Jak zvýšit EdgeRank na Facebooku – Sdílejte fotky a videa
Rodina Ranků – Google PageRank a S-Rank … se rozrostla o dalšího potomka. Každý uživatel sociální sítě Facebook, který aktualizuje své statusy, odkazy, fotky, videa … získal od Facebook-u určité ohodnocení, tzv. EdgeRank.
Jaké ranky mají Vaše web stránky nebo e-shop zjistíte například na ranky.cz, doporučujeme však nainstalovat si lištu Google Toolbar. Pokud se zaměřujete na český trh, nezapomínejte na S-Rank.
Google PageRank a S-Rank se pohybuje v škále od 0 -10, přičem 10 je nejlepší hodnota.
O čem je EdgeRank?
EdgeRank je specifický rank, který určuje, jaké příspěvky se Vám budou zobrazovat na sociální síti Facebook.
Čím vyšší EdgeRank, tím vyšší šance, že příspěvky z Vaší Facebook stránky uvidí víc návštěvníků.
Podstata EdgeRanku je stejná, jako podstata Facebooku – komunikace mezi lidmi a jejich reakce na příspěvky.
Sám velký EdgeRank rozhoduje, jaké příspěvky se Vám zobrazí. Facebook totiž zobrazuje informace, které podle hodnoty EdgeRanku uzná za vhodné.
Stejně je to i v případě vyhledávání na Googlu. Google nám nabídne alternativy, které si myslí, že nás mohou zajímat. Google zobrazuje výsledky na základě v minulosti prohlížených stránek nebo odkazů.
Na Facebooku máme možnost selektovat si příspěvky 2 způsoby:
- nejlepší příspěvky
- nejnovější příspěvky
Ale EdgeRank ovlivňuje i tyto výsledky.
Na jakém principu EdgeRank funguje?
Podrobné vysvětlení algoritmu EdgeRanku:
EdgeRank je výsledkem kooperace 3 faktorů:
- Afinita / Skóre afinity – se odvíjí od toho, jaký máte s daným uživatelem Facebooku přátelský vztah. Pokud jste s uživatelem v častém kontaktu – pravidelně lajkujete jeho příspěvky, komentujete statusy apod., Vaše příspěvky mají vyšší EdgeRank a proto se dalším společným přátelům zobrazí jako první. Důležité je uvědomit si, že se jedná o oboustrannou aktivitu. Tedy oba uživatelé musí navzájem kooperovat a navzájem si lajkováním, tagováním, sdílením apod. EdgeRank zvyšovat.
- Stupeň interakce – Facebook, resp. EdgeRank řeší úroveň vztahu uživatelů Facebooku. EdgeRank přikládá jednotlivým interakcím konkrétní hodnotu – například podle toho, kolik času zaberou. Napísaní komentáře má logicky větší efekt jako obyčejný Like.
- Závislost na času – čím novější příspěvek, tím vyšší šance na zobrazení. Proto se snažte rozproudit diskuze hned, jak zveřejníte nový příspěvek.
Jak zvýšit EdgeRank?
Na závěr každého příspěvku vyzvěte fanoušky k interakci – jednoduchá aktualizace statusu nestačí, lidé reagují na hry, různé aplikace, s výsledky kterých se mohou pochlubit svým přátelům. Pokud nemáte možnost vyvinout vlastní aplikaci, vyzvěte fanoušky k interakci např. “Komu se to líbí, ať dá like!” nebo “Komu se to líbí, ať sdílí!”.
Snažte se získat názory k aktuálnímu dění – zahajte s fanoušky diskuzi o aktuálních událostech nebo využijte anketu (vyvarujte se však náboženské a politické otázce) – například v pondělí postněte příspěvek “Proč si myslíte, že pondělí je nejvíce stresující den týdne?” a hned máte několik desítek odpovědí.
Sdílejte fotky a videa – pokud máte timeline profil, umíte si příspěvek s videem nebo novými fotkami zvýraznit a dodat mu tak status “nepřehlédnutelnosti”. Stačí kliknout na tlačítko
Nastavit jako důležité. Pravidelně zveřejňujte fotky z kanceláře, fotky Vašeho týmu ze společné porady, u vánočního stromečku, mikulášských balíčcích … příležitostí je mnoho. Návštěvníci fotky rádi ocení lajkem a vidí, že jste reálná firma, ve které to žije.
Zaměřte se na přítomnost a nestrácejte čas s minulostí – pokud vidíte, že příspěvek, který jste vložili se nesetkal s pozitivním ohlasem nebo již ztratil na atraktivitě vlivem času, nerozvíjejte jej. Pokud si přesto myslíte, že příspěvek je hodnotný a stojí za to, sdílejte jej o pár dní znovu a v jiný čas.
Sdílejte vtipné obrázky a zajímavé odkazy – své opodstatnění mají i vtipné obrázky nebo hypertextové odkazy, které sdíleli Vaši fanoušci. Sdílejte je dál.
Sdílejte linky k témě – prodáváte matrace a našli jste kvalitní článek o matracích, kvalitě spánku nebo o chrápání? Sdílejte článek.
5 faktů o EdgeRanku, o kterých jste možná ještě neslyšeli
- Typický příspěvek zasáhne cca 17% Vašich fanoušků – nezaměřujte se pouze na získání co nejvyššího počtu fanoušků ale na vytváření kvalitního obsahu.
- Průměrná životnost Facebook příspěvku je kolem 3 hodin – je důležité poznat, jak dlouho “žijí” Vaše příspěvky. Pokud je například životnost příspěvku 9 hodin a Vy zveřejňujete příspěvky 2x denně, ideální by bylo, aby jste psali v ranních a večerních hodinách.
- Komentáře jsou 4x cennější než obyčejné lajky – komentáře mají tu výhodu, že v případe, že fanoušek s Vašim tvrzením nesouhlasí, vyzvete jej, aby vyjádřil svůj postoj nebo navrhl alternativu.
- Facebook sleduje vše, co determinuje afinitu – tedy, všechno, co může být sledováno, je sledováno a je-li sledováno, je to používáno.
- EdgeRank není jediný rank na Facebooku – GraphRank je podmnožinou EdgeRanku a je určen pro app vývojáře.