Zápisky z konference Daily Web 2014 – 2. část výkonnost webu
Druhou, pro mě nejvíce podnětnou částí konference Daily Web 2014, byla panelová diskuse na téma Výkonnost webu.
Moderátor Martin Volek z VOLIS International diskutoval s Pavlem Kubánem z SCR Interactive a rovněž i prezidentem ADMA, dále s Tomášem Vatrtem z Adbee digital s.r.o. a Petrem Vaněm z Core 4, spol. s.r.o. o 4 hlavních faktorech, které výkonnost webu dokáží pozitivně ovlivnit.
Dnes si představíme první 2 z nich:
1. User experience (UX) jako hlavní faktor při efektivitě a výkonnosti webu
Martin Volek velmi trefně zahájil první téma fotografií z letadla:
Letušky rozdávali cestujícím kelímky se zmrzlinou. Na palubě nastala “panika”, všichni hledali lžičku a na to letuška vysvětlila, že plastová “lžíce” se nachází pod víčkem 🙂
UX je v podstatě vizuální komunikace nebo zážitek uživatele při manipulaci s Vašimi produkty, při návštěvě Vaší web stránky nebo e-shopu atd.
Přesnou definici UX najdete např. i na wikipedii.
Aby byl web z uživatelského hlediska úspěšný, znamená to, že uživatel nenarazí na problém např. při prohlížení podstránky na mobilním zařízení, najde všechny potřebné informace, které potřebuje, jednoduše se na webu zorientuje a příp. zrealizuje konverzní cíl.
Když chceme uspokojit potřeby uživatelů, musíme jim nejdříve rozumět. Proto je vhodné vytvořit tzv. persony nebo různé cílové skupiny, zadefinovat si jejich požadavky na naše služby, produkty a samozřejmě pochopit, jakou hodnotu má pro ně naše nabídka, služba nebo produkt.
Následně s nimi komunikujeme srozumitelným jazykem, testujeme nové prvky, které jim UX mají usnadnit – diskutující odborníci doporučují např. heatmapu a analýzy statistik.
Samotnou UX ovlivňuje nepochybně i webdesign – typografie a rovněž i uspořádání jednotlivých prvků (ať už grafických nebo obsahových), tzv. wireframe.
Jak ovlivňuje UX úspěšnost projektů?
Na začátku je vhodné ujasnit si, co vlastně bude uživatel s Vašim produktem dělat, jak s ním bude manipulovat nebo jak se bude pohybovat na Vaší stránce.
Je nutné seznámit se s myšlenkovými pochody Vaší cílové skupiny – tzv. mindset.
Pokud vytváříte např. nový web nebo e-shop na základě pozitivní UX, je vysoce pravděpodobné, že návštěvníci a spokojení zákazníci budou o Váš šířit jen kladné reference – tedy UX Vám přinese návratnost a větší traffic.
Diskutéři dospěli ke skvělému závěru – dobrá UX je v podstatě taková, o které ani nevím. Např. jako intuitivní vytvoření web stránky.
Kolik investovat do UX?
Jestli Vás zajímá, jaký budget budete potřebovat, diskutéři mají pro Vás jasný odkaz – důležitější je podíl času, který nad realizací a vyhodnocováním UX strávíte než podíl nákladů 🙂
2. Optimalizace konverzních poměrů
Na úvod nic nové nepřinesu, jen zopakuji, že pokud chcete konverzní poměr optimalizovat, musíte si nejdříve ujasnit, co konverzní poměr ve Vašem případě představuje:
- vyplnění kontaktního formuláře
- odeslání objednávky
- sdílení příspěvku
- like na příspěvek
- komentář k článku
- jiná forma interakce s fanoušky
- atd.
Nejrychleji se dá vyhodnotit efektivita prvků vedoucích ke konverzi např. prostřednictvím heatmapy.
Martin Volek si na toto téma o5 připravil trefný screenshot:
Přidání fotografie slovenské herečky Zuzany Fialové a jejího vyjádření, rovněž i změna barvy buttonu “Katalog zdarma” přispělo ke zvýšení konverze, tedy objednání katalogu zdarma až o 150%.
Jedním z nejdůležitějších elementů, které se na optimalizaci konverzí podílejí jsou textace.
Pravidlem je, že by jsme se měli vyjádřit co nejsrozumitelněji, nejstručněji, nejlépe již hned v nadpisu nebo na základě A/B testování. Text musí být samozřejmě i logicky strukturován.
V rámci A/B testování se Vám mohou hodit free aplikace jako např. mouseflox nebo clicktale, příp. eyetracking alternativy.
Dalším důležitým faktorem optimalizace konverzních poměrů je i to, jakou cílovou skupinu na dané stránky posíláte. Jste si jistí, že je to opravdu Váš potenciální zákazník?
Dále se na optimalizaci konverzních poměrů podílí:
- sledování a vyhodnocování statistik
- reputační management
- enviropsychologie – získávání pozitivních referencí a tvorba prvků důvěryhodnosti
- a uvedené A/B testování