Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Nativní reklama v roce 2019

trendy v nativní reklamě v roce 2019Jak přirozeně a zároveň maximálně efektivně oslovit svou cílovou skupinu zákazníků? Investujte do nativní reklamy. Ideálním prostředkem je doporučující nástroj Strossle.

 

V rozhovoru s Filipem Kunou ze Strossle se kromě o trendech v nativní reklamě dočtete např. i:

 

Jak by měla vypadat úspěšná obsahová strategie

Jak pomocí nativní kampaně vyprodat sklad

 

1. Filipe, loni jste v rámci článku pro Strategie uvedli, že nativní reklama zažila v roce 2017 boom. Jak se jí letos dařilo a jaké jsou vaše predikce na rok 2019? Jaké rozdíly/nárůsty pozorujete?

 

Filip Kuna, Managing Director SK & CZ Strossle

Filip Kuna, Managing Director SK & CZ Strossle

Inu, dařilo se jí, a navíc jak. 🙂 Jen v prvním, zahřívacím“ půlroce stouply podle hodnocení IAB výdaje jen do nativních článků a doporučujících boxů o 17 %, na 1,6 milionů eur. To jsou stovky nativních článků a videí vyprodukovaných jen ze strany médií. K tomu se ve velkém přidala i podpora přes sociální sítě a samostatnou kategorií jsou influenceři, zájem o ně přímo explodoval. Vznikl až dojem, že pokud nemáte vlastního influencera, jako byste v onlinu neexistovali. Byl to jednoznacně buzzword roku.

V rámci zvýšeného zájmu jsme se proto hodně věnovali vzdělávání trhu vydali Příručku pro nativní reklamu (ke stažení zdarma), zorganizovali Festival nativní reklamy, napsali desítky článků, case studies a stovky postů na tematických kanálech.

Čím dál víc zadavatelů vidí, že tvořit kvalitní obsah se jim vyplatí. Budují dlouhodobý zájem a důvěru ve značku a její produkty. Proto si myslím, že budou do této oblasti soustředit mnohem více pozornosti a investic, což přinese zlepšení kvality pro uživatele, kteří tak budou spokojenější, to se následně projeví v lepších výsledcích, což zase povede k dalšímu zvyšování pozornosti a investic. Takový začarovaný pozitivní kruh.

 

2. A co obsahový marketing? Jak by podle vás měla vypadat úspěšná obsahová strategie na rok 2019?

Úspěšná obsahová strategie je kombinace:

  1. Správně nastavených, kvantifikovatelných, měřitelných, dosažitelných cílů.
  2. Správně zvolené cílové skupiny.
  3. Správné contentové niche, tedy jaký obsah chce má cílová skupina, kterou nikdo neprodukuje.
  4. Správného výběru distribučních kanálů tedy kde, kdy a jak zasáhne můj obsah chtěné publikum.
  5. Vytrvalosti obsahový marketing je jako chodit do posilovny. Nikdo nečeká, že po první návštěvě bude mít břicho jako pekáč buchet. Musíte cvičit pravidelně a dlouhodobě, upravit stravu a vhodně regenerovat a časem se dostaví skvělé výsledky.

Ke content marketingu děláme samostatné specializované workshopy, na kterých vám rádi řekneme víc, stačí nám napsat.

 

3. Jak vidíte rok 2019 ve Strossle, chystáte nějaké novinky?

Vidíme ho skvěle. O native a contentu se mnoho mluví, spousta firem je zkouší, přibývají úspěšné příběhy. Příklad za všechny z oblasti e-commerce je Mall.tv klasický e-shop investuje miliony eur do projektu, který na první pohled s jejich produkty a službami nesouvisí. Chtějí ale být se svými zákazníky v kontaktu dřív než na konci rozhodovacího procesu, kdy už lidé jen nakupují. Chtějí bavit, inspirovat, řídit. Obsahu je tolik, že lidská pozornost se stala jednou z nejvzácnějších zdrojů, je potřeba si ji nějak získat.

 

4. Na eventu Festival nativní reklamy, který se konal koncem května 2018, zazněla zajímavá přednáška Martina Máca Když nativní článek přinese i reálné zákazníky, která pojednávala o článku pro slovenskou přírodní kosmetiku Ťuli a Ťuli na Feminity.sk. Můžete nám k tomu poskytnout nějaké srovnání, o kolik % se tržby zvýšily?

Ano, to byla skvělá případovka. Za 3 dny po zveřejnění článku získali 130 objednávek, což bylo o 30 víc, než předtím měli za celý měsíc. 120 přišlo rovnou z článku. Zvýšila se poptávka i v kamenných prodejnách, ozvali se jim noví distributoři se zájmem o spolupráci.

Je ale potřeba dát si pozor na to, že content marketing je maraton, ne sprint. Je na inspiraci, vytvoření vztahu, brand building. Tedy publikovat článek na médiu nebo blogu a na druhý den se dívat na konverze by byla chyba, na to jsou performance nástroje. Celosvětově uznávaná kapacita na marketing, profesor Mark Ritson tvrdí, že 60 % zdrojů a času by mělo jít do budování značky, povědomí, image kampaní. A ty doplnit 40 % konverzními kanály. Díky tomu když se u nás řekne letenky, slovenské uživatele automaticky napadne pelikan.sk, u knížek zase martinus.sk a u elektroniky alza.sk.

 

5. Pro naše české klienty je určitě pozitivní, že už i Seznam jde cestou nativních kampaní a nabízí produkt Seznam Native. Jak se daří nativní reklamě v ČR, resp. v okolních zemích ve srovnání se Slovenskem?

Seznam jako lídr na lokálním trhu založil vlastní oddělení, které prodává a tvoří na míru šitý obsah, viz jejich úspěšná případová studie pro HBO. Vytvořili i několik nativních formátů napříč portfoliem a výsledky jsou zatím výborné. Myslím si, že sice trochu později, ale kouzlo a efektivitu začínají objevovat i u našich sousedů.

 

6. Nativní reklama a content jsou nerozlučná dvojka, doporučíte nějaké zdroje, ze kterých se vyplatí čerpat inspirace při tvorbě obsahu a plánování nativních kampaní?

Výše jsem již uvedl odkazy na contentmarketingovou komunitu, knihu nativní reklamy a články na Strategiích. To je vynikající odrazový můstek, budete mít co studovat následující týdny. 🙂

 

Filip Kuna, StrossleFilip Kuna pracoval 12 let v Seznamu jako vedoucí produktového oddělení. Nyní řídí slovenskou pobočku švédského Strossle, specializuje se na content marketing a nativní reklamu. Jeho životním cílem je stát se učitelem, proto píše blogy, organizuje rozličné workshopy a eventy pro studenty i profíky v médiích. Rovněž je členem správní rady IAB Slovakia – Sdružení internetové reklamy a trenérem mezinárodní certifikace online marketingu DIMAQ.

Kontakty: LinkedIn

 

K tomuto tématu by vás mohlo zajímat i:

Doporučující nástroj Strossle – efektivní nativní reklama, která opravdu funguje

Příručka o nativní reklamě a obsahovém marketingu (zdarma ke stažení)

 

avatar
Autor: ByznysWeb.cz Tvorba webových stránek a e-shopu v responzivním designu a vlastním redakčním systému. Vytvořte si na zkoušku webové stránky a eshop zdarma. Na ByznysWeb lze snadno přemigrovat i zaběhnutý e-shop. Vyzkoušejte si, jak to u nás funguje. Vlastní e-shop si u nás vytvoříte rychle i bez programátora a grafika.