Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Jak vydělat na affiliate marketingu a nezvednout zadek ze židle

affiliateczVíte, co je affiliate marketing? Určitě jste o něm již slyšeli. Je to velice výnosný způsob prodeje produktů a služeb prostřednictvím dalších zprostředkovatelů. Díky affiliate dokážete v poměrně krátkém čase a bez větší námahy několikanásobně zvednout své prodeje.

Popularita affiliate každým rokem stoupá. Jedná se o jeden z nejvýnosnějších způsobů prodeje, díky kterému si můžete opravu slušně vydělat a zároveň být sám sobě pánem.

To zní sice hezky, ale co to v praxi znamená a jak na to?

Affiliate marketing v praxi

Pro zjednodušení: představte si, že například připravíte nějaký konkrétní kurz a chcete jej prodat. Ve své databázi nemáte mnoho kontaktů a ani na sociální síti spoustu fanoušků. Ale samozřejmě chcete, aby na Váš kurz přišlo co nejvíce lidí. Váš kurz je sice perfektní, ale sami na něj asi nezvládnete přilákat dost účastníků a to je určitě škoda. Přesně zde je prostor pro affiliate spolupráci.

Tak si přizvete na spolupráci „obchodníky“, ale ne ty klasické, nýbrž affiliate partnery, kteří budou Vaši nabídku šířit dál a přivedou Vám do kurzu další účastníky. Nejen potenciální, ale takové, kteří si kurz reálně zaplatí.

Jedná se o to, že affiliate síť (rozuměj affiliate partneři, resp. affiliate „obchodníci“) doporučí Vaše produkty/služby a prodává je přes affiliate systém. Každý člen affiliate sítě dostane svůj unikátní htttp link, aby se tak dalo snadno sledovat, kolika účastníkům kurz prodal.

Jaká je úloha affiliate inzerenta?

Vy spustíte affiliate, nastavíte pravidla, nabídnete odměnu pro každého, kdo pro Vás získá účastníky do kurzu. Můžete případně i odstupňovat odměnu po každých 20 prodaných kurzech, a affiliate partnery tak motivovat ještě víc. Takže Váš úspěch závisí samozřejmě i na tom, jak nastavíte odměny a benefity, a také na tom, jak připravíte landing page a samotnou propagaci kurzu.

Výhody pro affiliate inzerenta

Ve srovnání s PPC reklamou se jedná o mnohem levnější formu propagace, protože jako prodejce platíte opravdu jen za reálný prodej produktů, nikoli za počet kliknutí.

Na rozdíl od klasických obchodníků, kterým musíte proplatit i náklady za pohonné hmoty (PHM), příp. jim platíte i nějaký menší paušál nebo pronájem kanceláře, zde platíte opravdu jen za to, co reálně od affiliate partnerů získáte  v tomto případě tedy počet zaplacených účastí na kurzu, a to tak, jak se dopředu domluvíte, bez dalšího zbytečného navýšení a nějakých nepředvídaných výdajů.

Některé společnosti dokonce nabízejí i různé další benefity nebo prémie, aby motivovaly nejlepší prodejce. Například tři nejlepší získají další finanční bonus, víkendový pobyt 1+1 v Krkonoších, nebo třeba dovolenou u moře.

Vyhodnocení affiliate kampaně

Podle konkrétních http linků Vám systém sám vyhodnotí prodej za každého affiliate partnera a rovněž jejich provize. Každý z členů vidí svůj profil a aktuální stav provizí.

Vy jako inzerent přesně víte, na základě kterého linku (a prodávajícího) byl Váš kurz komu a kdy prodán, a vidíte i to, kdo prodal Vašich kurzů nejvíce a komu se dařilo méně.

Affiliate marketing využívá model CPA (Cost Per Action), inzerent proto platí jen za dopředu stanovenou akci, kterou od kampaně očekává (zdroj).

Prostřednictvím analytických nástrojů je možné splnění cíle affiliate kampaně vždy přesně změřit.

Výhody pro affiliate partnery

Každý máme svou databázi kontaktů a fanoušků na sociální síti. Prakticky nemusíme dělat nic jiného, než přidat další post na svou stránku na Facebooku. Vyzveme fanoušky, aby se přihlásili, a prezentujeme jim přínosy kurzu. Důvod, proč se do kurzu vyplatí investovat a co tím získají.

To samé uděláme i s databází e-mailových kontaktů. Připravíme a odešleme newsletter celé své databázi.

Jako affiliate partneři tak nemusíme vůbec vstávat od počítače, abychom si vydělali. Všechno se děje online. Stačí lidem vhodně podat obsah a přesvědčit je. A poté již pouze sledovat, co se děje na affiliate účtu a jak nabíhají provize.

Tímto způsobem si dokážete slušně vydělat i bez  větší námahy. Takže Vás to vlastně nic nestojí, pouze napsání e-mailu nebo statusu na Facebook.

Ale pozor!

Je nezbytné, aby to, co nabízíte jako affiliate partner svým potenciálním zákazníkům, mělo alespoň něco společného s tím, co vlastně děláte. Jste-li copywriter a nabízíte kurz Jak správně telefonovat, budiž. Avšak jste-li fitness trenér a budete přes affiliate program nabízet kurz Jak správně telefonovat, bude to trošku od věci, že? Ale můžete například jako trenér prodávat kurz Jak se správně stravovat nebo můžete prodávat sportovní oblečení.

Proč? Je potřeba mít na paměti, že Vaše fanoušky můžete oslovit jen s tím, co by logicky mohlo být předmětem jejich zájmu a je příbuzné tomu, co děláte. Nějakým způsobem to doplňuje, rozšiřuje Vaši standardní nabídku. Jinak je šance, že ztratíte jejich přízeň, větší než šance, že uspějete. Protože Vaše kontakty mají jiné zájmy… Pozor na to.

Affiliate inzerent i síť ve výhodě

Affiliate marketing je tedy způsob, jak si i v případě, že jste inzerent, nebo i v případě, že jste člen sítě, tedy partner, dokážete slušně a bez větší námahy reálně vydělat za relativně krátkou dobu.

Pokud Vás tato problematika zajímá a chcete se dozvědět více o tom, jak nastavit affiliate marketing a jaká je momentálně situace v oblasti affiliate marketingu v České republice a na Slovensku, můžete se těšit na další článek. Přineseme Vám rozhovor se Štefanom Polgárim, spoluzakladatelem affiliate sítě DOGNET, která vyhrála Affiliate Awards 2015.

avatar
Autor: Daniela Mudráková Daniela je profesionální copywriterka, specializuje se i na SEO copywriting a content marketing. Je expertka na psaní poutavých textů pro webové stránky, e-shopy a blogy. Cenné rady, jak tvořit obsah, který Vám pomůže získat více zákazníků najdete i na jejím blogu danielinopero.sk. Aktuálně pracuje jako Online Manager v happybaby.sk.