Zredukujte Bounce Rate na minimum! – 10 tipů, jak na to
Pojem Bounce Rate je jedním z nejdůležitějších ukazatelů úspěšnosti Vašich online reklamních kampaní a úrovně optimalizace cílových stránek (Landing pages).
Vyjadruje procentuální poměr mezi počtem návštěvníků, kteří ihned po načtení stránek web opustili a celkovým počtem návštěv.
Za tzv. “bounce” se považuje uživatel, kt. na stránkách nevykonal žádnou akci – přišel např. z Vašich reklamních odkazů nebo z vyhledávačů apod., navštívil konkrétní podstránku a okamžitě z www stránky odešel.
Vysoký Bounce Rate – začátek konce?
Naopak, na Bounce Rate se dívejte v širším kontextu – v souvislosti s dalšími sledovanými daty (např. počtem objednávek atd.)!
Přístupy z reklamních kampaní ve většině případů vykazují vysokou míru odchodů a naopak návštěvy z přirozených výsledků vyhledávání mají nízkou míru odchodů.
Vysoká míra opuštění www stránky v žádném případě neznamená, že web je úplně nepoužitelný a je předzvěstí bankrotu.
Uživatel, který si vyhledal potřebné klíčové slovo nebo pojem ve vyhledávači, našel, co potřeboval, a tím pádem se pro něj akce končí. Nic jiné z dané problematiky jej momentálně nezajímá.
Nelekejte se ani Bounce Rate na Vašem blogu.
Pokud zveřejníte odkaz na nový blogpost na sociálních sítích nebo v rámci RSS kanálů, je vysoce pravděpodobné, že zaznamenáte vyšší míru odchodů.
Fanoušci, resp. odběratelé Vašich novinek, mají ve většině případů další články přečteny. Proto nemají důvod na další akce.
Zaměřte se na sledování Bounce Rate v souvislosti s průměrnou dobou návštěvy.
Rovněž sledujte Bounce rate z jednotlivých podstránek, ne z celého webu.
Pokud se ptáte: “Jak zjistím, kdy je Bounce Rate v pořádku a kdy už ne?”, měli by jste vědět, že u různých typů stránek je hodnota míry odchodů variabilní.
Protože, pokud Vám jde pouze o to, aby se zákazník dostal na cílovou stránku (např. když chcete jen informovat o Vašem eventu) a dále již jeho návštěva nemá pro Vás smysl, hodnota Bounce Rate bude vysoká a je to OK.
Pokud se ale snažíte o interakci se zákazníkem a jde Vám o realizaci nákupu, děláte všechno proto, aby jste míru odchodů eliminovali na minimum.
Důvody, proč sledovat Bounce Rate
Jedním z hlavních důvodů je, že právě míra odchodů Vám nejlépe napoví, co je na Vašem webu potřeba opravit, resp. vylepšit. Nejrychleji tak odhalíte slabá místa www stránky nebo e-shopu.
Zaměřte se především na sledování míry odchodů z nejnajvštěvovanějších stránek.
Význam má i sledování míry odchodů v jednotlivých internetových prohlížečích, resp. externích odkazů. Jestli zjistíte markantnější rozdíly, zkuste změnit např. text odkazu.
V případě, že spouštíte nový webdesign Vám možná pomůže doladit některé nedokonalosti v zobrazování jednotlivých grafických elementů, resp. podstránek.
V případě konverzních stránek, kt. mají za cíl Vaše produkty nebo služby prodávat, je nevyhnutné pravidelné sledování klesající nebo stoupající hodnoty Bounce Rate. Podle toho víte rychle zasáhnout a narůstající trend napravit bez větších finančních strat.
To samé platí i v souvislosti s Landing Pages Vašich reklamních kampaní, kt. jsou optimalizovány přesně pro dané návštěvníky.
V rámci Google Analytics máte možnosť sledovat i Bounce Rate jednotlivých klíčových slov. Zjistíte tak relevantnost dané podstránky k danému klíčovému pojmu.
10 tipů, jak snížit Bounce Rate
- Eliminujte dobu načtení www stránky, e-shopu – můžete zkusit např. Google PageSpeed Service. Pokud chcete podnikat v souladu s aktuálním online marketingovým trendem, musíte myslet i na uživatele, kteří Vaše stránky prohlížejí v mobilech a mobilních zařízeních (mobilní webdesign, resp. responzivní šablona je proto na místě). Druhou příčinou, kdy nedočkaví uživatelé zvednou míru odchodů, je nekvalitní, technicky nestabilní webhosting.
