5 největších chyb v online marketingu – pozor na ně
Na konferenci Marketing Live 2012, která se konala 25.4.2012 v Bratislave, odzněla i prezentace Tomáše Potěšila z B2B Group ČR na téma 10-ti největších chyb v online komunikaci a jak se jim vyhnout.
Představme si 5 nejzásadnějších chyb v online marketingu
Nikdy nepodceňujte SEO, ani PPC
Chyba č.1 – Nedůvěřujte slepě odborníkům, často nejsou objektivní
Podle zahraničního průzkumu, který prezentoval pan Potěšil, až 85 % vyhledávajících klikne na přirozené výsledky vyhledávání. Zbylých 15 % preferuje sponzorované odkazy z PPC reklamy.
Pro srovnání – zhlédnutí inzerátu na první pozici v přirozených výsledcích vyhledávání (SEO) je až 100%, přičemž zhlédnutí inzerátu na 1. pozici ve sponzorovaných výsledcích vyhledávání (PPC) je jen 50%.
Aby dokázali relevantnost zahraničního průzumu na našem trhu, realizovali v B2B GROUP průzkum v “domácích” internetových obchodech – v eshopu se spodním prádlem (astratex.cz) a v eshopu s parfémy (parfums.sk). Zjistili ale, že až 80% návštěvnosti pochází právě z PPC reklamních inzerátů. Proto je potřebné pravidelně sledovat efektivitu obou zdrojů návštěvnosti.
Srovnání návštěvnosti z PPC reklamy (Paid) a přirozených výsledků – SEO (Organic):
Podle čeho se lidé rozhodují pro nákup produktu nebo značky?
Chyba č. 2 – Špatný obsah a umístění bannerů
Prvním důležitým zdrojem zákazníků je doporučení:
- od známých, přátel, rodiny
- od celebrit nebo expertů z blogů
- od majitelů produktů (z jejich referencích na fórech, sociálních sítích, blozích)
- v neposlední řadě sem patří i inzerce u článků (kontextová reklama)
Zákazníci se však pro nákup produktu rozhodují i sami, na základě vlastní iniciativy – vyhledávání informací o produktech, srovnání cen, parametrů. V tomto případě sehrávají hlavní úlohu zpětné odkazy z PPC kampaně, SEO, srovnávačů zboží, katalogů a vyhledávačů.
Zásah reklamních kampaní má na objednání produktu nebo značky rovněž výrazný vliv. Reklamní kampaně mohou potencionální klientelu zasáhnout prostřednictvím:
- offline médií – TV, rádio, printová média (časopisy, noviny) a outdoor (např . billboardy)
- online médií – bannerová reklama, PPC kampaň (Google AdWords, Etarget, Sklik)
Nenuťte návštěvníky stránky přemýšlet
Chyba č. 3 – Kvalitní a použitelný webdesign je základem úspěchu
Že na zákaznické chování mají vliv barvy jste se mohli dočíst na blogu o podnikání na internetu nedávno.
Často se v praxi setkáváme s web stránkami, kterých webdesign nekoresponduje s obsahem webu. Například na webu, který prodává nábytkové kování a podlahy, je v hlavičce použita defaultní šablona s dárkem. Ruku na srdce, nakoupili by jste na takovém webu?
Úspěšnost web stránky se odvíjí od kvalitního a použitelného webdesignu. Proto je velice důležité, aby na tvorbě web designu kooperovali grafik s odborníkem na použitelnost web stránky (event. v jedné osobě :D).
Často se úspěch web stránky skrývá jen v minimální designové změně (hlavička webu, příp. menu na webu), která dokáže zaujmout návštěvníky.
Někdy je potřebný kompletní redesign – tvorba unikátní grafické šablony na míru, kdy vycházíme z klientovy představy.
TIP: Pokud jste investovali do redesignu web stránky a nestihli jste si pořídit screenshot, jak web vypadal předtím, nezoufejte. Vrátit se v čase Vám umožní archive.org/web/web.php.
Například ukázky vývoje designů ByznysWebu nabízí Waymachine např. i z roku 2007, kdy byla služba spuštěna 😀
Jděte s dobou
Chyba č.4 – Ignorace sociálních sítí
Pokud nejste na Facebooku, pravděpodobně vyděláváte někde jinde, ale proč nevyužít sociální sítě jako potenciální zdroj dalšího zisku?
Pokud máte alespoň chvíli času, vrhněte se na vytváření profilů na sociálních sítích, návody, jak na to:
Investujte s rozumem
Chyba č.5 – Vyhazování peněz ven oknem
Základním pravidlem je, že pokud do něčeho investujete Vaše korunky, měli by jste vědět, kde a jak se minuly – např. mít k dispozici podrobné reporty o nákladech na PPC reklamu.
Často nás kontaktují klienti se žádostí o pomoc při správě jejich PPC kampaně. Ve většině případů s hrůzou zjišťujeme, že klient nemá:
- aktivováno měření konverzí
- propojené statistiky Google Analytics s kampaní v Google AdWords
- oddělenou reklamu v kontextu do samostatné kampaně (často stačí vyhledávání v kontextu jen deaktivovat)