Zápisky z konference Daily Web 2014 – 1.část
Jako partneři jsme se minulý týden zúčastnili konference Daily Web 2014 v Bratislavě. Fotogalerii najdete zde.
Pro ty z Vás, kteří se z různých příčin konference nemohli zúčastnit, jsme se rozhodli zpřístupnit alespoň naše “interní zápisky” 🙂 a přiblížit Vám tak prezentace, jako vždy kvalitních, domácích nebo zahraničních speakerů.
Program byl opravdu nabitý, prezentace probíhaly ve 3 sálech najednou a měla jsem problém vybrat si tu svou TOP, na kt. jsem se chtěla i fyzicky zúčastnit.

Martin Jenča – Creative Director Milk Studio s.r.o.
Jedním z mých favoritů byl jednoznačně sympaťák Martin Jenča z Milk Studio, s.r.o. se svou prezentací “Jak se obléct do písma. Vybrat si správné písmo je jako dobře se obléct. Oboje je neoddělitelnou součástí Vaší (vizuální) identity.” Martin a jeho Milk Studio, s.r.o. stojí např. za sérii kampaní pro slovenský festival Bažant Pohoda nebo za redesignem vizuálu STV1 a STV2.
Na úvod je potřeba podotknout, že webdesign tvoříme pro uživatele, ne pro Vaši nebo grafikovu satisfakci. Proto je určitě na místě i A/B testování nových webdesign prvků nebo celé grafické šablony.
Jak vybrat správné písmo pro Váš vlastní web nebo vlastní eshop?
V první řadě si vyberte druh písma, které Vás bude reprezentovat – pokud se Vám nepozdává žádný z běžných fontů, k dispozici máte např. i typografické banky:
- http://fontface.ninja/
- http://www.fontsquirrel.com/
- https://typekit.com/
- https://www.typotheque.com/
- http://www.typography.com/
- http://www.webtype.com/
- http://www.colophon-foundry.org/
- http://ilovetypography.com/
Stejný postup platí i v případě, že navrhujete webdesign pro responzivní web nebo mobilní aplikaci.
Vhodně zvolená typografie pomáhá definovat Váš brand, Vaši firemní identitu, stejně jako např. “firemní barvy”. A to jak v online prostoru, tak i v offline. Martin velmi pěkně ilustroval, jak to funguje s obalem tyčinky Snickers – je jedno, jaký nápis bude na obalu, i tak všichni víme, že je to Snickers. Rovněž je nám to jasné i při pohledu na tento recept:
Hned víte, že se jedná o domácí alternativu Snickers.
Webdesign navrhujete pro uživatele, ne pro konkrétní typ zařízení! Proto i písmo vybírejte pro samotného čtenáře.
Patkové nebo bezpatkové písmo? Co kapitálky? Jakou velikost písma zvolit?
Odborník Martin Jenča tvrdí, že je vhodná zlatá střední cesta – tedy kombinace např. SERIF a SANS:
Např. pro nadpisy patkové písmo a pro samotný text bezpatkové písmo.
Nedržte se dlouho zaužívané fámy, že důležitou informaci je nutno zvýraznit velkými písmeny! Opak je pravdou – verzálky dokonce snižují rychlost čtení:
A jaká je optimální velikost fontu? – 16px.
Na řádek je ideální počet znaků 45 – 75. Jak uvádí Martin ve své prezentaci: “Webdesign je z 95% o typografii.” Typografii na Vašem webu můžeme přirovnat ke stylu oblékání.
Jak tedy vytvářet www stránky v souladu s ideální typografií?
1. Kromě výběru vhodného písma si nezapomeňte otestovat i znaky specifické pro střední Evropu – největší problém bývá např. se slovenským “č” a “š” nebo českým “ů”.
2. Velikost písma a hierarchie jasně definují, které informace jsou podstatné a tak pomáhají urychlit proces čtení.
3. Dodržujte mezery a délky řádků, které text zatraktivní a rovněž pomáhají zachovat dobrou čitelnost.
4. Kontrast na webu nebo mobilní responzivní verzi – informace, které obsahují Vaše web stránky musí být dobře čitelné i pro lidi se zhoršeným viděním nebo v situacích, kdy na monitor nebo mobilní zařízení svítí sluneční záření apod. To všechno dokáže ovlivnit kontrast mezi textem a pozadím textu. Velice špatně se například vstřebává reklamní poselství s bílým písmem na šedém podkladu.