Blog o podnikání na internetu
Poradce úspěšného podnikatele

10 rad jak vybrat správného zaměstnance?

jak na výběrové řízení, příprava na pracovní pohovor

Rozbehli jste vlastní byznys, obrat roste a Vaše podnikání Vám přerůstá přes hlavu.

Kladete si otázku – může mi pomoci v podnikání nový kolega? V životě jste ale nedělali výběr zaměstnanců a ani nebudovali pracovní kolektiv. Jak na to?

 

Na začátek Vám rovnou prozradím, že žádné garantované postupy, díky kterým na 100% najdete vhodného nového kolegu neexistují :). Moje rady jsou jen vodítka, které jsem si vypracoval na základě mých 12-letých zkušeností s výběrovými řízeními na různé pracovní pozice. A věřte, výběr správných zaměstnanců se samotným výběrovým řízením pouze začíná.

Přijetím nového kolegu si můžete i pořádně zavařit. Výběr nesprávného zaměstnance může vést k tomu, že každé ráno přijdete do práce, kde se všichni mračí, jsou nervózní, slovem hrůza. Můžete přijmout i osobu, která úplně rozvrátí pracovní kolektiv a Vaše podnikání bude v troskách. Pozor na to!

Cílem je, aby jste se Vy cítili po příchodě do práce dobře, aby jste měli kolem sebe příjemné lidi, profesionály, kterých jejich job i baví :). Jinak to nemá význam. Pokud bych měl chodit do práce pouze kvůli penězům a den co den sledovat, jak na sebe všichni vrčí, raději firmu zavřu.

1. Koho vlastně potřebuji?

Začněte od sebe. V první řadě se zamyslete – koho vlastně potřebuji? Jaký člověk se povahově hodí do týmu? Mám většinu kolegů introvertů? Hledám extroverta! Je v kanceláři nuda a deprese? Hledám vtipálka!

Na pracovním trhu nejsou supermani, kteří dokáží všechno, nikdo z nás neumí všechno.

Lidé mají své klady i zápory. Někteří mají těch předností více, někteří méně.

Podstatné je mít zamíchaný kolektiv tak, aby se vzájemně doplňoval.

Zamyslete se nad tím, jaké klíčové vlastnosti od nové posily opravdu potřebujete, jaké máte požadavky na zaměstnance. Bude nová posila komunikovat se zákazníky?

Proto potřebujete nového kolegu s výbornými komunikačními a organizačními schopnostmi a nemusíte příliš hledět na technické vědomosti. Naopak, programátor nemusí mít skvělé komunikační schopnosti.

Samozřejmě nějaký standard musí splňovat všichni, velmi důležité jsou například samostatnost a důslednost.

Pokud nevíte, jaká povaha by se hodila do týmu, zeptejte se kolegů, komunikujte, nechte si poradit!

2. Jak bude výběrové řízení probíhat?

Přemyslete si obsah a průběh výběrového řízení, sepište si otázky.

Kolik kol bude mít pohovor? Například, když vybíráme programátory, máme 3 kola:

  • nejdříve se šéfem
  • následně zájemce ukáže, jak umí programovat
  • a nakonec absolvuje posezení s budoucími kolegy, kteří mají právo zájemce odmítnout (velice důležité).

První 2 kola jsou hned při první schůzce, na třetí zveme až když zájemce úspěšne absolvuje první 2 kola.

Samozřejmě záleží od konkrétní pozice, jak bude zájemce o práci komunikovat se zákazníky v anglickém jazyku, prověřte jeho vědomosti např. online anglickým diktátem.

O tom, že musíte zadat inzeráty se nemusím zmiňovat, možná Vám ale pomůže má rada – aby jste na inzerátech nešetřili, investice do inzerátů je pouze bagatel, díky čemu budete mít větší výběr kandidátů.

3. Unikátní Motivační list

Je to neuvěřitelné, ale ze 100 žádostí o zaměstnání mi jen 10 uchazečů o zaměstnání pošle i motivační list. 6 motivačních listů je o ničem, příliš všeobecné, nic nepřináší. Další 3 jsou napsány dobře, vidíte z nich že uchazeč se opravdu snažil, dohledal si informace o Vaší firmě. A 1 motivační list je perfektní :D.