- Připravte relevantní obsah – vyhledejte si klíčová slova a pojmy, které Vaši návštěvníci opravdu vyhledávají. Pokud s podnikáním na internetu jen začínáte, použijte např. Plánovač klíčových slov Google AdWords. Když už nějaký čas podnikáte, údaje získáte ze statistik návštěvnosti Google Analytics. A opět platí zlaté pravidlo – statistiky sledujte pravidelně a na základe získaných údajů sestavu klíčových slov aktualizujte. Je nutné tvořit obsah, který Vaši návštěvníci hledají a kterému rozumějí. Míra odchodů samozřejmě roste i v případě, že návštěvník přesně neví, co může na stránce očekávat.
- Méně reklamy a externích hypertextových odkazů znamená více – proč zbytečně odvádět pozornost Vašich návštěvníků od obsahu, který jste pro ně pečlivě připravovali? Jesli potřebujete uvádět linky na Vaše partnery apod., učiňte tak na samostatné podstránce např. sekce KONTAKT.
- Buďte aktuální! – pokud se cokoliv na stránkách, na které směřují návštěvníci z reklamních kampaní, změnilo (zejména cena u produktů nebo některé produkty již nenabízíte), je nutné to opravit.
- Redukujte! – www stránky nejsou prostor pro slohové práce. Snažte se eliminovat množství textu na minimum – k dispozici máte tabulky, grafy, obrázky, infografiky apod. Pokud nezbytně potřebujete publikovat rozsáhlejší text, umístěte na jeho konec button pro návrat na začátek a využijte např. i kotvu.
- Přehledný design je základem úspěchu – drobková navigace, přehledné menu, fulltextové vyhledávání nebo responzivní design atd. dokáží návštěvníkům zpříjemnit a usnadnit nakupování nebo pobyt na Vašich stránkách.
- Nabídněte další krok po skončení požadované akce – využijte např. boční sloupce webu, do kt. můžete vložit odkaz na Váš firemní blog, top produkty, kontakt, fotogalerii apod.
- Odborné pojmy vysvětlete v samostatné sekci – vytvořte vlastní interní slovník pojmů, termíny možná využijete ve více článcích nebo podstránkách.
- Analyzujte návštěvníky a filtrujte Bounce návštěvy – ve Vašem Google Analytics účtu vyfiltrujte návštěvníky (Bounce visit a Non-Bounce visits), kteří po kliknutí na jednu jedinou stránku okamžitě odešli (nevykonali na Vašem webu žádnou další akci, resp. nestrávili na něm v podstatě žádný čas).
- Nabídněte Vašim potencionálním klientům jasné výhody nákupu u Vás – uvedli jste na Vašem webu, že cena Vašich produktů odráží nejlepší kvalitu, rychlé dodání a např. i kvalitní pozáruční servis? Poukažte rovněž na pozitiva Vaší telefonické linky, na které školený personál ochotně doporučí vhodný produkt apod. Ale pozor na přehnanou samochválu! Snažte se zachovat si důvěryhodnost.
Nebojte se čísel, ktoré vám Bounce Rate ukáže. Google Vás kvůli něm určitě penalizovat nebude, jelikož ne všechny www stránky a eshopy využívají Google Analytics. Navíc Googlebot nekontroluje ani instalaci kódu Google Analytics.
Přistupujte k Bounce Rate jako k rádci, který velice rychle prověří, zda Vaše potencionální zákazníky správně motivujete k činu – odeslání objednávky, formuláře atd.
Ale nezapomínejte, že vysoká míra odchodů znamená v některých případech i dokonalé splnění cíle – návštěvník našel, co hledal a spokojený opouští web.
Poznámka: článek byl publikován na portálu manazerskecentrum.sk.
Zdroj:
http://blog.biznisweb.sk/2013/10/5-nezvycajnych-predajnych-strategii-pre-e-shopy/
http://mashable.com/2013/11/22/bounce-rate-metrics/
http://www.quicksprout.com/2014/04/17/how-to-decrease-your-bounce-rate/