny zákaznického chování popisuje i video BLANK:
Na co by jste se měli zaměřit, pokud chcete uspět na sociální síti?
Iniciativu na sociální síti je možné managovat – prostřednictvím teamu pracovníků nebo např. využitím HootSuite.
V rámci HootSuite si naprogramujete, kdy zveřejníte příspěvek na Twitteru, Facebooku, Google +, LinkedIn, check-in na Foursquare apod.
Stačí vám i free modul, kde máte k dispozici propojení na 5 profilů.
Pokud máte tablet, iPad nebo iPhone, smartphone, HootSuite by na nich určitě neměl chybět.
Jak to dělá Philips?
Sociální sítě nebyly v případě Philips primární, ale až na druhém místě.
Philips má dokonale zmapovanou svojí klientelu, proto má po celém světě regionální pobočky. Jedině tak dokáže uspokojit potřeby svých zákazníků. Philips např. zjistil, že v Japonsku jen 28% populace “žije” na sociálních sítích. Z průzkumů v Philips taktéž vyplýva, že na evropském kontinentu neexistuje ucelený obraz o uživateli sociálních sítí – v každé krajine je jiný profil spotřebitele, kt. využívá sociální média.
Philips proto investoval finance i čas do vypracování tzv. Consumer Experience Flow, které pomohou odhalit chování zákazníků, způsob jejich myšlení a dosažení cílů.
Výsledky zveřejnili jako infografiku:
V tomto případě jednotlivé kroky popisují, jak Claudia – německá hospodyňka, hledá způsob, jak vařit a péct pro svou rodinu a přitom mít čas i na sebe.
Claudie hledá multifunkční kuchyňský spotřebič Philips, který jí umožní zapojit do přípravy jídla i členy rodiny.
Claudie získává informace na internetu, sociálních sítích a když takový produkt konečně najde a zakoupí, nadšení sdílí s ostatními, čímž samozřejmě ovlivňuje ZMOT (Zero Moment of Truth) dalších spotřebitelů.
Philips podporuje povědomí o značce například i na YouTube.com.
Philips vs. The Sun – aneb jak Philips dokáže přelstít biorytmus kohouta
nebo Philips vs. Your Nose – udržíte elektrický kartáček na zuby na nose déle než 10 vteřin?
Příklady dalších kampaní podporujících brand Philips:
Péče o zdraví – domácí a profesionální péče.
Osvětlení – profesionální osvětlení a domácí osvětlení.
Životní styl spotřebitelů – zdravý životní styl a péče o své tělo, život v domácnosti a interakce.
Sociální média využívejte na komunikaci se spotřebiteli
Nizozemská pobočka Philipsu, například před Valentýnem, odesílala v balíku i valentýnku – výsledkem bylo obrovské množství reakcí na sociálních sítích – zejména na Twitteru:
10 klíčových faktorů k úspěchu na sociální síti
- poslouchejte, co říkají vaši klienti (i potenciální) – založte si profily na všech dostupných sociálních sítích (Facebook, Twitter, Google Plus, Pinterest …)
- analyzujte získané informace a snažte se je pochopit
- neustále se vzdělávejte – výmluvy typu “Nemám čas” nebo “Od zítřka začnu” nejsou akceptovatelné, více info o tom, jak se stát úspěšným a zbohatnout se dočtete v předchozím článku
- důležité je začít a jít si za svým cílem
- buďte úspěšní nejen na papíru (statisticky) ale i ve skutečnosti – zkuste získat i jiný pohled na analýzu dat
- sdílejte a šiřte dál – pokud se na váš Facebook profil dostalo vtipné video, sdílejte jej i na firemní Facebook stránce
- každý krok a investici si pořádně promyslete – zvažte argumenty pro a proti, případně se poraďte s odborníky
- žádné prostředky, žádný výsledek – nechte si vypracovat cenové nabídky na kampaně na jednotlivých sociálních sítích, zvažte své možnosti a rozpočet
- komunikujte srozumitelně – odborné termíny si nechte do článků, na blog nebo na stránky; na sociálních sítích komunikujte jazykem vašich fanoušků / followerů / potenciálních zákazníků
- testujte, testujte a znovu testujte – nikdo učený z nebe nespadl.