Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

Zápisky z konference Daily Web 2014 – 1.část

Jako partneři jsme se minulý týden zúčastnili konference Daily Web 2014 v Bratislavě. Fotogalerii najdete zde.

Pro ty z Vás, kteří se z různých příčin konference nemohli zúčastnit, jsme se rozhodli zpřístupnit alespoň naše “interní zápisky” 🙂 a přiblížit Vám tak prezentace, jako vždy kvalitních, domácích nebo zahraničních speakerů.

Program byl opravdu nabitý, prezentace probíhaly ve 3 sálech najednou a měla jsem problém vybrat si tu svou TOP, na kt. jsem se chtěla i fyzicky zúčastnit.

webdesign, webdizajn - výber správnej typografie pre web stránky, typografia pre eshop

Martin Jenča – Creative Director Milk Studio s.r.o.

Jedním z mých favoritů byl jednoznačně sympaťák Martin Jenča z Milk Studio, s.r.o. se svou prezentací “Jak se obléct do písma.  Vybrat si správné písmo je jako dobře se obléct. Oboje je neoddělitelnou součástí Vaší (vizuální) identity.” Martin a jeho Milk Studio, s.r.o. stojí např. za sérii kampaní pro slovenský festival Bažant Pohoda nebo za redesignem vizuálu STV1 a STV2.

Na úvod je potřeba podotknout, že webdesign tvoříme pro uživatele, ne pro Vaši nebo grafikovu satisfakci. Proto je určitě na místě i A/B testování nových webdesign prvků nebo celé grafické šablony.

Jak vybrat správné písmo pro Váš vlastní web nebo vlastní eshop?

V první řadě si vyberte druh písma, které Vás bude reprezentovat – pokud se Vám nepozdává žádný z běžných fontů, k dispozici máte např. i typografické banky:

Stejný postup platí i v případě, že navrhujete webdesign pro responzivní web nebo mobilní aplikaci.

Vhodně zvolená typografie pomáhá definovat Váš brand, Vaši firemní identitu, stejně jako např. “firemní barvy”. A to jak v online prostoru, tak i v offline. Martin velmi pěkně ilustroval, jak to funguje s obalem tyčinky Snickers – je jedno, jaký nápis bude na obalu, i tak všichni víme, že je to Snickers. Rovněž je nám to jasné i při pohledu na tento recept: snickers

Hned víte, že se jedná o domácí alternativu Snickers.

Webdesign navrhujete pro uživatele, ne pro konkrétní typ zařízení! Proto i písmo vybírejte pro samotného čtenáře.

Patkové nebo bezpatkové písmo? Co kapitálky? Jakou velikost písma zvolit?

Odborník Martin Jenča tvrdí, že je vhodná zlatá střední cesta – tedy kombinace např. SERIF a SANS: webdesign - typografie pro web stránky         webdesign - typografe pro eshop

Např. pro nadpisy patkové písmo a pro samotný  text bezpatkové písmo.

Nedržte se dlouho zaužívané fámy, že důležitou informaci je nutno zvýraznit velkými písmeny! Opak je pravdou – verzálky dokonce snižují rychlost čtení:

webdesign - úprava textu na web stránce

A jaká je optimální velikost fontu? –  16px.

Na řádek je ideální počet znaků 45 – 75.  Jak uvádí Martin ve své prezentaci: “Webdesign je z 95% o typografii.” Typografii na Vašem webu můžeme přirovnat ke stylu oblékání.

Jak tedy vytvářet www stránky v souladu s ideální typografií?

1. Kromě výběru vhodného písma si nezapomeňte otestovat i znaky specifické pro střední Evropu  – největší problém bývá např. se slovenským  “č” a “š” nebo českým “ů”.

2. Velikost písma a hierarchie jasně definují, které informace jsou podstatné a tak pomáhají urychlit proces čtení.

3. Dodržujte mezery a délky řádků, které text zatraktivní a rovněž pomáhají zachovat dobrou čitelnost.

4. Kontrast na webu nebo mobilní responzivní verzi – informace, které obsahují Vaše web stránky musí být dobře čitelné i pro lidi se zhoršeným viděním nebo v situacích, kdy na monitor nebo mobilní zařízení svítí sluneční záření apod. To všechno dokáže ovlivnit kontrast mezi textem a pozadím textu. Velice špatně se například vstřebává reklamní poselství s bílým písmem na šedém podkladu.

jak si vytvořit webové stránky, jak založit e shop, vytvoření e-shopů, vytvořit web stránky na 15 dní zdarma

tvorba www stránky, webové stránky, tvorba e-shopu

avatar
Autor: Jana Kvasnicová V ByznysWebu pracuji od r. 2009. Začínala jsem na supportu, kde jsem měla skvělou příležitost poznat, co podnikatele a majitele e-shopů a webových stránek skutečně zajímá a co potřebují. Proto se snažím hledat taková témata, které vám nabídnou užitečné odpovědi. Máte jiný názor? Budu vděčná za váš feedback – kvasnicova@biznisweb.sk :)