Hand lettering na webu
Hand lettering je v posledních letech velice oblíbený, zejména díky své originalitě a návratu k ručně dělané práci. A právě o ručně psaných fontech jsme si povídali s grafickým designérem, Petrem Bielousem.
1. Petře, od roku 2000 pracuješ jako grafický designér. Kdy ses začal věnovat typografii a kaligrafii?
Typografii nebo kaligrafii se celkově moc nevěnuji. Vždy mě ale fascinovalo písmo jako takové, hlavně forma písma. Pamatuji si, že již na základní škole jsem měl na sešitu napsáno Matematika písmem, které bylo v oblouku, obtažené a vystínované. 🙂 Jak čas plynul, přišlo graffiti, což je samozřejmě další forma písma. Nejvíce mě ale baví hand lettering, což je právě kombinace písma a grafického designu. Intenzivněji se letteringu věnuji od roku 2012 a pořád mě to ohromně baví.
2. Tvá autorská trika, např. z kolekce Legendy najdeme i na Letriko.sk. Tvé práce jsou žádané i za hranicemi. Navrhl jsi např. triko pro boxing klub v Barceloně. Jaké jsou tvé další známé projekty?
Momentálně pracuji na jednom americkém projektu. Jedná se o značku s oblečením. Stihl jsem ještě navrhnout logo pro tetovací studio ve Finsku a rovněž dva designy na trika na event INKandDRINK v Mnichově a ještě pár dalších. Uvidíme, snad časem přibudou další. 🙂
3. V našem lednovém článku o webdesign trendech na rok 2018, jsme uvedli, že handlettering patří mezi dominantní trendy v grafickém segmentu. Jak vidíš jeho využití v e-commerce ty?
Lettering je především možnost odlišit se. Dává také určitý šmrnc a známku originality, což mě na tom baví nejvíc.
Pokud vás hand letteting zaujal a chcete se inspirovat, máme pro vás ☞ TIPY, koho sledovat na Instagramu: Blackchalkco, Lettering soul, Calligraphy Masters, Lettering Time ☜ |
4. Je hand lettering vhodný jen pro velké značky nebo specifické spektrum e-shopů, např. barbershopy nebo handmade značky? Nebo je jeho využití mnohem širší?
Je to individuální, myslím ale, že je využitelný ve všech zmiňovaných segmentech. Tetovací studia, barbershopy nebo handmade značky jsou k tomu přímo stvořené, ale na druhou stranu se podívejte na značky jako Coca Cola, Cadbury, Milka a mnohé další.
5. Existují nějaká pravidla při hand letteringu?
Přiznám se, že nevím. Osobně jsem nikdy nepodléhal pravidlům, pokud neměly alespoň nějaký smysl. Mám ale jedno, kterým se řídím: „Pokud vás něco baví a naplňuje, dělejte to co nejpoctivěji a ještě důležitější je, užívejte si to, jak se jen dá. :)“
6. Pokud bys srovnal tvorbu hand letteringového loga s „klasickým“ grafickým, které je náročnější a proč?
Opět individuálně. Každý projekt je jiný, každá značka je jiná. Tvorba klasického loga si ale vyžaduje větší pozornost k detailům, více času a podléhá určitým pravidlům. Tvorba hand letteringového loga je více hravá a v jistém úhlu pohledu méně formální, ale na druhou stranu velmi originální a jedinečná.
Správně zvolená typografie na webu, v logu i v propagačních materiálech podtrhne a zvýrazní váš obsah.
Pokud prodáváte kreativní sortiment, případně hračky, dětské potřeby, či provozujete restauraci nebo kavárnu, hand lettering je přesně pro vás.
Kdybyste si chtěli hand lettering vyzkoušet a využít jej např. pro své posty na sociální sítě nebo bannery, postupujte podle následujícího návodu. Kromě papíru budete potřebovat tužku, gumu, kvalitní pera a fixy různých tlouštěk a taky abecedu vlastních hand letteringových písmen.
Nebo se svěřte do rukou zkušeného profíka, jakým je například Peter Bielous. Jeho portfolio a ukázky prací najdete na https://peterbielous.com/, Behance, Facebooku alebo Instagramu.