Máte první kandidáty na osobní pohovor.

4. Dobrý životopis

Někteří personalisté tvrdí, že životopisy jsou zbytečné, já si to nemyslím. Na životopisech vidíte důslednost uchazečů o zaměstnání.

Ze 100 uchazečů Vám pošle opravdu kvalitně zpracovaný životopis pouze 30-40. Dejte si tu práci a všechny životopisy si rychle prohlédněte, hned uvidíte, kdo se tvorbě životopisu opravdu věnoval. Všiml jsem si, že příliš mnoho životopisů má katastrofální úroveň – včetně vážných gramatických chyb. Pokud v životopisu chybí důležité údaje, nebo musíte dohledávat, kde vlastně uchazeč o zaměstnání v minulosti pracoval a není dodržena ani základní struktura CVčka, je to špatně.

Jsem rád, když najdu v životopisu dobře ořezanou fotku uchazeče. Alespoň vidím, na jaké úrovni umí uchazeč používat grafický program 🙂 a že si dal záležet.

5. Důležité – Prověřte si předešlé zaměstnavatele!

Jestli v životopisu vidíte, že zaměstnanec mění pracoviště každý půl rok, berte to jako varovný signál! Prověřte si u bývalých zaměstnavatelů, proč zaměstnanec od nich odešel.

Nemusí to být ale vždy problém, právě naopak. Práce je málo a uchazeči o zaměstnání se snaží uchytit jak se jen dá. Uchazeč bere různé brigády, využívá nabídky od úřadu práce nebo se jen firmě, ve které krátce pracoval nedařilo a musel odejít služebně nejmladší. Uchazeč ale má chuť pracovat a nemá štěstí při hledání plného pracovního poměru. Proto každého na základě této rady hned neodsuzujte.

Problém je, když zájemce dlouho nikde nepracuje, nemá ani brigády, o nic se nesnaží a přitom je to mladý, zdravý člověk.

Nebuďte líní, zvedněte telefon nebo napište mail bývalým zaměstnavatelům.

Většinou Vám bývalí zaměstnavatelé řeknou pravdu.

Prověření referencí u bývalých zaměstnavatelů se mnohdy podceňuje. Opravdu si reference prověřte!!!

Je ale fakt, že jsem se setkal i s tím, že předešlý zaměstnavatel měl své chyby. Na rovinu se zeptejte uchazeče na osobním pohovoru zeptejte, jaký měl problém v předešlém zaměstnání. Zažil jsem případ, že objektivně přišlo k tomu, že zaměstnanec byl šikanován nebo nedostal výplatu.

6. Vyhledejte uchazeče o zaměstnání na sociálních sítích

Profilová fotografie, na které podřezává uchazeč krk kamarádovi umí odradit. Podřeže nový kolega krk i Vám? 🙂

jak vybrat nového zaměstnance, výběrové řízení, výběr zaměstnanců, příprava na pohovor

Na pracovní pohovor se připravte předem – prohlédněte si i profily nebo stránky uchazečů na sociálních sítích. Z fotografií se dozvíte mnoho informací.

Pokud jste spokojeni s životopisem, zaujal Vás motivační list, nebo předešlí zaměstnavatelé neměli se zájemcem vážnější problém, zavolejte si uchazeče na pohovor.

7. Nedejte příliš na první dojem z osobního pohovoru

Každý, kdo přijde na pohovor Vám bude tvrdit, že má o práci ve Vaší společnosti velký zájem, že je z práce nadšen, že máte krásné prostory, perfektní web, že jste nejlepší firma na trhu, blablabla. Ale, to nic neříká o tom, zda bude uchazeč opravdu ve své práci dobrý a zda chce opravdu pracovat. Dávejte si na první dojem velký pozor.

