Mají kampaně na Facebooku význam?
Ing. Adam Pardel, Executive Manager z Kremsa Digital, s.r.o., Slovensko prezentoval na konferenci Marketing Live 2012 svou přednášku na téma – Kampaně na Facebooku nemají význam. Investujete vaše budgety na online efektivně?
Často zjišťujeme, že naši klienti, kteří si PPC reklamu spravují sami, nesledují efektivitu jednotlivých kampaní, klíčová slova pravidelně neaktualizují a nesledují vývoj na trhu (konkurenci).
Stejně je to i s reklamními kampaněmi na sociálních sítích – Facebook nebo Youtube.com.
Jak vypadá úspěšná kampaň?
- má správné KPI (Key Performance Indicators – klíčový ukazatel výkonnosti), je správně začleněna do marketingové komunikace a akceptuje využití sociálních sítí, kvantita nejde na úkor kvality, má jasně stanovený cíl
- má adekvátní budget – který se podle potřeby rozdělí i na jiná média podporující reklamní kampaň
- zákazník by měl důvěřovat odborníkům – pokud si reklamní kampaň necháváte spravovat odborníkem nebo agenturou, měli by jste akceptovat návrhy na rozčlenění finančních prostředků
- využívá vždy individuální a kreativní nápady – snaha zopakovat úspěch kampaně konkurenta se vám může vypomstít, jediné, co získáte bude znuděná platforma fanoušků; pozor na spamování uživatelů prostřednictvím vašich aplikací
- respektuje pravidla – například pravidla soutěží a aplikací na Facebooku. Soutěže na Facebooku se v minulosti hojně realizovaly prostřednictvím LIKE buttonu „Kdo dá like, může vyhrát…“, tato forma sa dá velice snadno hacknout a podobné nerespektování pravidel může vést k zakázání Facebook stránky
Příklady úspěšných online kampaní a online komunikace s fanoušky
Příklad aktivní komunikace s fanoušky najdeme u značky Slovakia Chips nebo Bohemia Chips
Komunikace se zákazníky v zahraničí
V zahraničí platí, že komunikace se zákazníky (i potenciálními) by se měla nést v duchu poselství značky. Až 80% contentu (obsahu) tvoří informace, které zajímají zákazníky a potenciální zákazníky. Příkladem je značka ROXY:
nebo BMW a jejich požitek z jízdy:
Jak realizovat úspěšnou online kampaň?
Ing. Pardel radí:
- nastavte si smysluplné cíle – například získat zákazníky, fanoušky, emailové adresy; můžete si určit jeden hlavní cíl a pár sekundárních
- dívejte se na celkovou mozaiku – nesoustřeďte se jen na jednotlivé části kampaně, ale přistupujte ke kampani jako k celku
- komunikujte – se správcem kampaně, kreativci, ostatními zainteresovanými účastníky kampaně
- vystupte z davu – snažte se odlišit od konkurence inovativním nápadem, neopakujte po druhých
- rebelujte na správném místě – vaši reklamní kampaň nezapomeňte zveřejnit na sociální sítě, rozviřte konkurenční vody a ukažte, že jste leaderem ve své oblasti podnikání!
Je rovněž potřebné uvědomit si:
- co chcete propagovat – nový produkt?, vaše služby?
- kde to chcete propagovat – místo pro vaši reklamu je velice důležité
- prostřednictvím jakého média – online (bannery, PPC kampaň v Google AdWords, Etarget, Sklik) a offline média (rozhlas a televize, printová média, outdoor)
- jakou formou chcete předmět kampaně propagovat – bannerovou a kontextovou reklamou, reklamou na sociálních sítích, direct mailingem, PR zprávou apod.