Často uchazeči o práci rádi machrují. Jsou to mistři světa, kteří vědí všechno. Prověřte si, zda opravdu mají vědomosti, o kterých tvrdí, že mají. Já rád nachytám uchazeče o práci, kteří tvrdí, že zkusili náš produkt na zcela jednoduchých dotazech, jako například, na jaké doméně si ten produkt testují, jelikož vždy musí mít vytvořenou doménu. Uchazeč se nedokáže vymotat a zjistíme, že si vlastně nic netestoval. Co je nejhorší, uchazeč se snaží své lži zakrýt, zamluvit. Jistě najdete několik dalších velmi základních otázek, které prověří opravdové dovednosti uchazeče. Pokud Vám uchazeč lhal na pohovoru, bude Vám lhát pořád.

Uchazeč ale samozřejmě může být vystresován a je velmi dobré, pokud si svůj omyl i přizná. Nikdo není bez chyby, potřebujete mít u sebe člověka, který si dokáže přiznat chybu a napravit ji.

Vícekrát se mi stalo, že uchazeč byl sice mladý šikovný člověk, ale byl převážně mlčenlivý. Nemusí to být problém, jen realita našeho pracovního trhu. I Vy by jste byli smutní, kdyby Vás odmítli na xx pohovorech a Vy se přitom opravdu snažíte. Zeptejte se, proč je uchazeč smutný, nakonec to může být fajn člověk.

8. Extra snaha

Pokud mi zájemce na pohovoru řekne, že u nás chce opravdu pracovat a aby zvýšil své šance na získání nabízeného místa, přihlásil se na kurz, kde se něco naučil, jsem nadšen.

Výborný uchazeč. 99% uchazečů to ale bohužel nenapadne :(. Z mojí zkušenosti takový uchazeč je schopen se danou oblast i sám doučit a využije ji v práci.

9. Pomlouvání, egocentrismus

Někdy se mi stane, že zájemce o práci mluví velice dlouho a zbytečně o sobě nebo zbytečně dlouho pomlouvá posledního zaměstnavatele.

Je určitě dobré vědět, proč zájemce odchází z předešlého zaměstnání a jaký má na to důvod. Vždy se na to ptám. Zájemce to dokáže vysvětlit ve 2-3 větách. Pokud se ale monolog nezastaví ani po 10 minutách, je to celé špatně. Tak, jak pomlouval předešlého zaměstnavatele, tak bude pomlouvat i Vás, nějaký důvod se vždy najde, domyslí, vyfabuluje.

Jestli zájemce příliš mluví o sobě a zajímá se hlavně o své zájmy, firemní zájmy jej v pracovním čase interesovat nebudou.

10. Nechte kolegy, aby si vybrali sami

Platí, když už máte větší pracovní kolektiv. Můj společník nechává závěrečné kolo na své kolegy. Nový zaměstnanec se setká v místnosti s novými kolegy a ti se jej vyptávají různé kreativní otázky – například “Jaké plemeno psa má Agáta Hanychová?” 😀 Tak si ověří, zda se bude hodit do týmu.

Internet je plný článků pro zájemce o práci, jak najít práci, jak se zaměstnat, kde se zaměstnat, jak hledat práci apod.

Doporučuji přečíst si legendární článek  „jak se zaměstnat od Michala Trubana.

Nechybí spousta zdrojů k pohovoru, jak vést pracovní pohovor, jaké jsou nejčastější dotazy na pohovoru apod. Ale méně článků je určeno právě živnostníkům a podnikatelům s radami jako postupovat u výběrového řízení. Ať už je Vaše podnikání v „kamenné“ prodejně nebo podnikáte přes internet, pracovní pohovory a výběr zaměstnanců Vás neminou. Proto doufám, že Vám můj článek pomohl.

Vybrali jste nového zaměstnance i díky mým radám? Super, ale nezapomínejte, že jste pořád jen na začátku cesty a stále nemáte vyhráno. 🙂 Ale o tom snad v dalším článku.

Držím palce!

avatar
Autor: Peter Polakovič Peter Polakovič - jednatel ByznysWeb s.r.o. a BiznisWeb s.r.o. Své bohaté zkušenosti a vědomosti z oblasti tvorby web stránek a e-shopů, internetové reklamy a správy reklamních kampaní aktivně využívá i v praxi. V týmu zastává roli hlavního zdroje pozitivní energie, která z něj vyzařuje i mimo "provozních hodin".